Vaak loslaten, onrustige baby

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by erminea, Jun 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. erminea

erminea Bekend lid

Dec 12, 2012
    890
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben even helemaal onzeker wat mijn bv betreft. L hapt de laatste twee dagen steeds maar slap aan, laat steeds los en is dan helemaal overstuur aan het zoeken naar de borst. Nu net zelfs even blinde paniek bij haar en krijsen...ik begrijp er echt niets van want de borstvoeding ging zo goed. Herkent iemand dit? Ik vind het zo zielig en ik heb steeds het gevoel dat ze te weinig krijgt zo.

Ze hapt ook niet mooi meer aan maar vrij slap en glijd dan af naar alleen mijn tepel. Ik blijf haar wel weer goed laten aanhappen maar het gaat gewoon niet lekker.

Het ging dus hartstikke goed tot de laatste paar dagen. Ze is morgen 2 weken oud.

2. erminea

erminea Bekend lid

Dec 12, 2012
    890
    1
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels lijkt het vooral savonds te zijn dat ze zo reageert en blijft nu aanhappen, loslaten krijsen en opnieuw aanhappen. Ik ben inmiddels een beetje aan het eind van mijn latijn want dit duurt de hele avond. Ze blijft vragen maar wil uiteindelijk niet drinken en begint op zich heen te slaan en krabt mij daarbij ook nog open. Advies word in in ieder geval zeer op prijs gesteld want dit is echt niet leuk.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Bah, wat naar :(
    Ik ga een aantal dingen noemen die aan de hand kunnen zijn: daarnaast neem ook even contact op met het consultatiebureau, misschien hebben ze daar ook nog tips of kunnen even meekijken.

- heb je last van stuwing?
    - loopt de melk heel snel (krachtig toeschieten): dan eerste melkstroom weg laten lopen en de borst drogen voor je opnieuw aanlegt. (ik bedoel met eerste melk weg lopen dat je wacht tot de straaltjes afbuigen (kracht is er af) of over gaan in druppen)
    - loopt de melk te langzaam naar haar zin, misschien had je eerst juist last van stuwing en liep het heel makkelijk en moet je kindje nu meer moeite doen om vast te houden en aan te zuigen en snapt ze dat niet goed
    - heeft je kindje pijn in het mondje (denk aan spruw?)
    - houding: probeer eens achterover liggend te voeden, ik bedoel dan dat je onderuitgezakt of half liggend op de bank bijvoorbeeld zit. Je kindje met haar buikje tegen jou aan. Je kunt haar direct bij de tepel leggen maar ook tussen de borsten in, dan zal ze zelf gaan wriemelen en zoeken.
    - is je kindje niet goed gesteund: kijk hoe ze ligt, houd jij haar vast of ligt ze op een kussen? Laat voelen dat je haar ondersteunt met jouw arm of hand onder haar billen.

Wanneer ze wel wil aanhappen kun je proberen om haar wangen een soort van te ondersteunen zodat ze het vacuüm vast kan houden. Soms lekt de melk al en glijden kindjes over de borst heen en kunnen zo geen houvast krijgen. Soms hebben ze moeite met vaccuum creëren en vasthouden. Dit vals niet op in de kraamweek wanneer moeders een goed toeschietreflex hebben: dan hoeven ze enkel te slikken ;) Moeite met vacuüm kan komen door korte tong of lipriem, pijn in het mondje, kindjes die te vroeg geboren zijn. Kijk of ze wel goed het vacuum kan maken als ze op je vinger zuigt.

Maakt ze ook klakkende geluiden, dan kan het spruw zijn. Dan moet je even de huisarts bellen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

4. erminea

erminea Bekend lid

Dec 12, 2012
    890
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je reactie. Ik dacht ik laat ook nog even weten hoe het afgelopen is. Ons meisje bleek spruw te hebben. Na medicijnen gaat het stukken beter en drinkt ze weer heel goed. Nogmaals bedankt!

Share This Page