Carpale tunnelsyndroom

Discussion in 'Zwangerschap' started by Toys, Nov 25, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Toys

Toys Fanatiek lid

Jul 21, 2006
    3,326
    0
    0
    Heeejjj,

Ik heb last van het carpale tunnelsyndroom. Wie heeft hier ook last van en wat doen jullie eraan?

Korte uitleg:

Het carpale tunnelsyndroom is een beknelling van de middelste zenuw (Nervus medianus) bij de pols. Deze zenuw verloopt van de onderarm naar de handpalm via een tunnel (de carpale tunnel) die wordt gevormd door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad (de dwarse polsband) aan de handpalmzijde van de pols. Door die tunnel lopen ook de buigpezen van de vingers. De beknelling van de zenuw ontstaat door zwelling van het bindweefsel, waardoor de druk in de tunnel toeneemt.
    Het is de meest voorkomende vorm van perifere zenuwbeklemming.

Klachten
    De klachten die hiervan het gevolg zijn, kunnen nogal uiteenlopen. Zo kunt u last hebben van:
    • Een prikkelend en pijnlijk gevoel of hinderlijke tintelingen in de vingers en in de handpalm.
    • Een doof gevoel in de handpalm en in de vingers. Soms een gevoel alsof de hand opgezwollen is.
    • Een uitstralende pijn naar de onderarm, de elleboog en de schouder.
    • Soms krachtverlies in uw hand waardoor u zomaar dingen kunt laten vallen.

Heel vaak komen deze klachten in de loop van de nacht voor en zorgen ervoor dat u wakker wordt. Hoewel de klachten meestal aan één hand voorkomen, kan het ook gebeuren dat men last krijgt van de andere hand. Merkwaardig is dat de klachten nogal eens tijdens zwangerschap of aan het begin van de overgang optreden.
    De klachten treden vaak op in de rustfase na huishoudelijke activiteiten (wringen, aardappels schillen, borduren…).
    Ook kunnen de klachten optreden na langdurig vasthouden van fiets/autostuur.

Kus Toys

2. Hey dat heb ik ook! Al die symptomen....

O jee...

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Jeetje vervelend voor je, ja ik heb het al ruim 10 jaar en wat doe ik er aan, als het heel erg is paracetamol slikken, polsen onder de koude kraan houden en wat bij mij altijd heel erg goed helpt is fysiotherapie, verder de computer en dan vooral het toesenbord met rust laten, hoe moelijk dat ook is. Het betekend bij mij dat ik 2 maanden of langer niet achter de pc kan werken, geen koffiekopje vast kan houden e.d. Succes er mee. En doe het rustig aan, want anders wordt het chronisch en kom je er net als ik nooit meer vanaf.

4. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Heb ik ook. Kan je weinig aan doen. :cry: Bij mij is t nu wel een stuk minder als in t begin van de zwangerschap, maar heb t nog steeds een beetje met mn linker pink en een stukje linker ringvinger. Héél irri..

5. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Even langs de huisarts meid! Via de neuroloog krijg je dan een spalkje voor 's nachts. Die geeft je hand wat meer rust.
    succes

6. Toys

Toys Fanatiek lid

Jul 21, 2006
    3,326
    0
    0
    Heej meiden,

bedankt voor jullie reacties!

Ik heb voor maandagochtend een afspraak staan bij mijn HA. Ik hoop dat het met een spalk minder zal worden. Ik word nu snacht minimaal 4 x wakker en het doet gigantisch veel pijn, het is bijna niet te doen en soms zelfs in beide armen.

Kus Toys

7. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Het zal vast een stuk beter gaan na je spalk meid!
    Was bij mijn zus ook zo. een vriendin van mij werkt op neurologie en vertelde dat de ergste klachten sowieso meestal verdwijnen. en dat veel zwangere vrouwen hier tijdelijk las van hebben/krijgen.
    Ik hoop dat je nachten vanafmaandag weer een stuk rustiger zullen zijn.

