Heel veel drinken als mama er niet is.

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Hanneke, Apr 22, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Beste Ilse,
    Ik heb even een vraagje voor jou, misschien dat jij enig idee hebt waardoor dit komt en wat we er eventueel aan kunnen doen.

Sinds vorige week maandag ben ik weer aan het werk. Zomaar een paar uurtjes, op maandag van 8.00 tot 18.00 en op donderdag en vrijdag van 8.00 tot 13.00. In de tijd dat ik aan het werk ben gaan onze kleintjes naar de opa’s en oma’s.

Ons probleem is dat de kindjes mega veel drinken als ze bij de oma’s/opa’s zijn. Ze willen helemaal niks, niet slapen, niet spelen, blijven aan het huilen, willen niet getroost worden, ze willen alsmaar drinken.

Zo is het dus gekomen dat vorige week maandag ze samen in 1 dag, dus van 7.45 tot 18.15 1500ml melk gedronken hebben, beide 5x een flesje van 150ml. Op donderdag van 7.45 tot 12.30 (iets eerder weggegaan) hebben ze samen 7 flesjes van 100ml op in dat even tijd. Op vrijdag heb ik ze bij het ‘afzetten’ nog een keer gevoed, shirtjes van mij en spuuglapjes (die ze gebruiken bij het slapen) meegegeven waarin ik geslapen had. Dat leek te werken, ze hebben eerst 1.5 uur gespeeld toen Malou 140cc gedronken, Ruben 120cc gedronken. Daarna is oma gaan wandelen met twee krijsende baby’s die toch in slaap gevallen zijn en zijn blijven slapen tot ik om 11.45 weer ‘thuis’ was. Toen heb ik ze dus wakker gemaakt en gevoed. En gister weer gaan werken, om 7.45 weggebracht, nog even gevoed. Shirtjes en doekjes meegegeven. Om 11.00 ben ik gebeld door mn schoonma of ik niet wilde komen voeden want ze werden niet stil en hadden ook alweer allebei 3x100ml gedronken. Dus ik ben om 12.00 gaan voeden, daarna zijn ze gaan slapen tot ongeveer 14.00 daarna zijn ze weer op de oude hand door gegaan, dus nogmaals samen 6x100ml gedronken. Al met al dus gewoon om te :cry: . En dat terwijl ik mn werk zo leuk vind!

Kolven gaat op zich goed, de maandag heb ik 3x gekolfd, 320ml, 410ml en 380ml. Donderdag heb ik 1x echt gekolfd 330ml en 1x had ik niet echt zin omdat ik toch bijna naar huis ging om zelf te voeden, toen 180ml gekolfd en later beide gevoed. Vrijdag rond 9.30 gekolfd, 350ml en om 11.45 weer zelf gevoed.

Nou, ik geloof dat ik alles er wel in heb staan, een super lang verhaal geworden :oops: , maar ik heb geen idee wat ik eraan kan doen/anders zou moeten doen/anders zou kunnen doen. (na 4 dagen werken al niet meer) Jij enig idee of tips? Wat het kan zijn/wat we eraan kunnen doen.
    Alvast bedankt voor het lezen in ieder geval.
    Groetjes Hanneke.

Owja, ik weet niet of dit van toepassing is maar bijvoeding krijgt Ruben een stuk of 5-6 hapjes op een dag, groente of fruit. Bij Malou zijn we even gestopt omdat ze steeds ging spugen nadat ze iets gegeten had.

Globale voedingstijden zijn: (tijden zijn nogal eens verschillend)
    Overdag: 6.00 eerste voeding - wakker - 9.00 - slapen - 11.00 - wakker - 14.00 - slapen - 16.00 - wakker - 18.30 - slapen - 19.30-20.00 een klein slokje - wakker - 22.00-24.00 laatste voeding.
    Nacht: Malou meestal 1x, Ruben meestal 2x.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    even een snelle korte reactie,
    Wat een verhaal joh, zo wordt je lol van het werken je wel ontnomen.

Heb je al wat geprobeerd met de speen. Ik weet van mijn eigen kinderen (ook een Ruben trouwens)dat ze met een standaard fles ook onverzadigbaar leken. Ik heb toen tot en met de tijd dat ze uit een bekertje dronken een newbornspeen gebruikt, gewoon 1 gaatjes, dan moest er iets meer gewerkt worden, kregen ze ook de hoeveelheid voeding maar werd ook de zuigbehoefte bevredigd. (natuurlijk niet zoals het hoort maar het hielp wel)Misschien kan een speentje helpen, als ik het zo lees is het niet zozeer voeding wat ze willen. Ze willen die fles, als je die vol doet en ze gaan drinken, dan gaat hij leeg....ook al was het geen honger waarom ze huilden. Misschien teveel indrukken, zuigen ontspant, misschien is dat anders op te lossen.

