zijn erachter dat ik zwanger ben, willen dr vanaf zien!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ilonas, 16 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilonas

ilonas Lid

24 nov 2005
    90
    0
    0
    medewerker sociowoning
    Moet even mijn hart luchtten en ook misschien wel raad van mensen die hier meer over weten want krijg bij verschillende instanties verschillende informatie!
    Ik ben 10 weken zwanger, op dit moment even in de ziektewet omdat ik mij zo ontzettend beroerd voel.Er is me verteld dat dit over een week of 2 a 3 afneemt, en hier stel ik me ook op in.
    Omdat ik me hier op in stel en ik een vacature zag binnen de zelfde stichting waarin ik werk heb ik toch gesolliciteerd naar een nieuwe functie.
    Hartstikke positief gesprek, en ben ook aangenomen!
    Ik had niet gemeld dat ik zwanger ben tijdens het gesprek want wilde niet mijn eigen glazen ingooien en geen kans maken.
    Nu werd ik vandaag door een kwade leidinggevende gebeld dat zij heeft gehoord dat ik momenteel in de ziektewet zit en dat ik ook nog eens zwanger ben.Ze wil een gesprek met me morgen en zo te horen ziet het er alles behalve gunstig uit voor me.
    Het probleem is dat ik dus al een toezegging had gehad mondeling en via e mail en heb ik dus mijn andere functie al opgezegt!!!
    Vandaag stortte mijn wereld dus even helemaal in.....
    Ik zie de toekomst nu erg somber en op het moment kan ik alleen maar huilen.
    Wanneer kan ik nou eindelijk eens gaan genieten van mijn zwangerschap!!

Heb UWV gebeld FNV gebeld en krijg verschillende antwoorden...

Wie weet hier meer van of heeft iets soortgelijks meegemaakt??

Groetjes van een verdrietige zwangere

2. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Verschrikkelijk zeg.. zou ook niet weten wat ik moet doen.
    Kun je niet liegen dat je zelf pas net weet dat je zwanger bent en dat dat langs elkaar liep :rolleyes:
    Misschien kun je ook beste eerlijk zijn en als hun er niet naar willen luisteren kun je misschien nog naar je oude werk terug in overleg..
    Het is een lastige situatie, ik zou het ook niet weten :(:
    Sterkte Meis en Succes morgen.

3. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Jakkes wat een vervelende situatie.

Een mondeling contract is een contract. Maar...waarschijnlijk heb je een proeftijd en dan mag een contract zonder opgaaf van reden worden opgezegd, ook als je zwanger bent.

Beetje laat om nu te zeggen, maar zeg nooit je baan op, voordat je een contract hebt getekend. Dat voorkomt een hoop problemen.

Volgens mij mag je overigens gewoon solliciteren als je in de ziektewet zit. Ze mogen ook niet eens vragen of je vaak ziek bent ofzo. Ik hoop voor je dat het allemaal mee valt, het gesprek morgen. Als ze over je zwangerschap begint: dit ben je dus niet verplicht te melden, dus dat mag ze je ook niet verwijten.

Sterkte!!

4. ilonas

ilonas Lid

24 nov 2005
    90
    0
    0
    medewerker sociowoning
    alvast bedankt voor wat reacties.

Ze zijn erachter gekomen omdat ik binnen dezelfde stichting heb gesolliciteerd.Het is allemaal via via gegaan denk ik.
    Een proeftijd zou ik ook niet hebben omdat ik binnen diezelfde stichting al werkzaam was.Het was allemaal zo mooi, nieuwe baan meer zekerheid, leuke groep en lekker dichtbij....
    Ga morgen mijn uiterste best doen om mijn versie uit te leggen en dan maar duimen....weet het allemaal niet meer hoor.
    Er was me ook al door mijn nieuwe baas verteld dat ik op kon zeggen en hoe ik dat het best kon doen.Dubbelzuur dus...

Groetjes

5. Juut

Juut Actief lid

13 sep 2005
    396
    0
    0
    Drechtsteden
    mondeling contract is inderdaad ook bindend en daarnaast heb je ook nog een bevestiging per email ontvangen, dus inderdaad geldt de termijn van wettelijk 2 maanden voor de opzegging als ze van je af willen zonder reden.
    Daarnaast mogen ze nieteens aan je vragen of je zwanger bent of ziek. Je bent helemaal niet verplicht tot antwoorden hierover en je hoeft je ook niet te verantwoorden.

Natuurlijk zal dat niet makkelijk zijn, zeker met al die hormonen in je lichaam. Ik wens je dan ook sterkte toe met het gesprek.
    (Misschien ze even een kleine hint geven dat miskramen ook kunnen voorkomen en dat ze niet iemand over een zwangerschap mogen beoordelen?)

