Beste verloskundige, Aanstaande zondag ga ik oppassen op de kindjes van een vriendin. De oudste heeft nu al enkele dagen waterpokken. Gisteren smste ze nog dat er nieuwe plekjes bij waren gekomen. Haar jongste is 5 maanden oud en heeft ze nog niet gehad. Zijzelf heeft ze ook niet gehad. Ik heb de waterpokken vroeger wel gehad. Maar kan het nu voor mij en de kleine kwaad om bij hen te komen? Want stel dat die kleine van haar nog in de incubatietijd is en dan bijvoorbeeld besmettelijk is als ik daar kom oppassen? Alvast bedankt voor het antwoord! Groetjes Nen
Hoi Nen87, nee hoor, je kunt gerust gaan, al zou ik ze niet knuffelen of een kus geven. Je hebt zelf al antistofjes tegen dit virus, dus jij en je kleintje zijn beschermd. Al kan bij jou dit virus wel weer zorgen voor gordelroos en dat is niet prettig, zeker niet als je zwanger bent. Dus je kunt gaan, maar hygiëne is heel belangrijk. Ik heb nog een stukje info voor je; het onderstreepte gedeelte is wat ik net heb beschreven: Zwangeren De CBO-richtlijn 'Varicella' adviseert dat als waterpokken geconstateerd worden tijdens devroege zwangerschap (korter dan twintig weken), de zwangere ingelicht moet worden over de, zij het geringe, foetotoxiciteit van een varicellazostervirusinfectie en dat een uitgebreid echo-onderzoek bij 20 ‑ 22 weken kan worden afgesproken om stricturen van de ledematen of andere symptomen van een foetale infectie op te sporen. De CBO-richtlijn adviseert eveneens dat aan een zwangere met een significant contact (zie paragraaf 4.2 en 9.2) met een varicellapatiënt of bij verdenking op varicella gevraagd moet worden of ze (in het verleden) varicella heeft doorgemaakt. · Bij doorgemaakte waterpokken in de anamnese of een eerdere vaccinatie (buiten Nederland) kan de zwangere worden gerustgesteld en behoeft geen verdere actie te worden ondernomen. · Bij een negatieve anamnese voor varicella en indien het risicocontact minder dan 96 uren geleden is, moet de verloskundige of gynaecoloog (na overleg met de viroloog) dezelfde dag de serostatus bepalen. Groetjes Brigitte
Bedankt voor de reactie! Dat stelt me weer gerust. Ik zal extra goed letten op de hygiëne. Groetjes Nen