Harde buiken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Klavrtje4, 15 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik heb vorige week woensdag na een veel te drukke periode op het werk last van harde buiken gekregen. Die harde buiken waren er een aantal uur, en werd minder door een warme kruik. Bij opstaan op donderdag begon het meteen weer. Donderdag heb ik toen thuisgewerkt, en tot en met vandaag had ik sowieso vrij. Ik heb me heel erg rustig gehouden, en vandaag even naar de markt geweest. Ik heb echt niet super actief gedaan, maar binnen 20 min. had ik weer heel veel last van harde buiken. Ben even gaan zitten en met mijn zusje, die daar in de buurt werkt, even wat gedronken. Daarna snel naar huis. Ik heb nu 2 uur gerust, en dan wordt het strakke gevoel duidelijk minder erg. Maar toen ik net opstond en even beneden aan de keukentafel ging zitten kwam het weer terug, en ik kreeg ook heel erg aandrang om naar de wc te moeten. De ontlasting was veel en ook dunner dan ik gewend was, en plakkeriger. (Sorry voor de details).

1) Zijn dit nu "gewone" harde buiken?
    Ik heb namelijk dat mijn bovenbouw helemaal hard wordt, met een strak gevoel in mijn bovenbuik, en de buik bovenin enkele uren hard blijft. Is erg oncomfortabel. Maar er zijn geen golfbewegingen of zo, geen samentrekking van mijn buikspieren/baarmoeder. Braxton-hicks samentrekkingen lijkt me toch echt wat anders... Of is dit wat daar mee bedoeld wordt? Of is dit pre-ecclampsie? (Ik zal zo mijn bloeddruk ook even meten). Dit is mijn eerste zwangerschap dat ik zover ben gekomen dus ik heb geen idee.

2) Moet ik hiervoor de verloskundige bellen?

3) ik denk dat ik de rest van de werk nog thuis ga blijven. Is rust houden het beste om te doen, of heeft iemand nog een goede tip?

Graag jullie advies.

2. Logan

Logan Niet meer actief

Als ik een harde buik heb wordt mijn hele buik hard. Bij echt bovenbuikpijn zou ik toch even bellen. Misschien is het niks maar je kan het maar beter zeken weten.

3. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    Klinkt wel als een 'harde' buik, is het ook pijnlijk? Of alleen vervelend?

Ik zelf heb hier al 3 weken last van, ik moet sindsdien van de vk 3x per dag rusten. Valt niet altijd mee met een peuter maar het moet! Bij mij helpt het rusten ook echt. Wat ik uit jou verhaal haal, lijkt jou lijf daar ook van te ontspannen
    Wat betreft je ontlasting, geen idee of dat met elkaar te maken heeft. Ikzelf heb wel sneller een harde buik als ik ontlasting moet krijgen.

Maar overleg gewoon even met je vk! Beter voor niets een keer bellen

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Harde buiken duren hier af en toe lang maar dan is het echt je baarmoeder die zo hard wordt als een helm.
    Gespannen buiken heb ik constant. Die leiden wel tot echt harde buiken wanneer ik hiermee doorloop. Dus op tijd rust pakken en sls t niet minder wordt de vk bellen.
    Ontlasting, stress, volle blaas/blaasontsteking kunnen gespannen/harde buiken veroorzaken.

5. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Had even overlegd met de vk en moesten komen voor extra controle.
    Had wat eiwit in de urine en een hoge bloeddruk (150/85, terwijl ik juist lage bloeddrukken had).

Vervolgens naar ziekenhuis doorgestuurd. Daar ben ik nu.
    Lig aan de ctg, en urine en bloed zijn naar het lab. Er wordt ook nog even een echo gedaan zodra de gynaecoloog vrij is. (Het is erg druk).

Hoop dat alles goed is, volgens mij de ctg wel.
    Morgen ga ik sowieso niet werken.
    Ben blij dat ik toch even met de vk gebeld heb.

Bedankt voor de tips, was nét dat zetje dat ik nog nodig had.

6. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Met de baby is alles goed.

Ik heb een voorstadium van pre-ecclampsie. Mijn bloeddruk was te hoog 150/88 en krijg daar nu betablokkers voor. (Terwijl ik tot een week geleden juist erg lage bloeddrukverlagend had, dus snel opgelopen :-/ )
    Vrijdag nieuwe controle, de gynaecologen nemen het nu over.
    Rest van de week sowieso niet werken, en daarna waarschijnlijk ook in ieder geval veeeeeeel minder. En misschien wel niet meer.

Maar dat het lastig is voor het werk kan me ineens weinig schelen, de baby gaat uiteraard voor hoor!

7. Logan

Logan Niet meer actief

Goed dat je gebeld hebt! En je werk is even jammer... Succes, hopelijk blijft het daar allemaal bij. :)

8. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Goed dat je gebeld hebt. En inderdaad kindje op de eerste plaats. Hopen dat de kleine nog een poesje Kan blijven zitten en dat je bloeddruk en eiwitten wat stabiele blijven.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat goed dat je gebeld hebt! Ik denk om eerlijk te zijn dat je gaan werken wel even kan vergeten, dit is nogal wat hoor! Ik wou voor ik je update las idd even aangeven laat even je urine controleren, ik heb bij blaas ontsteking altijd harde buiken. Maar teken om rustig aan te doen is het zeker! Sterkte, denk aan jezelf en je baby!

