Hoe brood leren eten?

Discussion in 'Voeding' started by ikkie97, Jan 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,987
    3,993
    113
    Ons dochtertje is nu bijna 8 maand en we zijn sinds een week of 2 bezig met brood.
    Nou doen we hele kleine stukjes (ongeveer 3 mm bij 3 mm...;)) met een klein beetje boter. Ze vindt dit best lekker, ze maakt ook echt wat kauwbewegingen (soms net als een ouwe opa met haar lippen naar binnen :)) en hapt zo wat stukjes weg. Maar soms zie ik even later als ze haar mond open doet overal nog stukjes brood zweven!! Hoe kan ik nou weten of ze het echt weg heeft gekregen? Straks heeft ze een enorme broodbal achter haar kiezen waar ze in stikt.... :$

Hoe groot geven jullie de stukjes? En hoeveel geef je met ongeveer 8 maanden? Hoe snel kun je zoiets opbouwen naar bijv. 2 sneetjes?

2. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Dat opbouwen zal bij ieder kindje anders zijn. Ik ben toevallig van de week begonnen om eens te kijken wat hij met brood zou doen en gekgenoeg gaat dat super goed. Ik stop het tussen zijn kaakjes en dan gaat hij vanzelf kauwen. Soms houd hij het wat langer in zn mond. Voor ik de volgende hap er in stopte deed ik zn mondje open om te kijken of alles al weg was.

Als je kindje goed rechtop zit moet er niet veel mis kunnen gaan...

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Doet mijn dochter ook. Mijn ervaring is dat ze het echt wegkauwt, maar dat het even duurt ;)

Eerst gaf ik een broodkorst in het vuistje, nu ze er boter of olijfolie of geprakte banaan op krijgt, snijd ik ze in stukjes en geef ik de stukjes op haar bordje. Ze pakt ze dan zelf en bepaalt hoe snel en hoeveel ze eet.

4. MissSol

MissSol Bekend lid

Dec 20, 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Hier ook een enthousiaste broodeter. Ik stopte het in het begin gewoon in ze wangetjes en hij ging vanzelf kauwen. Nu zit ook ze mond afentoe vol en dan stopt ie er rustig zelf nog een broodje bij, hij werkt het zelf allemaal weg en heeft nooit problemen ermee. Kun je niet een slokje water geven als je bang bent dat ze haar mond nog niet leeg heeft?

5. justme66

justme66 Fanatiek lid

Aug 22, 2010
    4,224
    0
    0
    hier ook begonnen met broodkorst. zodra we merkten dat die in het buikje verdween zijn we met echt brood eten begonnen.

6. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

Aug 30, 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Hier dezelfde angst dat het brood zich gaat ophopen en dat je het niet ziet. Ik geef mijn dochter nu een paar stukjes brood (ongeveer 5 mm bij 5 mm), dan een beetje melk vanaf een lepeltje, dan weer een paar stukjes brood, etc. Zo spoel ik steeds eventuele achtergebleven restjes weg. Heb er nu wel een goed gevoel bij. Ik week de stukjes brood ook nog in melk.

7. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    Ik zou de stukjes lekker groot houden zodat ze het goed vast kan pakken in haar knuistjes. Wij hebben gewoon een bord met een boterham voor haar neus gezet en dat wees zich eigenlijk vanzelf:) Graaien, ruiken, proeven... lekker zelf laten ontdekken en niet vergeten te genieten en de camera standby houden:)

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,820
    2,679
    113
    Hier ook vanaf 6 maand gewoon stukken korst in haar vuistje gegeven, van ca 5 cm lang. Ik controleerde met mijn vinger of ze hem doorgeslikt had. Nu na 3 weken geef ik ook de binnenkant, in stukken van 2 bij 2 cm. Ik hoef niet meer te voelen, ze kauwt en slikt prima. Ze eet nu een hele boterham (bijna 7 maand).

9. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,068
    2,558
    113
    Limburg
    Wij zijn begonnen met een broodkorst. Daarna stukjes brood met wat boter, die ik dan in zijn mond deed stoppen, en later legde ik die stukjes voor hem neer zodat hij ze zelf kon pakken.
    Nu snij ik zijn boterham door de helft en daar snij ik weer reepjes van. Binnen no time heeft hij 2 sneetjes brood weggewerkt.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mini stukjes vind ik echt eng, hoe kleiner, hoe meer kans dat ze zich erin verslikken. Op een groot stuk moeten ze kauwen en sabbeken, zo klein kunnen ze inademen.

Wij gaven bij dochter grote stukken die ze zelf afsabbelde en hapte. Eerst gewoon zonder boter. Toen boter en rond de 10mnd ook appelstroop of jam. Smeerkaas en worst geven wij nooit ivm smeltzouten en afvalvlees.

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Ik heb altijd geleerd dat hoe kleiner de stukjes zijn hoe sneller ze zich erin verslikken.

Ik ben meteen begon met een reepje brood/korstje en daar hapt/zuigt ze lekker op en zo eet ze het.
    We zijn nu een paar weken bezig (ze is nu 7 maanden) en ze eet nu met gemak een hele boterham op. Inmiddels snijd ik het broodje in stukjes van 1,5 cm bij 1,5 cm ofzo of ik maak er lange stukken van en die hapt ze dan zelf uit haar handje op.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,987
    3,993
    113
    Maar als ze gaan kauwen dan wordt een groot stukje toch ook vanzelf klein? Of een boel kleine stukjes....?

Moet zeggen dat het hier aardig gaat hoor, maar hetblijft tot nog toe wel bij een halve boterham..

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Ja maar dan hebben ze iets in hun mond waar ze meteen op gaan kauwen of sabbelen. Een klein stukje kan veel sneller naar achter schieten en dan verslik je je dus. Ze hebben minder "grip" op zo'n klein stukje.

14. Zweden

Zweden Bekend lid

Nov 14, 2011
    711
    79
    28
    Ik denk ook dat het per kind verschilt hoe snel dat opbouwt. Onze dochter eet amper een kwart sneetje, meestal een paar kleine hapjes. Ze lijkt tot nu toe niet echt een broodeter te zijn. Groente en fruit daarentegen...die gaan weer super! Ze had ook in het begin moeite met het wegkrijgen van de stukjes brood. Bij haar werd het inderdaad een plakkerig balletje tegen haar verhemelte. Ze kreeg dat niet goed weg en vond het ook echt niet prettig. Inmiddels kan ze heelgoed dingen uitspugen :p dus dat overkomt haar niet meer. Broodje even roosteren wil nog wel eens helpen. Als je dan een reepje brood geeft kunnen ze er stukjes kunnen ze er stukjes van af knabbelen.

15. Djennaa

Djennaa Actief lid

May 22, 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Hier ook begonnen met een korstje om te kijken wat hij er van vond. Zodra dat er goed in ging zijn we begonnen met hele broodjes met boter, en later met beleg.

Ik zet hem in zijn stoel, smeer een broodje, vouw het dubbel en geef het aan hem. Nooit stukjes gesneden of iets in die strekking. Hij eet het met zijn handjes. Altijd eerst de binnenkant, en als hij nog trek heeft de korstjes. Kleine slimmert.

Vanaf dag 1 meteen hartstikke goed gegaan. Hij verslikt zich wel eens als hij te enthousiast aan het eten is. Maar hij kokhalst het zo weer naar boven. :p

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,987
    3,993
    113
    hmm heb net geprobeerd haar gewoon een stuk te geven...
    ALLES echt ALLES doet ze in haar mond.... behalve brood dus....;)

ze ging er heel gebiologeerd naar kijken en toen ging ze het versnipperen....:)

17. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Niet te vers brood geven, dat blijft idd plakken. En begin met bruin brood ipv wit. Voor de rest de tip, stukjes brood in de wangetjes duwen.

Brood zou ik zelf in iets grotere stukjes geven.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Inderdaad grotere stukjes geven.. Dan voelen ze het tenminste ook in het mondje zitten en gaan ze kauwen. Postzegelgrootte ongeveer.
    Vers brood plakt inderdaad te veel...en sowieso bruin brood geven voor de vezels!
    Zeker niet in melk gaan dopen, dan plakt het helemaal.

Hier ging het ook heel snel goed!

Share This Page