8. Realtjuh

Realtjuh Fanatiek lid

Aug 18, 2006
    1,181
    0
    0
    Tilburg
    Mijn moeder heeft dat ook gehad, bij beide handen. Zij is eraan geopereerd. Doen ze dat tegenwoordig niet meer ofzo? (is poliklinisch dus je bent dezelfde dag weer thuis)

Ehm... nu houd ik er alleen natuurlijk ff geen rekening mee dat meerendeel zwanger is, dus dat dat niet zo slim is.. :oops:

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb het ook... tja wat die je eraan, gewoon wachten tot het overgaat. Haha. Ik vond zo´n spalk maar niks. Een week na de bevalling werd het minder dus daar hoop ik nu ook maar op

10. hallo

Ik heb er dus ook last van sins 2 weken
    vond het erg raar om te geloven dat het een zwangerschaps kwaal is, maar nu lees is dus dat er meer zijn die er last van hebben.
    Ik ben gisteren bij de ha geweest maar die stuurde me dood leuk naar huis en als het na de bevalling niet over is kom je maar terug, als of we nog niet genoeg kwaaltjes hebben
    Iedereen sterkte er me

groetjes petra

11. Toys

Toys Fanatiek lid

Jul 21, 2006
    3,326
    0
    0
    @ Realtjuh: Ja ik las dat ze dat nog steeds doen. Maar is nu idd niet van belang ;) Miss als ik er nog heel lang last van blijf houden na mijn zwangerschap.

@petra71: Ik hoop niet dat mijn HA hetzelfde zegt. Ik heb er nu zelfs overdag last van en aangezien ik een kantoor baan van 40 uur heb is dat niet zo prettig.

Nou ja... we wachten het af.

12. Kay

Kay Lid

Dec 1, 2005
    95
    0
    0
    Ik heb het ook, sinds een aantal weken en met name in mijn linkerarm. Mijn huisarts heeft het niet gediagnostiseerd toen ik daar was, maar de vk gelukkig wel. Zij adviseerde met een polsbeschermer (van het skaten/skeeleren) te gaan slapen.

En wonder boven wonder: ik ben al 2 nachten geheel pijnvrij! :D Het tintelt nog wel, ook overdag, maar de pijn is volkomen weg. Ik heb weer 2 heerlijke nachten gehad.

Ik raad je dus aan even in je vriendenkring rond te vragen, het is de moeite van het proberen zeker waard!

Overigens kwam mijn huisarts niet verder als: neem maar een paracetamol. :( Daar was ik behoorlijk ziek van, van dat advies!

En Petra: het is een zwangerschapskwaal omdat het mede ontstaat doordat je vocht vasthoud. De zenuwen in de pols raken dan beklemd en zie daar: Carpaal Tunnel Syndroom. ;)

13. manuelenbrenda

manuelenbrenda Actief lid

Jun 29, 2006
    108
    0
    0
    Ridderkerk
    Hey daar,

Ja dit herken ik allemaal helemaal.

In mijn vorige zwangerschap, nu 7 jaar geleden, is het begonnen. Sinds dien heb ik er regelmatig last van. Vooral 's nachts.

Nu ben ik weer zwanger en wordt het 's nachts weer erger. Het is best vervelend. Steeds word ik wakker omdat mijn handen slapen en tintelen. Het doet bij mij verder geen pijn, gelukkig!

Het is dus na mijn eerste zwangerschap nooit meer helemaal weggegaan, wel jammer. Maar ja. Gelukkig kan ik er tot nu toe goed mee leven en heb niet de intentsie om er iets aan de te laten doen.

Succes allemaal! ;)

14. janice

janice Actief lid

May 14, 2006
    420
    0
    0
    heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig), wel heb ik zelf informatica gestudeerd dus maak deze klachten van dichtbij, net als andere rsi-klachten.

