Hoi! ik heb een vraag over adem-haling, Ik ben nu 20-weken zwanger en heb het gevoel dat ik af en toe stik, ik adem wel maar het lijkt alsof ik weinig lucht binnen krijgen. Wie herkent dit gevoel, en wie weet wat je er aan kan doen?
Herken het sneller benauwd zijn wel, maar niet het gevoel dat ik stikte. Wat je gaat krijgen is dat je baarmoeder en je kindje aan het groeien zijn en steeds verder boven je navel uit komen. Daardoor komen ook je longen in de verdrukking. Maar het blijft altijd, als je het niet vertrouwd, of het word echt erg, dat je echt je vk moet bellen!!!
Probeer je ademhaling omlaag te brengen, zodat je buik naar voren gaat als je inademt. Dan merk je ineens dat je toch nog wat ruimte hebt. Het wordt in de komende weken helaas alleen maar krapper. Die lage buikademhaling komt ook erg goed van pas als je weeën hebt. Ga je nog meedoen aan een cursus? Daar leer je heel veel over ademhalingstechnieken.
Herkenbaar maar meer op de warme zomerdagen veel last van gehad zodra ik van me werk waar ik hele dagen in airco stond.. daarna in me auto stapte had ik heel de avond benauwd stikkend gevoel met hyperventilatie als gevolg door verkeerd ademen.
Ik begin nu (al met 16,5 week) te merken dat mijn ademhaling "licht in verdrukking" komt. Het is nog lang niet zo erg als jij beschrijft, dus niet het gevoel dat ik stik, maar wel dat ik merk dat mijn buik druk uitoefent. Dat is echt even wennen, en het zal ook nog wel erger worden naarmate de weken verstrijken.
Als je ook astma hebt en dus bekend bent met ademhalingsproblemen, en je hebt er nu al zoveel last van, dan zou ik toch even overleggen met je huisarts/longarts (bij voorkeur de laatste) om te kijken of er niet iets aan te doen is. Wel zo veilig voor baby. Ik heb zelf ook astma en gaat nu na bemoeienis van de longarts zoveel beter. Denk dat je sowieso, ook al heb je geen astma, dit wel goed met je verloskundige moet bespreken.
Hoi Meiden, Bedankt voor jullie reacties. Mocht dit aan-houden, dan ga ik naar de verloskundige en afhankelijk van het antwoord, zal ik ook de dokter inschakelen. Het is gelukkig niet de hele dag dat ik heb, het zijn momenten verdeeld over de dag. Heel vreemd, maar mijn buik zal ook nu mijn ingewanden aan het verdrukken zijn. Ik wil wel op yoga-les, ik weet dat je daar ook ademhaling technieken leert. Gr. Sha