Veel kindjes slapen wel als jemet ze gaat lopen buiten bijvoorbeeld. Maar goed daar moet opa/oma wel zin in hebben.

Succes,
    Ilse

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Bedankt voor je antwoord.
    We gebruiken een difrax fles met een S-speentje, de newborn maat dus. Ze doen over 100ml ongeveer 20 minuten.

Speentje, wil Malou niet, Ruben wel sinds een paar weken, maar dus blijkbaar niet als ie zo overstuur is. Klinkt eigenlijk ook wel enigszins logies, ze willen wel die fles, maar hoeven eigenlijk geen melk. Maarja, waarom pakken ze dan het speentje niet gewoon? (typisch zo een moment waarop je de gebruiksaanwijzing mist ;) )

Wandelen, heeft op de vrijdag wel gewerkt, maar afgelopen maandag bleven ze gewoon krijsen :oops: . (en de twee eerste dagen had ik de kinderwagen niet meegenomen :oops: dom natuurlijk)

Jij denkt dus ook teveel verschillende indrukken/veranderingen. Hoorde ik idd ook al van andere mama's hier. Of dat het stress zou zijn. Vanmorgen heeft mn vriend de oma's en opa's gebeld, zijn even hier 'op de koffie geweest' en we hebben gevraagd of ze voortaan hierheen zouden willen komen ipv de kleintjes die kant op te brengen. Dat vonden ze een goed idee, ze gaven toch ook wel toe dat ze gewoon niet meer wisten wat te doen, en dan toch maar weer een flesje namen. De kleintjes kunnen dan gewoon in hun 'vertrouwde' omgeving blijven, misschien dat dat wat rust creëert.

Ik ben dus benieuwd hoe dat gaat, morgen komen mijn vader en moeder dus naar ons toe om op te passen. Mocht het dan nog steeds zo gaan, dan zitten we eraan te denken een soort van vast schema te maken wanneer ze hoeveel drinken mogen.

Ik zal morgen of vrijdag (dan hebben we het natuurlijk 2 dagen geprobeerd) nog even laten weten hoe het is gegaan.

Groetjes Hanneke.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Hanneke,

Ik denk dat je plan wat je nu hebt om oma/opa thuis te laten komen heel goed is. Gewoon slapen in het eigen bedje en inderdaad lopen, afspreken hoe laat en wanneer ze ongeveer drinken.

Succes, vooral opa en oma natuurlijk

Ilse

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Mijn antwoord heeft wat langer op zich laten wachten, omdat er vrijdag geen oma geweest is om op te passen. Mijn vriend was vrij, dus die heeft 'opgepast'. Bij hem is het super goed gegaan, niks geen veel huilen of drinken, gewoon net als ik thuis ben. Dus waarschijnlijk toch gewoon teveel veranderingen.

Vorige week donderdag was de eerste dag dat mijn moeder bij ons kwam oppassen, ik hoefde natuurlijk maar een ochtendje te werken maar zit zijn de tijden en ml die ze gedronken hebben.
    7.15 pas voor de eerste voeding, zelf gevoed.
    10.00 beide 100ml gedronken.
    11.45 beide 100ml gedronken.
    12.45 Malou 50ml gedronken.
    Tussendoor bijna aan 1 stuk door gehuild, maar ik had gezegd dat ze geen extra melk mocht geven :oops:.
    Ik heb die ochtend 1x gekolfd, 380ml.

Vrijdag, was dus papa-dag, super gegaan! :D

Vandaag is mijn schoonmoeder hier geweest, en het is redelijk gegaan.
    7.30 allebei nog even bij mij laten drinken.
    9.00 beide 100ml gedronken, toen geslapen :D .
    11.30 Malou 100ml+30ml en Ruben 100ml+50ml gedronken en gespeeld.
    (ze had het idee dat ze nog honger hadden omdat ze aan het smakken bleven, dus zou best eens kunnen, toch? dus nog wat extra gegeven). 13.30 weer beide 100ml gedronken, toen Ruben flink gehuild, Malou geslapen.
    14.30 Ruben 40ml gedronken, weer gehuild.
    17.00 Malou 100ml+60ml gedronken, Ruben 100ml gedronken. Ruben even geslapen, Malou gespeeld.
    19.00 Beide bij mij gedronken, en toen gaan slapen.
    (er is dus 980ml gedronken toen ik weg was, totaal heb ik vandaag 1040ml gekolfd, net iets meer dan gedronken is dus).

