borstvoeding na een keizersnede

Discussion in 'Borstvoeding' started by diaan1982, Dec 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    bij mijn zoontje heb ik ook een(spoed) keizersnede gehad, maar wel na 22 uur weeen en de ellende zeg maar.
    dus mijn lijf wist wel dat hij melk moest maken/geven zeg maar en heb ook 7maanden borstvoeding gegeven.

maar nu komt het, ik krijg mis weer een (geplande) keizersnede en ben bang dat de borstvoeding niet gaat lukken, ik lees dit veel namelijk.
    en nu ik weer zwanger ben, verlang ik er zo naar, gek he!!
    droom er zelfs van,ik mis het ineens weer! (ben ik nu raar)

maar hebben jullie tips??
    en wie heeft er ervaring mee?

2. Nyna

Nyna Niet meer actief

Ik heb op de uitslaapkamer al mogen aanleggen, voeden ging gelijk goed :)
    Het beste kun je aan je gynaecoloog en bij opname aan de verpleegkundige die bij de kleine en de kinderarts blijft vooraf even aangeven wat je wensen zijn.. bij opname bedoel ik ;)

3. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Vaak aanleggen, veel huid op huid contact en eventueel nog kolven na een voeding. Zorg dat je zelf goed ingelezen bent want het ziekenhuis, daar hoefde ik het niet van te hebben... Desnoods een lactatiekundige bellen!

Hier met een geplande keizersnede zonder problemen al ruim 7 maanden borstvoeding, héérlijk :)

4. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    ok,een pak van me hart! kolf heb ik wel,neem ik mee voor de zekerheid,als hij daar bezet is.
    en ik geef het nu al aan haha,zodat iedereen dat straks weet.

5. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

Feb 4, 2009
    665
    0
    0
    Ik krijg dit keer ook een geplande keizersnede, maar ik sta erop dat wanneer het kindje gewoon gezond geboren is, gelijk bij mij neergelegd wordt. Doek naar beneden, kind op borst en hechten maar ;). Google eens op natuurlijke keizersnede/ecomama! Het wordt al gedaan en mijn verloskundige gaat voor me mee vechten. Succes!

6. Nyna

Nyna Niet meer actief

#6 Nyna, Dec 18, 2011
    Last edited by a moderator: Dec 18, 2011
    Noukie, op de OK is het veel te koud voor de kleine, ik denk niet dat dat gaat lukken (tijdens het hechten van de keizersnede) wel al snel daarna... op de uitslaapkamer (als je je goed voelt) :D

Tijdens het hechten heb je een schermpje voor je neus en je buik licht nog open, dan kan de kleine onmogelijk drinken ;)
    Hier werd de kleine er zo natuurlijk mogelijk uitgehaald (langzaam via hoofdje) en werd ingewikkeld in doeken waarna de kleine eventjes tegen mijn gezicht aan mocht liggen, daarna werd gehecht en werd de kleine nagekeken door de kinderarts op een warme kamer er naast.. toen kwamen ze nog eventjes bij mij om te vertellen dat alles goed was en zag ik ze later in de uitslaapkamer (toen ze zagen dat ik me goed voelde werd er gebeld)!

Je zult nog onder behandeling van een gynaecoloog komen, die zal het wel vertellen hoe het verloop zal zijn.. zelf kun je aangeven dat je zo snel mogelijk wilt voeden ;)

* ik heb er nog op gegoogled

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Onzin Eeva, ze kunnen gewoon een warmtedoek over kind leggen, kind kan bij mama op de borst terwijl er gehecht wordt. Zo gebeurt het op heel veel plekken in de wereld, een gyn die zegt dat dat niet kan WIL het gewoon niet.

Aanleggen kan al op de verkoeverkamer.

8. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
  9. Nyna

Nyna Niet meer actief

Verkoeverkamer is uitslaapkamer :D daar heb ik de kleine ook aangelegt, zoals ik al eerder schreef!
    Op de operatiekamer kun je niet voeden, dat is dus geen onzin!!!!!!
    Ik heb het stukje ook gelezen, het gaat niet over voeden op de operatiekamer waar ik op reageer.
    Ik heb pas enkele maanden geleden mijn 2e geplande keizersnede gehad... mijn gynaecoloog heeft al het mogelijke gedaan ;)

Trouwens, ik heb hier alleen mijn ervaring neergezet en wat er hier mogelijk was, geen onzin dus!!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In de OK kan je kind al gewoon op je borst gelegd worden. Even zo'n zilveren deken erover en klaar!
    Als je dan gehecht wordt maar verder laten ze jou en je kind met rust (dus niet beetpakken, wegen, schoonmaken) dan zoekt kind instinctief vaak al de borst.
    Echt aanleggen doe je dan op de verkoever, maar het lichamelijk contact hoeft bij een normale gang van zaken niet verstoord te worden.

11. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

Feb 4, 2009
    665
    0
    0
    Dit bedoelde ik idd!

12. ZaZou

ZaZou Fanatiek lid

Nov 18, 2010
    2,456
    0
    36
    Mijn zoon is ook geboren via een kz en ik geef ook al 7 maanden bv!
    Lucas werd bij mij gelegd in een lekkere warme deken en hij is eigenlijk niet meer bij me weggeweest vanaf toen ;) Ik mocht direct naar de kraamsuite (uitslaapkamer was dicht savonds en ik en Lucas waren verder oke!) Op de kraamsuite werd lucas gelijk uit de doek gehaald en bij mij op mn borst gelegd waar hij gelijk zelf op zoek ging naar mijn borst en gelijk aanhapte! Een natuurtalentje volgens de kraamverzorgers daar ;)
    Verder ben ik in het ziekenhuis begonnen met kolven en dit werkte erg goed! Ik zou je baby dus lekker dicht bij je houden, veel huid of huid contact doen en kolven! Komt helemaal goed!! Geniet er van!

13. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hier kon het niet hoor gelijk aan de borst aan gezien ze even de couveuse in moest van wegen mijn suiker... Dus het kan gewoon niet altijd.

Daarbij lag ik helemaal vast gesnoerd en kwam het operatie schort zo wat tot aan me kin.

Met me eerste ben ik onder algehele narcose gegaan wederom kon het dus weer niet gelijk. Hem heb ik wel twee uur na de operatie meteen aan de borst gehad. ( ja ik heb bv gegeven drie hele weken met de oudste) ging gelijk goed. Alleen met drie weken gestopt omdat me moeder zij dat ik geen voeding genoeg had.
    Wist toen nog niks over bv dus tja naar je moeder luister je. Maar bleek genoeg voeding gehad te hebben. Hij was 1 kilo aan gekomen in drie weken tijd.

Dus als mensen zeggen dat het altijd maar gelijk kan. Dat kan dus niet in elk speciaal geval.

14. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik heb ook een keizersnede gehad. Ik kreeg mn meisje wel even te zien nadat ze was nagekeken, maar het was echt koud op de ok. Terwijl ik gehecht werd hebben ze haar meegenomen naar de afdeling om haar te wassen. Toen ik uiteindelijk ook op de afdeling was kreeg ik haar, maar heb haar niet eens gelijk aangelegd. Daar zat zeker een paar uur tussen, maar ze hapte gelijk en tot nu toe gaat de borstvoeding echt vlekkeloos en groeit ze als kool!

15. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik heb 2 keer een keizersnede gehad, niet gepland, maar wel zonder weeen. Beide keren kwam de borstvoeding goed op gang terwijl ik nooit de kinderen direct bij me heb gehad. De eerste was te klein (1600 gram) en moest direct in de couveuse en ik had volledige narcose en was doodziek. De tweede ademde vruchtwater in en moest direct in de couveuse, die heb ik pas na 6 uur voor het eerst huid op huid gehad en aangelegd.

Idealiter kun je in de OK al veel doen, of op de verkoever, maar pin je er niet te veel op vast. Ongeveer 25% van de kinderen die met een keizersnede geboren worden ademen vruchtwater in en moeten ter observatie naar de neon, en dan kun je op je kop gaan staan maar krijg je je kind echt niet bij je op de verkoever. En sommige ziekenhuizen, zelfs met een borstvoedingscertificaat, laten geen babies toe op de verkoever, aangezien daar ook andere mensen bij liggen te komen van soms heel heftige operaties en er dus rust moet zijn.

Share This Page