vraagje. ik ben drager van GBS . nu dacht de vk dat ik mischien weer blaasontsteking had ivm veel krampen. dus heb ik mijn urine laten checken bij de ha met dipstick deze uitslag was helemaal goed. ook heb ik gisteren weer urine gebracht in het zh op te kijken of de gbs op dit moment actief is. maar als de dipstick test bij de Ha helemaal goed is. dat is de kans groot dat de gbs ook niet aktief is toch? of kunnen ze dit niet zien via een dipsctick bij de ha? het lijkt mij dat als de gbs actief is ze bacterien in mijn urine hadden moeten zien met de dipstick? de utslag van de gbs krijg ik volgende week pas van de vk. vandaar dat ik het nu even vraag
Als je drager bent wil niet zeggen dat je dan ook een ontsteking hebt hiervan. Een dipstick bij de huisarts toont geen bacterien aan. Enkel of er witte bloedcellen, rode bloedcellen, glucose, eiwit, nitriet, etc inzit. De stick kan dus enkel aantonen of je lichaam aan het vechten is tegen iets. Soms heb je nog geen overtuigende infectie, of een beginnende infectie en dan kan een stick negatief uitslaan. De kweek geeft dus een veelbeter en nauwkeuriger beeld van wat er gaande is. Hiermee kun je niet alleen aantonen of er bacterieen aanwezig zijn, maar ook of dat de gbs is. Want een blaasontsteking kan ook door talloze andere bacterieen worden veroorzaakt.
ooh oke vandaar. de vorige keer ik dacht met 25 weken. heb ik ook zon dipsticktest laten doen en toen zagen ze leucocyten. en hebben ze het op kweek gezet. daaruit kwam toen wel blaasontsteking. en dus GBS. achteraf wel goed dat ze de urine op kweek hadden gezet.anders had ik het nooit geweten. blijkbaar zorge de gbs bacterie voor mij een blaasontsteking volgens de ha. vandaar dat ik dacht dat er nu bij een dipstick iets uit had gekomen. ik dacht dat dipstick ook baterien aantoonde. maar nu weet ik dat dat dus enkel via een kweek duidelijk word.