hoge bloeddruk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Monatoetje84, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monatoetje84

Monatoetje84 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.591
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een vraagje over mijn bloeddruk. Mijn bloeddruk voor de zwangerschap zat meestal rond de 135-140/75-80
    Ik ben op het moment 18 weken zwanger.
    Met 13 weken is mijn bloeddruk gemeten bij de verloskundige en die was 105/60 (handmatig gemeten).
    Nu ben ik met de 17 weken weer op controle geweest en moest ik eerst bij de assistente komen voor gewicht en bloeddruk, deze keer was hij 145-80 (2x automatisch gemeten) waarop de verloskundige hem toch nog zelf handmatig over gemeten heeft en toen was ie 140/80. Doordat ze hem 3x moesten meten heeft het me toch wel onzeker gemaakt. Hoef namelijk pas weer over 4 weken op controle te komen.
    Ik werk zelf in de zorg en heb hem op het werk nog zelf opgemeten waarvan 1x 150/91 (met automatische meter) waarop ik toch contact met verloskudige heb opgenomen. Mocht toen komen om hem opnieuw te meten en was toen 135/70.
    Deze week ook nog 2x op het werk handmatig laten meten en zat toen ook rond de 135/70-80
    Vinden jullie deze bloeddruk te hoog?
    Heb een lange weg af moeten leggen om zwanger te worden, en merk toch dat ik nog best angstig ben om dit geluk toch weer kwijt te raken, en ook de angst dat ons kindje veel te vroeg geboren wordt blijft in mijn hoofd hangen.
    De laaste week ben ik wel wat duizelig en zie af en toe zwarte sterretjes.. Volgens mijn verloskundige komt dat omdat de bloeddruk op deze termijn nog erg schommelt en is de kans met dit termijn zwangerschap op HELPP erg klein.
    Hopelijk kunnen jullie me geruststellen of advies geven..

Groetjes, Mona

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik zou niet teveel zelf gaan meten, dan maak je jezelf onnodig zorgen. Met de hand meten is beter dan automatisch.
    Vraag anders of je af en toe even bij de assistente kan komen voor een extra meting als je je zorgen maakt.
    Bij sterretjes zien, hoofdpijn, een strakke bandgevoel om je buik moet je wel bellen met je verloskundige.
    De kans op HELPP is inderdaad erg klein bij deze termijn.
    En een bloeddruk van 135/7-80 is prima.
    Maar bij zorgen/klachten bel je gewoon!

Mirjam

Deel Deze Pagina