Harde buiken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lauren83, 3 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauren83

Lauren83 Lid

3 feb 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Lauren83, 3 feb 2014
    Laatst bewerkt: 3 feb 2014
    Hallo, ik ben Lauren ben 30 jaar oud en ben 19 weken zwanger van mijn tweede kindje.

Nu heb ik sinds enkele dagen echt heel erg vaak last van harde buiken.
    Ik voel het niet echt aankomen en merk het meestal pas als ik mijn buik aanraak. Soms voelt het wat gespannen aan.
    Ik heb mijn urine laten nakijken bij de huisarts en ze hebben het op kweek gezet, hier was niks mee aan de hand.
    Ik heb geen werk en doe het allemaal rustig aan, dus het kan ook niet liggen aan dat ik te druk ben oid..
    Ik krijg bijna bij elke beweging een harde buik, maar ook vaak terwijl ik gewoon op de bank of op bed lig..

Mijn verloskundige geeft aan dat dit erg vroeg is en dat ik het rustiger aan moet doen ( rustiger kan niet want lig al dagen op bed of de bank! )
    Verder zegt ze dat er op dit termijn ook niks aan gedaan kan worden.
    Ik ben hier erg onzeker van geworden en vindt het best wel eng.

Hoeveel kwaad kunnen deze harde buiken? En moet ik me nu erge zorgen maken of deze zwangerschap wel tot een goed eind komt?

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Hallo Lauren,

Harde buiken worden veroorzaakt door prikkeling van de baarmoeder. De baarmoeder is een spier die samen kan trekken, wat zich uit in een harde gespannen buik. De prikkeling kan komen door bijvoorbeeld een blaasontsteking, kindsbeweging, groei van de baarmoeder of lichamelijke inspanning. De blaasontsteking heb je al uitgesloten. Lichamelijke inspanning lijk je ook niet echt te hebben. Het kan zijn dat je kindje/baarmoeder net een groeispurtje doormaakt waardoor je snel harde buiken hebt. Harde buiken kunnen in principe geen kwaad zolang ze niet in een bepaald regelmaat komen of pijnlijk gaan worden. Ga je merken dat je om de 10-15 minuten een (pijnlijke) harde buik hebt dien je de verloskundige te bellen. Wat kan helpen bij harde buiken is warmte en rust. Dus een warm bad of douche kan de baarmoederspier weer laten ontspannen. Doe het inderdaad lekker rustig aan zodat je zelf via lichamelijke inspanning geen extra prikkels geeft. Het kan zijn dat dit even een periode is en dat de harde buiken vanzelf minder gaan worden. Het is dus niet direct reden tot zorgen maar het is altijd wel belangrijk om dit goed in te gaten te blijven houden. Bij verandering van harde buiken in een regelmaat, zoals hierboven omschreven, graag direct de verloskundige bellen.
    Hopelijk stelt dit je een beetje gerust en beantwoord het je vragen.

Groetjes Gea

3. Lauren83

Lauren83 Lid

3 feb 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Gea,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en alle tips.
    Ik had al heel wat afgezocht op google naar ervaringen van mede zwangeren, ik vond zoveel uiteenlopende verhalen!
    Dus ben erg blij met deze uitleg van een verloskundige..
    Het stelt me zeker weten wat gerust!

Groetjes Lauren

Deel Deze Pagina