hypermobiel

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Loeki2, 19 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Al sinds mijn 15e weet ik dat ik hypermobiel ben en daar kan ik van tijd tot tijd behoorlijk last van hebben. Zo heb ik al last gehad van mijn polsen, onderarmen, schouders, knieƫn en mijn rug. Nu ben ik bijna 20 weken zwanger en ik moet heel erg goed op mijn houding letten, vandaar dat ik ook voor een Mensendieck zwangerschapscursus gekozen heb, maar zijn er dingen waar ik tijdens mijn zwangerschap speciaal op moet letten, want eigenlijk al mijn pezen zijn uitgerekt en ik moet de stevigheid van de meeste gewrichten dus uit mijn spieren halen.

Alvast bedankt.

Loeki

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Loeki,

het is voor jouw (net als voor andere zwangeren) belangrijk dat je je lichaam wel in conditie houdt. Blijf in beweging en vul het aan met bijvoorbeeld zwemmen. Dat is niet heel belastend voor je spieren en je bent wel lekker in beweging. Maar luister wel goed naar je lichaam. Als je last krijgt van je gewrichten, minder dan of stop even. Ga in ieder geval niet door tot je echt last krijgt van lichaam. Verder kun je alles doen wat andere zwangeren ook doen. Wat trouwens ook kan samenhangen met hypermobiliteit is een minder stevige bekkenbodem. Het is dus al wel verstandig om je bekkenbodemspieren te trainen. Dat doe je door al lopend of zittend je vagina/sluitspier trapsgewijs aan te spannen, dit 3 seconden vast te houden en dan weer in een keer te ontspannen. Dit doe je 30 keer achter elkaar 1 of 2 keer op een dag.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina