Voedingsadviezen en nog niet zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Trotsemam2013, 11 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trotsemam2013

Trotsemam2013 Nieuw lid

11 nov 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,

Ik heb het afgelopen jaar heel veel mee moeten maken, uiteindelijk zijn mijn twee zoontjes na een vroeggeboorte en een heftige strijd buiten mijn buik beiden overleden. Het verlangen naar een nieuwe zwangerschap is inmiddels groter dan de angst, dus willen wij er voorzichtig aan weer gaan beginnen. Nu heb ik al 5 weken foliumzuur geslikt en let ik keurig op mijn eten, omdat ik wil uitsluiten dat er ook maar iets verkeerd gaat door mijzelf. (Mijn schrale troost was dat ik niets aan de vroeggeboorte kon doen). Ik verwacht binnenkort mijn eisprong, ben dus nog niet zwanger.
    Nu heb ik gisteren tijdens het eten 4 theelepels saus op (gemaakt van tomaten, uitjes en chili), die achteraf niet meer geconsumeerd had mogen worden. De tht was in 2016, daar hadden wij naar gekeken, maar er bleek ook op te staan dat na openen het sausje nog maar 3 dagen te consumeren was. Hij stond inmiddels 3 weken na eerste gebruik in de koelkast, wel met dop erop gedraaid. (Overigens geen rare geur of schimmel uiteraard)

Nu vind ik het verwarrende dat als er eventueel listeria in is gekomen, het 90 dagen kan duren voor dit zich uit. Nu ben ik nog niet zwanger, maar stel dat het volgende week lukt, dan ontstaat de bloedband binnen die 90 dagen. Anderzijds denk ik, als het een jaar duurt voordat het lukt, kan je dan beter al die tijd al het eten vermijden die je niet mag eten als je zwanger bent?

Ik weet dat mijn vraag wellicht wat vergezocht is, maar na alles wat wij hebben meegemaakt.... Kan je beter voor je zwanger bent al op je eten letten, of maakt het echt niet uit? En zou bovenstaand listeria tot gevolg kunnen hebben?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet, alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

bovenstaande geeft geen kans op listeria.
    Het is ook niet nodig om zo met je voeding bezig te zijn.
    In de zwangerschap let je gewoon op en dat is voldoende.
    Ik snap dat het voor jou extra spannend is allemaal. Maar de kans op listeria en toxoplasmose is echt maar heel klein hoor.

Mirjam

Deel Deze Pagina