wie kan mij er alles over vertellen, of heeft hier een goede site over.... ik heb ze al regelmatig en weet echt niet of ik me nu zorgen moet maken of niet, wat ik er aan kan doen, hoe ik er van afkom, wanneer je dat eigenlijk pas ''mag'' krijgen, etc etc! kan iemand me helpen hierover?
ik lees ff mee, ik heb het ook, ik heb trouwens wel begrepen dat het normaal is in onze termijn, verder geen antwoorden dus ik lees mee
Als je veel harde buiken hebt, dan doe je teveel! Normaal is 10 in de 24 uur. Heb je er echt veel en zelfs regelmatig, om de zoveel minuten, dan moet je echt je verloskundige bellen. Ik kreeg ze echt om de paar minuten en toen kreeg ik acute bedrust omdat het dan weeen kunnen worden. Mocht helemaal niks meer voor 1week (25 weken zwanger) en moest ook stoppen met werken. Daarna moest ik kijken wat ik aankon. Heb nog steeds veel harde buiken ,maar nu maak ik me er niet meer druk om, laat de weeen maar komen, de baby is volgroeit nu. Maar rustiger aan doen helpt absoluut. Als je vandaag te veel doet, kan dat nog zeker 1 dag later erg veel harde buiken veroorzaken. Dus denk niet dat je klaar bent als je vandaag 1 uurtje gelegen hebt, je moet structueel rustiger aan doen. groetjes,bar
Het is trouwens wel normaal om ze al te hebben nu, je baarmoeder traint de spieren die je straks nodig hebt voor de bevalling. Harde buiken horen er dus gewoon bij, als ze maar niet continue aanwezig zijn. Het is ook heel normaal om ze te krijgen als je opstaat, nodig moet plassen, of je omdraait in bed ofzo. Ik noem dat altijd 'bewegings' harde buiken. Die zijn ook niet pijnlijk en kunnen geen ontsluiting teweeg brengen. Dus maak je niet te druk als je er een stel hebt op de dag, alleen als ze heftig aan voelen en om de paar minuten komen. Dat is tenminste het advies wat ik heb gekregen....
ja daar heb je gelijk in bar, ik dacht ook als ik het vandaag rustig aan doe dan kan ik morgen.....nou die vlieger gaat dus niet op inderdaad, goed advies dank je
Het klopt niet helemaal niet wat je zegt, harde buiken hoef je niet te krijgen als je veel doet. Ik doe niks, zit 24 uur thuis, mag niet meer werken maar ik heb ze de hele dag door. De verloskundige weet ook geen raad, ik moet om de 2 weken komen voor controle en ze houden me in de gaten maar meer kunnen ze niet doen. Harde buiken kun je ook krijgen als: ja baby een groeispurt maakt, je een gevoelige baarmoeder hebt, je een blaasontsteking hebt. Ze horen erbij, zolang ze niet gepaard gaan met pijn, is er niks aan de hand. Ik heb er soms wel 30 op een dag. Ik kreeg ze met een week of 14 misschien zelfs nog eerder.
Klopt, ik heb ze ook erg veel, ook als ik niks doe. Volgens de verloskundige heb ik ook een gevoelige baarmoeder. Ook als de baby veel trapt kan je harde buiken krijgen. Als tip kreeg ik om Arnica homeopathische druppels te gebruiken. Die zijn voor blauwe en burse plekken, dus ook als je baarmoeder wat burs, ofwel gevoelig wordt getrapt.Bij mij hielp dat wel wat. Maar zo heel veel last ervan hebben is wel een uitzondering, gelukkig.. Ik wens je veel sterkte! bar
Ik merk inderdaad dat ik er meer last van heb als ik de dag ervoor veel gedaan heb. En als ik eigenlijk moet plassen, maar het even ophou.
bedankt voor de reacties ik heb ze ook al een poos las ook net dat t op de helft wel normaal is alleen voel je ze niet...maar ik voel ze wel mijn VK weet ervan maar is een beetje laks! ik heb er totaal geen uitleg over gekregen!
dat had ik nou ook, ik voel ze ook en ze blijven dan vaak ook langer dan 5 minuten, dan krijg je echt zo'n zwaar gevoel in je onderbuik alsof er een bowlingbal tussen je bekken hangt en op je blaas leunt, mijn vk gaf me niet eens antwoord toen ik daar wat over vroeg en ging mijn bloeddruk meten, volgende keer sta ik erop dat ze antwoord geeft.
Ik voel ze ook al een paar weken hoor. Gelukkig zijn mijn kinderen overdag naar school, zodat ik echt rustig aan kan doen. Als ze naar school zijn, ga ik lekker nog even slapen, wat een luxe... En in huis is het ook niet meer zo netjes als dat het eerst was. Ik krijg van mijn vriend op mijn kop als ik weer een harde buik heb waar hij bij is. Je doet teveel! krijg ik dan steevast te horen. Tja, ik kan toch moeilijk de hele dag op de bank gaan liggen en ze horen er nou eenmaal bij toch?
O ja, ik heb ze ook als ik mijn plas ophoud, dan gaat die buik pas weg als ik mijn blaas heb geleegd hihi.
ik heb zoveel harde buiken dat ik straks om half 2 naar het ziekenhuis moet de verloskundige vertrouwde het niet heb er ook zeker 30 op een dag en s,avonds het meest ,wordt er gek van ,hoop niet dat er iets mis is ..... liefs
als ze je ongerust maken moet je echt wel naar je vk gaan. Ik heb harde buiken sinds 18 weken, ik doe geen inspanningen en heb geen blaasontsteking. Door mijn zogezegde onschuldige harde buiken heb ik nu wel al een verkorte baarmoederhals en neem ik nu al 3 weken heel veel medicatie. Mijn verhaal kun je bij vlinderlounge lezen. 30 harde buiken op een dag is echt niet normaal!
Ik heb ook veel en heftige harde buiken gehad vanaf week 24. Ik had er op slechte dagen wel 100 op een dag. Bij mij gaat tot nu toe alles goed en ben nu 36 weken, heb nu wel veel last van oefenweeen. Heb diverse ctg's en inwendige onderzoeken en echo's gehad en de harde buiken doen helemaal niks. Het is alleen ontzettend vervelend. Ik had het ook heel erg als mijn blaas maar een beetje gevuld was. De VK houdt het op een gevoelige baarmoeder en een erg beweeglijk beebje. Maar als je het niet vertrouwt gewoon bellen, dat heb ik ook diverse keren gedaan. Daar is de VK voor!
Leuk om dat te lezen Elin, op dit moment doen ze ook geen kwaad meer bij mij maar ben toch bang. Ik neem dan ook weeënremmers. Ik merk ook dat ik er meer heb als ik me iets te druk maak. Hoe kom jij elke dag door Elin want het maakt me helemaal gek!
Ik vond het ook heel zwaar, vooral toen ik nog maar 24 weken was. Ik was heel bang voor een vroeggeboorte. Ik moest veel liggen. Heel saai. Tja, ik kreeg veel bezoek van vriendinnen en collega's, heb veel films gekeken, geinternet, computerspelletjes gespeeld, digitale fotoboeken gemaakt en dat soort dingen. Pas vanaf 32 weken durfde ik weer wat te ondernemen, voor die tijd was ik als de dood dat er wat in gang zou worden gezet. Ik moet wel zeggen, als ik terugkijk zijn de weken best snel gegaan. Nu ben ik alweer 36 weken. Ik hoop dat ukkie nog 1 of 2 weekjes blijft zitten, maar dan mag hij wel komen.