Hoi, Vanaf een paar weken na de geboorte is poepen al een issue geweest bij onze jongste dochter. Na anderhalve maand zijn we overgestapt op Omneo voeding. Hierdoor namen de krampjes gelukkig af en kon ze wat vaker poepen. Maar nog steeds harde ontlasting. Met 6 maanden bij de osteopaat terecht gekomen omdat ze een voorkeurshouding had en dit blijkbaar in relatie staat met de darmen. Paar keer behandeld, en een probioticakuur meegekregen. Hierdoor ging ze vaker poepen en werd haar ontlasting iets dunner. Op zich poept ze nu wel frequent (1 tot 2x per dag), maar het blijft altijd harde ontlasting. Soms harde balletjes (lijken op keuteltjes) en soms echte vezelpoep. Die je haast met je handen op zou kunnen pakken zeg maar . Het is nooit een brei. Ze eet verder erg goed. Fruit/groenten gaan er allemaal goed in. Ander vocht buiten haar melk om, nog niet echt. Ik oefen met (lauwwarm) water uit de tuitbeker, maar dat zijn echt minislokjes die ze binnen krijgt. Kan me voorstellen dat meer water wel goed zou zijn voor de ontlasting. Herkenbaar? Iemand nog tips?
Vervelend! Heeft ze er ook echt last van/pijn? Een van mijn dochters heeft sinds we over zijn op kunstvoeding ook regelmatig poep-problemen. Soms zit ze dan zo hard te persen en lukt het haar gewoon niet. We letten dan extra op wat voor eten we haar geven wat de ontlasting bevordert en voegen extra water toe aan de melk en extra water aan de groenten. Water uit een flesje wil ze niet zoveel hebben. Maar wat verdunde yoghurt uit een oefenbeker weer wel. Misschien heb je wat aan deze tips? Op den duur had ze er wel heel veel pijn van. De kinderarts heeft ons toen lactulose voorgeschreven. Dat maakt het wat zachter en dus makkelijker voor d'r. Dit hielp het beste.
Bedankt voor de tips! Ze had er de afgelopen maanden niet heel veel last van volgens mij, maar nu lijkt het alsof er weer wat krampjes opzetten. Over een paar weken moeten we weer naar de wijk, daar zal ik het ook eens vragen. Dacht zelf ook al aan lactulose... Heeft je dochter dat dan een korte periode gehad? Of langdurig?
Een korte periode. Het hielp haar om uit het cirkeltje te komen want wanneer ze last had van obstipatie ging ze minder eten en drinken en kreeg ze alleen maar méér obstipatie. Toen ze eenmaal makkelijker poepte ging ze ook weer meer eten en drinken en was de lactulose niet meer nodig. Maar al met al een paar weken denk ik. Af en toe, wanneer ze weer last krijgt, geven we het dus weer even.
Wat algemene tips misschien (hier soms last van verstopping) -Waterige melk geven dus bijv 150ml met 2 schepjes -Helemaal geen banaan laten eten -Eerst laten drinken, daarna pas eten -Fles roeren ipv schudden (tegen krampen) -Roosvicee Laxo geven tussendoor, paar slokken helpt al
Je zou ook een theelepeltje rosevicee laxo door haar fruit kunnen doen aangezien ze niet goed water drinkt uit haar flesje of beker. Extra water bij flesvoeding toevoegen helpt hier ook goed. Ik heb ook gehoord dat olijfolie de stoelgang bevorderd. Dit zou je ook door haar groentehap kunnen doen. Volgens mij mag je alleen die lactulose siroop niet te lang achterelkaar gebruiken. Stel dat ze echt te lang geen stoelgang heeft gehad zou je altijd nog contact kunnen opnemen met jou huisarts voor een microlax klysma.
Lactulose heeft als bijwerking krampjes. Ik zou via de huisarts forlax vragen. Hier ook van lactulose over gegaan naar forlax. Werkt veel beter en lactulose deed hier op den duur niks meer, en ze vond het vies. Forlax doe ik door de ochtendfles zodat ze het niet proeft
Er zijn al veel goede tips gegeven! Verder had het hier vooral tijd nodig en hij heeft nog steeds maar weinig breiige ontlasting, maar het is nu wel gewoon zacht. Naar mate hij meer vast voedsel ging eten en ik er dus ook een beetje rekening mee kon houden, gaat het beter. Hier geef ik bv. ook nooit banaan, maar wel wat vaker kiwi, sinaasappel of peer. Boerenkool werkt hier ook erg goed. Moet wel zeggen dat hij nog steeds hard zit te persen als hij moet poepen, of het nu hard is of zacht. Hij heeft nog nooit een poepbroek gehad zonder dat ik het door had.