Ik ben nu 6 weken zwanger....Ik hoor over van alles wat je niet mag eten..? Hoe zit dat nu? Het is mijn eerste zwangerschap en wil natuurlijk niet dat iets mis gaat..Kan iemand mij advies geven.....
Geen rauwe dingen eten zoals vlees en melk ... te veel overal van is ook niet goed, maar dat is het nooit
Geen kaas waar rauwe melk inzit, er staat dan au lait cru bij de ingrediënten. Brie mag wel uit de supermarkt, wel even kijken of er geen au lait cru op de verpakking staat. Geen rauw of half rauw vlees zoals rose gebakken biefstuk en filet american, vanwege de kans op de aanwezigheid van de toxoplasmose bacterie. Wees matig met leverpastei en produkten waar veel dierlijk vitamine A inzit (zoals lever). Je mag ongeveer 1 broodbeleg per dag. Teveel dierlijk vitamine A geeft afwijkingen bij je ukkie. Geen vacuüm verpakte koudgerookte vissoorten, zoals gerookte zalm. Doordat deze vaak lang ingepakt zitten kan de listeria bacterie erin zitten. geen alcohol, dit kan het foetaal alcoholsyndroom veroorzaken (afwijkingen van oa ledematen) niet teveel roofvissen, zoals tonijn, haai, zwaardvis en koningsmakreel. Deze bevatten veel kwik. Niet teveel drop, in drop zit glycyrrhizine waar je bloeddruk van omhoog kan gaan. Maakt niet uit of het zoute of zoete drop is. Caffeïne, niet meer dan 4 koppen koffie per dag. Rauwe vis, zoals in sushi, maar hollandse nieuwe mag weer wel en is zelfs gezond. Salades en rauwkost niet te lang open bewaren, kans op listeriabesmetting. En ik weet niet of je katten hebt maar je mag de bak niet meer verschonen, dat moet je iemand anders laten doen ivm kans op toxoplasmose besmetting (het enige goede vn die toxoplasmose vind ik, ik had altijd zo'n hekel aan het verschonen van de kattenbak). Als je het echt zelf moet doen moet je handschoenen dragen omdat die besmetting via de huid plaats vind. Idem voor werken in de tuin, ook handschoenen aan omdat er katten in gepoept kunnen hebben. Pfoeh, nu ik dit zo allemaal opgeschreven heb is het best veel. Maar er blijft genoeg over hoor en na 9 maanden kan je alles weer inhalen! Liefs, Tanya
hmm sushi is per definitie hele verse vis bij mijn weten en hele verse vis si wel goed na de kattenbak vind ik verplicht verse vis ook geen hele nare werk naast een zeevishandel en die vis is ZO veel lekkerder dan de supermarktvis die wij meestal eten... *kijk blij bij de gedachte* en vis uit blik mag ook omdat dat goed verhit is voordat het in blik gestopt werd oh en ik heb altijd een goed excuus voor "verse jus d'orange" je moet het positief bekijken he (al is dat wat lastig als je ergens een broodje haalt en er ligt een lekker broodje gerookte zalm met kaas midden in je blikveld )