In alle beroepsgroepen komen deze klachten trouwens voor, dus niet alleen bij mensen die veel met computers werken.
    De reden dat ik reageer is omdat ik lees dat je het toetsenbord met rust moet laten. Ik merk dat juist het veelvuldig (onjuist) gebruik van de muis de pijn kan verergeren. Ik gebruik zelf de muis niet zo vaak, omdat ik veel via het toetsenbord doe. Bijvoorbeeld als je een pop up scherm krijgt waar je ja of nee aan moet klikken, dan kun je ook met je pijltjestoets naar het gewenste vakje gaan en dan op enter klikken. Je hoeft dan dus je muis helemaal niet te gebruiken. Wisselen van muishand kan ook zorgen dat de belasting op de pijnlijke pols vermindert wordt. Een collega wisselt links en rechts af (wel de muisinstellingen aanpassen naar linkshandig).

Wat ik zelf een goede informatieve site vind is deze: http://www.rsi-vereniging.nl/index.html

en specifiek over dit onderwerp: http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/cts.html

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik gebruik al helemaal geen muis meer, maar een tekentablet.

16. janice

janice Actief lid

May 14, 2006
    420
    0
    0
    die is inderdaad ook handig, maar let er wel op dat je dat stiftje niet te krampachtig vasthoudt. Dat deed ik namelijk toen ik zo'n tekentabletje mocht testen. Heb toendertijd ook zo'n muispen getest en vond zelf helemaal niets, maar er waren wat mensen die dat ideaal vonden. behalve dat de batterij snel leeg was.

17. Toys

Toys Fanatiek lid

Jul 21, 2006
    3,326
    0
    0
    Heej meiden,

Nu ben ik vanmorgen naar de dokter geweest en hij wist niet zeker of ik ook daadwerkelijk last het van het carpaal tunnel syndroom. Bij het carpaal tunnel syndroom zijn het vaak de middelste vingers die tintelen ook de duim meegerekend. Ik heb het meest last van mijn ringvinger en soms een stukje van de pink. Ook komt de pijn soms uit mijn elleboog en lijkt het of het telefoonbotje steeds geraakt wordt. De huisarts denkt dat het ook kan komen doordat ik veel met mijn ellebogen op mijn bureau leun.. hierdoor kan de zenuw in mijn elleboog bekneld raken. Ik moet dit dus zo veel mogelijk voorkomen en eventueel iets zachts onder mijn ellebogen leggen.
    Als het niet minder wordt moet ik weer terugkomen en ik moet ook goed opletten welke vingers er tintelen.. want dat schijnt uit te maken.

Hij heeft dus niets gezegd over een spalkje maar misschien ga ik wel die skate/skeeler polsbeschermers halen, wie weet helpt dat.

Kus Toys

18. Toys

Toys Fanatiek lid

Jul 21, 2006
    3,326
    0
    0
    @Kay: Nou ik heb het geprobeerd vannacht, slapen met polsbeschermers.. helaas helpt het niet bij mij :S
    Evengoed bedankt voor de tip! Ik hoop dat het bij andere wel werkt.

Kus Toys

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik heb al verschillende vormen van RSI gehad. Peesschedeonstekingen komen bij mij het meeste voor en daar kreeg ik dan fysiotherapie en pijnstillers/ontstekingsremmers voor, ook zijn er al cystes van mijn pezen verwijderd, maar fysiotherapie helpt bij mij meestal het beste. Je kunt zonder verwijzing naar een fysio gaan als je het idee hebt dat rust alleen niet helpt. ontstekingsremmers zijn alleen een optie als er echt een ontsteking is en waarschijnlijk mag je die toch niet slikken tijdens je zwangerschap. Paracetamol mag wel en helpt volgens mijn HA ook goed tegen de pijn.

Succes er mee.

Oh ik draag ook gewoon overdag die polssteunen, want het beperkt de beweging van je pols en daarmee ook de pijn.

20. Kay

Kay Lid

Dec 1, 2005
    95
    0
    0
    Jammer Toys! Ik had je de rust gegund, want ik weet hoe 'n hel mijn nachten waren toen ik nog zoveel pijn had. Ga je nu wel een fysio bezoeken?

Share This Page