Rhesus

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Mirla, Mar 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirla

Mirla Lid

Feb 1, 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,

Ik heb een vraag over rhesus en mijn bloedgroep. Ik heb bloedgroep A negatief. Mijn man A positief.
    Houdt dit dan in dat ik sowieso bij 30 weken een prik krijg?
    Wat is de rhesusfactor eigenlijk precies,

Vriendelijke groet,
    Mira

2. Gea T

Gea T Actief lid

Jun 26, 2013
    445
    0
    0
    Hallo Mirla

Hier wat meer informatie over de rhesus:
    De rhesusfactor | Sanquin Bloedvoorziening
    Ze gaan bij 30 weken bloed bij je afnemen om te kijken of je kindje rhesus positief of negatief is. De rhesusfactor kun je zien als een soort 'eigenschap' van het bloed. Rhesus negatieve zwangeren kunnen het bloed van een rhesus positieve baby als lichaamsvreemd zien en er antistoffen tegen aan maken. Omdat je man 'positief' is kan je kind zowel een positief als negatieve rhesus factor hebben. Dus dit wordt bij 30 weken gecontroleerd. Is jullie kindje negatief (hetzelfde als jezelf) ben je klaar aangezien je het bloed dan niet als lichaamsvreemd ziet. Is je kindje positief (het tegenovergestelde van jou) dan krijg je een prik in je been. Deze vloeistof (anti-D) die je ingespoten krijgt, zijn antistoffen die de eventuele rode bloedcellen die vrij komen in jouw bloed 'wegvangen' waardoor jij zelf geen antistoffen tegen het bloed van je kindje aan gaat maken en hiermee het bloed af gaat breken. Deze prik is preventief aangezien jij en je kindje een eigen bloedsomloop hebben en er in principe dus geen bloed van het kind rechtstreeks in jouw bloedbaan komt.
    Hopelijk is het nu een beetje duidelijker voor je.

Groetjes Gea

Share This Page