Een beetje ingewikkelde vraag, Ongeveer 15 jaar geleden heb ik een spiraaltje laten zetten, deze is er na een paar weken weer uitgehaald omdat ik erg veel buikpijn had, het verwijderen was ook erg pijnlijk omdat het spiraal echt 'vast' zat volgens de HA. Ik heb er nooit veel aandacht meer aan geschonken totdat ik in de MMM terecht kwam en vruchtbaarheidsproblemen ontdekte. Ik las onder andere dat een spiraal word afgeraden bij vrouwen die nog geen kinderen hebben, vreemd dan toch dat mijn HA toendertijd er toch een plaatste, denk ik nu. Maar waarom precies word dat afgeraden? Ook denk ik terug aan het 'vast' zitten van het spiraal, ondanks het feit dat mijn eileiders doorgankelijk blijken (gezien d.m.v. HSG) vraag ik me toch steeds meer af of er niet iets beschadigd is toendertijd. Je gaat zo malen als zwangerschap uitblijft.... Alle reacties welkom.
Geen zorgen, Emmy. Als je spiraaltje vast heeft gezeten en je baarmoeder raakt beschadigd, dan zal de beschadiging niet zo groot zijn en zich weer herstellen. De baarmoeder kan wel wat hebben. En de HSG heeft toch bevestigd dat alles doorgankelijk is? De reden waarom men spiraaltjes afraadt bij vrouwen die nog nooit zwanger zijn geweest, is omdat daardoor de baarmoedermond nog erg gesloten is en de baarmoederholte nog erg klein is (na een zwangerschap en bevalling rekt alles op). Daardoor gaat het inbrengen wat lastiger en is het een wat pijnlijker gebeuren dan bij vrouwen die al een kind hebben gekregen. Maar het is geen absolute contra-indicatie. Een Mirenaspiraaltje kan prima bij nullipare vrouwen (zo heet dat, vrouwen die nog nooit een kindje hebben gebaard), die is wat kleiner. Groetjes!