Vraagje

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ang88, Jul 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ang88

Ang88 Actief lid

Feb 24, 2014
    182
    0
    16
    Ik werk als spoedeisende hulp verpleegkundige
    NULL
    Hallo,

Ik heb even een vraagje. Misschien ben ik hier niet op het juiste adres maar wilde het toch even proberen.

Een aantal weken geleden is op mijn werk een patiënt geweest met de meest besmettelijke vorm van schurft (scabiës) deze vorm was zo besmettelijk dat iedereen die ook maar over de afdeling heeft gelopen die dag en de 2 dagen erna preventief is behandeld met tabletten.

Iedereen behalve de zwangeren waaronder ik :)
    Een crisisteam van de GGD heeft 3 dagen lang overlegd en zelfs partners van collega's moesten preventief medicijnen slikken.

Nu is dit ongeveer 5 weken geleden en is de incubatietijd van schurft ongeveer 2 tot 6 weken. Ik heb sinds maandag rode bultjes op mijn teen wat uitbreidt en vreselijk jeukt, vooral 's nachts. Ik heb morgen al een afspraak staan bij de huisarts om te bevestigen of het inderdaad schurft is dat ik heb opgelopen of een andere huidinfectie. Nu is met name mijn vraag kunnen de medicijnen die er zijn tegen schurft kwaad voor mijn baby? Het crisisteam van de GGD op werk gaf aan dat de tabletten zeker niet aan zwangeren worden gegeven en dan zou er ook nog een gel zijn maar ook die zouden ze niet aanraden. Anders hadden we die natuurlijk om te beginnen wel gekregen.

En kan de aandoening zelf kwaad voor de baby?
    Dit zijn zeker ook vragen die ik aan mijn huisarts zal stellen morgen maar omdat hij nogal makkelijk is wilde ik dit toch even zeker weten. Vandaar dat ik mijn vragen ook even hier neerleg.

Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal. Graag hoor ik van jullie :)

Ps ik ben nu 35 weken zwanger.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Ang88,

ik weet het niet uit ervaring. Ik ben dit nog nooit tegen gekomen in de praktijk. Ik lees op de site van het RIVM dat het voorschrijven van de crème toch wel gedaan wordt bij zwangere vrouwen ook al wordt het zekerheidshalve afgeraden omdat er niet voldoende onderzoek naar is gedaan. Je zult iets moeten. Want het is vervelend en besmettelijk. Ik kan niets vinden over de overdraagbaarheid naar het kind. Ik ben benieuwd of de huisarts dit weet of even overlegt met de gyn. Laat je even weten wat hij heeft gezegd?

Groetjes Brigitte

3. Ang88

Ang88 Actief lid

Feb 24, 2014
    182
    0
    16
    Ik werk als spoedeisende hulp verpleegkundige
    NULL
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor je reactie!! Kreeg wat tegenstrijdige berichten vandaag. Huisarts zei dat het inderdaad scabiës was. Hij schreef mij een spray of crème voor die dus wel voor zwangeren mocht. Toen ik mijn werk belde moest ik toch ook nog even langs de dermatoloog. Zij gaf aan dat het gewoon een onschuldige voetschimmel was. Dus vals alarm gelukkig :) Maar voor zover bekend zijn beide aandoeningen niet schadelijk voor de baby. Dus gelukkig maar!!

Groetjes
    Angelique

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Fijn! Bedankt voor je berichtje terug!

Groetjes!

Share This Page