10. Jetje1991

Jetje1991 Actief lid

16 mei 2016
    370
    519
    93
    Vrouw
    Weet je inmiddels al meer??
    Bij mij begonnen de harde buiken afgelopen zondag.... maandag nog wel gewerkt, maar voelde me de hele dag niet goed. Maandagavond kwamen de harde buiken om de 2 minuten! Dat was even schrikken. Vk gebeld en meteen naar het zh.. gelukkig zag alles er goed uit. Maar moest deze week verplicht bedrust houden. Lig nu dus nog steeds plat en af en toe krijg ik nog wel een harde buik.. ben pas 19.2 weken! Morgen controle en ook de 20weken echo dus ben daar ook weer gespannen door.

Soms weet ik ook niet meer zo goed wat ik nu precies moet voelen. Dan is mn buik alleen gespannen maar soms denk ik dat het ook hoort.

Hopelijk komt het allemaal goed!

11. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik wist ook niet goed wat ik moest voelen, maar die harde buiken waren echt oncomfortabel. Voelde me ook niet lekker erbij.

Ik heb zwangerschapshypertensie en ben gestart met bloeddrukverlagende tabletten. Ik moet bedrust houden en krijg morgen een nieuwe controle in het ziekenhuis. De gynaecoloog heeft het nu overgenomen van de verloskundige en heb nu medische indicatie voor een ziekenhuisbevalling.
    De tabletten helpen al goed, als ik zelf meet dan is die alweer normaal met deze tabletjes. Mijn buik is nu ook zacht en ik voel de baby veel beter nu. Had het lekkere gefriemel en gedraai van de baby toch wel een beetje gemist.

Op mijn werk houden ze er rekening mee dat ik niet meer kom werken. Dat was wel even slikken. Maar de baby komt echt voor alles!!!

12. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Goed je gevoel gevolgd. Hopelijk wordt het nu rustiger. Sterkte!

13. Jetje1991

Jetje1991 Actief lid

16 mei 2016
    370
    519
    93
    Vrouw
    Jeetje! Gelukkig ben je in goede handen. Heel veel sterkte!!

14. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    De controles waren vrijdag goed, nu goede bloeddrukken.
    1 waarde, die wijst op eiwitafbraak, was aan het verbeteren tov dinsdag. Maar gelukkig geen eiwit in de urine en leverwaardes waren goed. Gaf wel aan dat er een beginnend probleem was. Hopelijk nu nog op tijd bij.

Het was spannend en dat blijft het nog wel een tijdje.
    Confronterend: als ik nu toch eiwit in mijn urine had gehad dan was ik opgenomen voor de rest van mijn zwangerschap om het nog zo lang mogelijk te rekken. Heel heftig...

Met de baby is alles goed, die trekt zich nergens wat van aan!
    Ik moest ook wel lachen want bij de ctg zat die meetband niet lekker voor hem, dus hij zwom na 5 min telkens weg. Pas na een half uur pielen lukte het om te gaan meten. Het is een eigenwijze deugniet hoor! <3

30-11 is de volgende controle. Tot die tijd rust-rust-rust!

15. mamasenl

mamasenl Actief lid

24 feb 2014
    147
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hoi

Fijn zeg dat het nu goed was bij de controle.hier ook thuis vanwege harde buiken
    Succes en sterkte
    Grt

16. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    #16 Klavrtje4, 27 nov 2016
    Laatst bewerkt: 27 nov 2016
    Hier nog steeds alles goed. Lig nu al bijna 2 weken thuis met bedrust. Gelukkig is alles met de baby goed en is mijn bloeddruk nu netjes met de medicijnen. Woensdag weer nieuwe controle. Ik ben nu 31 weken, op het werk gaan ze er van uit dat ik niet meer naar het werk terug kom voor mijn verlof ingaat (bij 34 weken). En ik hou er rekening mee dat de baby vroeger zal komen dan de bedoeling was. Hopelijk blijft 'ie nog wel even een paar weekjes zitten.

17. Eblr4

Eblr4 Niet meer actief

heyy hoe was je controle?

18. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    De controles waren goed.
    De baby loopt nog steeds ruim 2 weken voor, en is nu 2100g geschat. Schopt ook behoorlijk, en lijkt overal dus weinig last van te hebben. Gelukkig maar!

Ik blijf bij de gynaecoloog op controle, en met de rust en medicatie doorgaan blijft het advies. Nu geen strenge bedrust meer, mag wel af en toe even een boodschapje (mee) doen of zo. Maar werken: nee.
    Gelukkig is vervanging geregeld en reageert mijn werkgever erg tof in dit alles. Ik blijf de rest van de zwangerschap dus thuis.

Deel Deze Pagina