Harde knobbels en strengen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by YvettevR, Sep 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. YvettevR

YvettevR Nieuw lid

Sep 15, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een dochter van 3 weken oud die sinds een week aan de borst drinkt met tepelhoedjes, ivm teruggetrokken tepel lukt direct aanleggen niet ook niet met hulp van een lactatiekundige.
    Mijn dochter heeft moeite met het leegdrinken van de borst, dit lijkt vooral te komen doordat ik erg grote borsten (H cup) heb en ze niet genoeg kracht heeft om de melk van helemaal achterin weg te drinken.
    Vorige week een borstontsteking gehad (de eerste dag dat ze van de borst dronk) die weggegaan is met goed nakolven na het drinken.
    Inmiddels drinkt mijn dochter veel beter van de borst en krijgt ze de borsten bijna helemaal leeg dankzij borstcompressie. Nakolven levert nu nog maar tussen de 20 en 40 cc op.

Vanaf het begin heb ik al harde knobbels en strengen in mijn borsten zitten. Er zijn knobbels die wel verdwijnen wanneer mijn borsten leeg zijn, maar ook een heleboel die niet verdwijnen. Door de borstontsteking zijn ze me gaan opvallen en mijn lactatiekundige denkt dat het verstopte melkkanaaltjes zijn. Mijn borsten zitten in dat geval letterlijk bomvol met verstopte melkkanaaltjes van strengen die ik kan volgen vanaf mijn oksel tot halverweg mijn borst (daarna kan ik ze niet meer voelen omdat ze te diep zitten) tot knobbels naast mijn tepels. Ik heb drie dagen lang mijn borsten in heet water gehangen, gemasseerd (ook met een elektrische tandenborsten en een vibrator die nog harder trilt dan mijn tandenborstel), helemaal leeggekolft en de bolletjes samengeknepen, maar wat ik ook doe ze gaan niet weg. Inmiddels 3 dagen aan de lecithine maar ook dat mag niet baten.

Mijn lactatiekundige lijkt niet precies te weten hoe mij nu verder te helpen en de huisarts weet niet wat hij ermee aan moet zolang ik geen pijnlijke of warme plekken heb. Mijn borsten zijn wel soepel als ze leeggedronken zijn en ik heb dus geen pijnlijke of warme plekken.

Nu is mijn vraag... zijn het nu wel of geen verstopte melkkanaaltjes of 'horen' deze knobbels en strengen gewoon bij mij? En als het wel verstopte melkkanaaltjes zijn... hoe krijg ik ze dan weg?

Alvast bedankt voor de hulp!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het kan zijn dat het bij jou past. Wel goed om ze in de smiezen te houden door dagelijks te controleren.
    Je schrijft dat je borstonsteking kreeg op dag 1 dat ze aan je borst dronk: was dit met of zonder tepelhoedje?
    Fijn dat je kindje nu met hoedje goed drinkt.
    Ik zou de lecithine nog even doorzetten, kijk het een dag of 10 aan. Verder niet te veel meer masseren enzo. Geef het weefsel een mate van rust om zo te zien of je lichaam het zelf oppakt. Wel in de gaten houden dus!
    Veel succes

Share This Page