Wat denk jij over de ml's die ze drinken, is dat gewoon normaal, of nog steeds te veel?
    Ik kolf wel ongeveer het geen ze over de dag heen gedronken hebben.

En nog even een vraagje, hoeveel zouden kindjes van 7 maanden ongeveer per week aan moeten komen? Ik heb ooit zo een lijstje gehad, eerste 3mnd zoveel gram, daarna zoveel gram, maar kan het niet meer vinden.

Groetjes Hanneke.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Hanneke,

Ziet er al een stuk beter uit als je eerste bericht.
    De papa oppas dag gaat duidelijk het best. Ik denk dat je schatjes heel goed aanvoelen dat er anderen voor ze zorgen en dat die misschien ook wat gespannen zijn door de situaite...als ze nu maar niet gaan huilen....dat voelen kindjes heel goed aan...

Ik denk dat het even zoeken wordt naar hoe het het beste zal gaan met de oppas. Ik denk ook dat jullie al wel op een goede weg zijn. Opa/oma komen thuis, ik denk dat tijd belangrijk is, tijd om aan oma te wennen zeg maar.

Over de gewichten:
    1ste -3 maanden: 26-31 gr /dag
    3-6 mnd: 17-18 gram/dag
    6-9 mnd: 12-13 gram/dag
    9-12 mnd: 9-12 gram/dag

Dit is een richtlijn. er bestaan verschillende van de ze overzichtjes die net iets van elkaar afwijken. Uiteindelijk groeit ieder kind volgens zijn eigen lijn.

Een gemiddelde voor de voeding kan je gewicht in kg *150 ml = voeding in ml per 24 uur.
    dat deel je door het aantal voedingen. Met 7 voedingen zit je dan op ongeveer 100 ml per voeding.

na 6-7 mnd wordt dat wel anders omdat je dan langzaam ook bijvoeding kan gaan introduceren. Natuurlijk is dat eerst oefenen en blijft borst de hoofdvoeding. Pas rond 8 maanden kan de bijvoeding ook borst gaan vervangen. Dit gaat langzaam natuurlijk.

Maar goed overgang naar vastevoeding is een andere discussie (kan ook hier hoor)

Succes

Ilse

PS Misschien papa inhuren als oppas (kan ij tijdelijk geen zorgverlof opnemen omdat het oppassen anders moeilijk wordt?

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Bedankt voor je antwoord.
    Idd de papa-dag is het best verlopen, maarja dat is natuurlijk 'vertrouwd'. ;) . Maar de oma en oma dag ging ook best redelijk. Het is gewoon echt wennen, ook voor de kleintjes natuurlijk. Niet gek eigenlijk, ik ben 6 maanden thuis bij ze geweest, ze zijn eigenlijk alleen mij gewend. ;)

Zo een lijstje bedoelde ik inderdaad. (ik kijk er niet te veel na, maar toch wel handig om even te kijken 'hoe we het doen').
    Vrijdag gaan we weer wegen ;) .

Via dat sommetje kom ik idd op net iets onder de 100ml.
    Dus, als ze dan net als gister ieder ong 450ml drinken uit het flesje, 'mogen' ze nog maar 250 bij mij drinken. Ik neem aan dat het niet erg is dat dat meer is. Want buiten dat wat ze uit het flesje gedronken hebben hebben ze smorgens (7.30) bij mij gedronken, en savonds ook nog 2x bij mij gedronken. En dan weer de nachtvoedingen. Dat is dus wel meer dan die 250ml die er nog 'over' zou zijn.

Overgaan op vaste voeding, zijn we druk mee bezig. Ruben krijgt elke dag een paar hapjes groente of fruit, vind het heerlijk, wil ik van de week iets van rijst/aardappel aan toe gaan voegen. Malou heeft 2.5 week 'rust' gehad, dus geen bijvoeding gekregen omdat ze steeds ging spugen. Maar gister heeft ze 1 hapje banaan op, en dat binnen gehouden. Dus dat ene hapje gaan we maar even aanhouden ;) . Wel goed toch?

En papa inhuren als oppas, nee, dat is een beetje lastig. Papa studeert nog *dus ouderschapsverlof zit er niet in*, werkt ong 40 uur per week, en moet zo af en toe nog naar colleges/lessen op de universiteit. Heel verschillende tijden, bereikbaarheidsdienst enz. Dus daar kunnen we niet van op aan. Als dat nodig blijkt, dan stop ik gewoon met werken. Ik ga gewoon voor mn plezier, vind het heerlijk om een paar uurtjes te werken. (en hij heeft op de uni aan het begin van de studie een contract moeten tekenen dat hij de komende 6jaar geen kinderen zou krijgen, dat zijn studie zou beïnvloeden, vonden we een lachtertje, tot ik ineens zwanger bleek ;) ). Het is dus of de opa's/oma's of ikzelf die 'oppas'.