Liefs
    Juut

6. Wat heb je precies opgezegd? Als je bij dezelfde werkgever/stichting blijft, heb je neem ik aan niet je dienstverband hebt opgezegd maar alleen je werkplek?
    En hoe heb je precies opgezegd? Per brief of mondeling?
    Je hebt inderdaad geen proeftijd dus vanwege een zwangerschap en/of ziektewet mogen ze je niet ontslaan.
    Maar ik zou als ik jou was zo snel mogelijk in overleg gaan met je oude leidinggevende om te bespreken wat er is gebeurd en dat je je opzegging (voorlopig) ongedaan wil maken.

Ik hoop voor je dat het gesprek dusdanig verloopt dat je die nieuwe baan toch krijgt. En inderdaad, je bent tijdens sollicitatiegesprek NIET verplicht te melden dat je zwanger bent.

Succes ermee!

7. ooh, ik had er even overheen gelezen dat je al een bevestiging per email hebt gehad!!!!
    Omdat je geen proeftijd hebt kunnen ze er volgens mij juridisch dus niet vanaf.

Maar helaas maken werkgevers nogal eens misbruik van hun macht. Gewoon in goed overleg proberen te regelen dus.

Nogmaals succes!

8. melissa

melissa Actief lid

28 mrt 2006
    219
    0
    0
    Als eerste, je bent niet verplicht te vertellen dat je zwanger bent met een sollicitatie gesprek.
    Als ze vragen waarom je het nog niet verteld hebt, zeg je gewoon dat je wou wachten totdat je over de eerste 12 weken heen bent.
    Het is logisch dat je je zwangerschap niet aan de grote klok gaat hangen als het nog zo vroeg is.

Heb zelf ook gesolliciteerd terwijl ik zwanger was, heb niets gezegd.
    Heb toen binnen 4weken bewezen wat ik kon en wat ik waard was.
    En ja ze waren zeker geschrokken toen ze het hoorde maar willen me niet kwijt.
    Hoe kan je jezelf nou bewijzen als je er geen kans voor krijgt??
    Je hebt het goed gedaan.
    En niet meer huilen, hoofd omhoog en laat maar komen, jij weet toch wat je waard bent??
    strekte!!!
    Liefs melissa

9. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo Ilonas,

Je zegt dat je geinformeerd hebt bij je vakbond. Doe dat nogmaals en druk ze op het hart alles goed door te nemen. Dan weet je wat je rechtspositie is als je dat gesprek moet gaan voeren. Dat is heel belangrijk, want werkgevers (of bazen) zeggen vaak een hele boel dingen die niet kloppen (mijn baas ook, zei dat ik geen urenvermindering kon krijgen, dat hij dat bepaalde, maar hij is net als ik werknemer van de stichting waar we voor werken en heeft niets daarover te zeggen, Gisteren kreeg ik een brief van de stichting waar in stond dat mijn werktijdfactor verlaagd is na het zwangerschapaverlof ! Geweldig ! Maar mijn baas heeft dus zitten bluffen zoveel maar kan !)

Een mondelinge overeenkomst is inderdaad ook bindend en zwangerschap mag geen reden zijn waardoor je contract weer wordt ingetrokken. Dat je het niet hebt verteld in het gesprek is prima, dat kan niemand je verplichten ! Dat is wettelijk zo.

Neem contact op met de bond, of wordt per direct lid van een andere bond, wat makkelijk kan, en laat je heeeel goed informeren voordat je het gesprek hebt zodat je weet waar je staat !

Veel sterkte !

xxx
    Nikki F

10. ilonas

ilonas Lid

24 nov 2005
    90
    0
    0
    medewerker sociowoning
    hallo allemaal,

Nou op gesprek geweest en o god wat was ik de boeman zeg!
    Het is dus niet goed afgelopen...
    Trekken de aanstelling in, werd wel gezegt dat zwangerschap en dat ik er niets over had gezegt meespeelde maar dat was natuurlijk niet de reden!!NEE NEE.
    Ze had gehoord van mijn andere teamleider dat ik niet goed functioneerde!!Dit is mij inderdaad gezegt ja, 2 dagen nadat ik daar had verteld dat ik zwanger was!!!Toen moest ik ineens op gesprek komen.
    Mijn "bijna"nieuwe leidinggevende vertelde me ook dat zij via e mail te horen had gekregen dat mijn huidige leidinggevende mij al had verteld in dat functioneringsgesprek dat mijn contract niet verlengt zou gaan worden in oktober!!NOU JA ZEG ongelooflijk, dit is mij nooit gezegt!!!
    Maar goed weet nu wel hoe het ervoor staat....
    Mijn nieuwe baan gaat niet door, ontslag bij andere woning word ingetrokken en half oktober (2 weken voor mijn verlof) sta ik op straat!!!
    Nou ik ben zoooo pissig op dit moment dat ik er voorlopig niet aan denk mij beter te gaan melden....ga ik daar mijn energie in steken????!!!

