Beste verloskundige, Vragen over bruinverlies zijn jullie vast al 1000X gesteld, maar toch heb ik in het archief niets kunnen vinden over hoe lang zoiets kan en 'mag' aanhouden. Vandaar dat ik jullie toch graag mijn situatie wil voorleggen. Na een vrijpartij met mijn vriend (nu 10 dagen geleden) kreeg ik een kleine bloeding. Het was meteen al roestig uitziend bloed/afscheiding en ik maakte me er in eerste instantie niet druk om, want ik weet dat de baarmoedermond goed doorbloed is en daardoor gevoeliger. Na twee dagen leek het over te gaan, maar nee. Tot op de dag van vandaag verlies ik nog steeds elke dag oud bloed/bruine afscheiding. De ene dag meer dan de andere dag (hoewel ik er geen maandverbandje voor nodig heb). Vooral als ik gelopen heb, heb ik er last van. Ik heb verder geen last van buik- en rugkrampen. Ook leek de echo bij 9 + 5 weken goed te zijn. De echoscopiste concludeerde 'intacte intrauterine zwangerschap' en 'vitale eenling'. Het hartje klopte goed met 173 slagen per minuut. Ik probeer positief te blijven en er vanuit te gaan dat dit niet per se iets slechts hoeft te betekenen. Maar tegelijkertijd ben ik inmiddels toch behoorlijk bezorgd. Het is toch niet goed dat dit al 10 dagen duurt......? Komt het vaker voor dat zwangere vrouwen er zo lang last van hebben? Als het een wondje op mijn baarmoedermond is, dan moet het nu toch wel over zijn? Kan ik hierom aandringen op een extra echo? Alvast bedankt voor jullie hulp. Liefs, Lonit
HOi lonit, Bloedverlies moet je altijd even melden bij je verloskundige, bel ze morgen even. Spreek je bezorgheid uit dan stellen ze vaak voor om even voor een extra controle te komen. Sommige vrouwen hebben een hele kwetsbare baarmoedermond, dit komt door dat de baarmoeder door de zwangerschap heel goed doorbloed word. Sommig vrouwen hebben de gehele zwangerschap last van wat bloedverlies zonder dat het een medische reden heeft.maar het is altijd goed om het even in de gaten te houden. Imke
Hai Imke, Dank je wel voor je antwoord. Vorige week heb ik ook 2x de verloskundigepraktijk gebeld en ze geven telkens aan dat zolang ik geen krampen en helderrood bloedverlies heb (wat dus ook niet het geval is), er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand is. Na enig aandringen is er een afspraak gemaakt voor aanstaande vrijdag. Dan gaan ze naar het hartje luisteren. Vandaag heb ik al 12 dagen achter elkaar last van het bruinverlies. Zolang ik lig of zit is er niks aan de hand, maar zodra ik loop/heb gelopen begint het weer. Heel vervelend. Maar goed, vrijdag weet ik meer. Hopelijk is het 'gewoon' een overgevoelige baarmoedermond en is de kleine gewoon lekker aan het groeien. Fingers crossed! Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt. Liefs, Lonit
Hai Imke, Er is niets aan de hand gelukkig! Ben gisteren voor een extra controle bij de verloskundige geweest en de baby doet het goed. Aan mijn buik kon ze meteen al voelen dat mijn baarmoeder lekker groeit. Met de doppler tone had ze heel snel het hartje te pakken, dat prima klopte. Ik ben erg opgelucht. Ze denkt dat ik een gevoelige baarmoedermond heb die door het vrijen een beetje 'gewond' is geraakt en omdat ik ook veel last van verstopping heb, draagt dat niet bij aan het genezingsproces. Soms is het sowieso lastig om te verklaren waar het bloedverlies vandaan komt, zei ze. Het kan zo nog wel een paar weken duren voor het over is. In ieder geval lijkt het bij mij niet meer dan een vervelend ongemak te zijn. Ik ben blij! Liefs, Lonit