Groetjes Hanneke.

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Hanneke,

Ik denk dat jullie lekker bezig zijn zo.
    En inderdaad wat je zelf al schrijft, voor Malou en Ruben is het wennen om na 6 maanden ineens een dag zonder jou te zijn.
    Ik denk met wat geduld dat ze ook aan opa en oma wennen. Zeker als jij plezier hebt in je werk. dat is ook belangrijk!

Kijk overigens niet teveel naar het volume wat per dag mag hoor (het is een richtlijn) . Zeker de voedingen bij jou zijn zo belangrijk, ook voor het contact, het bij jou zijn, het drinken, de rust en de warmte. BV kunnen ze nooit teveel krijgen. Dus geen zorgen. Jullie zijn echt super bezig met 2 van die hummels! Ook voor wat betreft het inroduceren van vaste voeding. Deze periode is wennen. Lukt het niet, probeer gewoon over een paar weekjes weer eens.

Een papadag en studeren kan inderdaad niet samen, wat voor studie doet je man (gewoon nieuwschierig)

Gelukkig heeft hij de regel niet overtreden hij heeft immers zelf geen kinderen gekregen. Er staat gelukkig niet dat je geen vader mag worden.......;o))

Groet,
    Ilse

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Je hebt gelijk, ik moet niet te veel naar de cc's kijken. Tenzij het weer zo heel veel word natuurlijk wat ze uit de flesjes gaan drinken. Ze mogen dus buiten die flesjes om gewoon net zovaak bij mij drinken als ze willen. Zo ook met de gewichten, ik moet er niet zo op letten. Ik was erg gefocust op de cijfertjes, maar afgelopen weken heb ik niet echt het idee dat ik MOET gaan wegen om te kijken of ze wel groeien, nu gaan we gewoon omdat ik reuze benieuwd ben hoe ze gegroeid zijn.

Vanmiddag heb ik een paar uurtjes gewerkt, ze zijn bij papa geweest in die tijd, en het is weer super goed gegaan. 1x gedronken Malou 120 en Ruben 100 en verder gewoon gespeeld en gek gedaan ;) . Morgen weer een papa-dag, dus volgende week pas weer een oma/opa dag. Misschien ook niet goed voor het wennen, dat het de ene keer wel is en de andere keer niet is. Maar komt vast goed, gewoon wennen voor allemaal! Super bedankt voor je antwoorden in ieder geval :D .

Mijn vriend heeft inderdaad de regel niet 'overtreden', hij is ook meer voor de dames op de opleiding, maar ook voor de heren geldt dat hun studie er niet onder mag lijden ;) . Hij heeft vorigjaar de opleiding geneeskunde afgerond, dus zijn bul 'basisarts' gekregen. Hij is verder gegaan in de opleiding tot anesthesioloog, nu dus het eerste jaar (en weer opnieuw zo een contract moeten tekenen).

Groetjes Hanneke.

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Hanneke,

Gaat helemaal goed komen bij jullie!

Niet gek een arts in huis. Wens hem succes met zijn studie als anesthesioloog. Met 2 kids erbij kost het vast nog meer energie, knap hoor!

Groetjes

Ilse

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Bedankt, denk het ook hoor, komt helemaal goed! Is gewoon erg wennen.
    Hem in huis is soms ook juist niet handig ;) , maar zal hem succes wensen van je ;) .
    Vandaag zijn ze trouwens weer gewogen, Malou is nu 4780 gram en Ruben 4380 gram. Prima voor ons dus :D !
    Groetjes Hanneke.

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Hanneke,

Kan me er iets bij voorstellen, teveel kennis is soms ook belastend. Soms denk ik zelf wel eens, wat zou het makkelijk zijn om lekker niets wetend met een ziek kindje (niet te ernstig natuurlijk) op de bank te zitten zonder te weten wat er met die en die symptomen ook allemaal nog aan de hand zou kunnen zijn....

Met jullie kinderen gaat het in elk geval super!

geniet

Ilse

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Ilse,
    Precies, dat bedoelde ik. Maar met de kiddies gaat het idd prima!
    Dus jij super bedankt namens ons, en mochten we nog eens een vraagje hebben, komen we je hier wel weer opzoeken ;)
    Groetjes Hanneke.

Share This Page