Nou in ieder geval zo staat het ervoor.......en zo moet ik gaan proberen te gaan genieten van dat moois wat in mij groeit.

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    als je dit nummer belt Telefoon: 020 - 4 800 300 (maandag t/m vrijdag van 12 - 20 uur).

kunnen die je precies zeggen hoe het in elkaar steekt en wat jouw rechten zijn en waar je eventueel terecht kan.

heel veel succes

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Je hoeveelste contract was dit dan? na 3 contracten krijg je automatisch een vast contract voor onbepaalde tijd

En hoelang ben je daar al werkzaam???? Als je daar langer werkt dan 3 jaar ben je automatisch ook in vast dienstverband, en kunnen ze je dus niet zomaar op straat zetten....

Wat bedoel je met ontslag bij andere woning???

13. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Sjesus wat een frustrerend verhaal!! Als ik dit zo allemaal lees lijkt het of je bij een instelling werkt die mij wel bekent is!!

Ik zou idd de bond bellen, die kunnen je goed advies geven over wat je rechten zijn. Kan me voorstellen dat je geen zin heb in die ellende, maar dit kun je niet over je kant laten gaan!!

HEEL VEEL STERKTE!!!!

gr. debby

14. melissa

melissa Actief lid

28 mrt 2006
    219
    0
    0
    OOHHH wat een enorm kl*#te bedrijf.En daar heb jij je dan voor uit de naad gewerkt.

Als ze jouw contract niet verlengen, ze zijn nog wettelijk verplicht jouw zwangerschapsverlof door te betalen!!! Dat kost hun niks dat wordt vergoed door het uwv.
    Zorg ervoor dat je in ieder geval dat krijgt.
    En laten we eerlijk zijn, ik snap dat je het geld nodig hebt hoor maar voor zo'n bedrijf WIL je niet eens werken!!

Heel veel succes, maar denk vooral lekker aan jezelf en aan je kleintje.
    Dat is toch het aller-belangrijkste!!

kop op!

15. ilonas

ilonas Lid

24 nov 2005
    90
    0
    0
    medewerker sociowoning
    hey,

Smoekie:Waar is dat telefoonnummer dan precies van, heb er nu al zoveel gehad.
    Nadeel is dat ik niet lid ben van de bond, en heb geinformeerd of dat nu in dit geval nog zin zou hebben om lid te worden maar hierbij kunnen ze me niet meer helpen.
    Ik heb nu 2 contracten gehad bij deze werkgever dit zou mijn 3de worden, maar voor onbepaalde tijd is niet alleen het aantal contracten belangrijk maar ook de totale duur van die samen en dat zou niet genoeg zijn.
    Wat betreft dat ik het had over de woning waar ik heb opgezegt, ik werk op een sociowoning daar heb ik dus opgezegt (word nu teruggedraaid) en had bij een andere woning die aanstelling gekregen binnen dezelfde stichting.
    Nou die hele stichting kan wat mij betreft aan het gas zeg maar want ga dr echt alles aan doen om daar niet meer aan het werk te hoeven.
    Ben nu uit ellende maar weer aan het solliciteren, maar ook dit moet niet lang meer duren anders kom ik daar straks al aan met een dikke buik, word ik zeker niet aangenomen!
    En in het voor mij ergste geval als ik terug moet naar mijn oude werkplek, dan zet ik alles op alles en pak ik alle rechten die ik heb als zwangere.Geen onregelmatige diensten, geen slaapdiensten, en geen extra taken.Tja ook ik kan dwarsliggen natuurlijk!

Bedankt voor jullie lieve berichtjes

16. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik zou er werk van maken, ev. het bureau van rechtshulp inschakelen.

17. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wat een rotsituatie. Al vind ik wel dat je het beter had kunnen melden dat je zwanger bent, nu word je gewoon vanwege je zwangerschap ontslagen. Belachelijk! Aangezien ze geen bewijzen hebben voor dat gesprek met je leidinggevende zou ik het aanvechten, dan win je volgens mij met gemak en moeten ze je waarschijnlijk een ontslagvergoeding betalen.

Deel Deze Pagina