Hallo Ten eerste wat fijn dat je hier een vraag kan stellen mbt borstvoeding. Mijn kwestie is als volgt. Na de geboorte van mijn zoon verliep de borstvoeding goed, hij hapte goed, dronk goed. Maar binnen de kortste keren waren mijn tepels stuk en erg gevoelig. Stug ben ik doorgegaan tot het niet meer ging. Toen ben ik met tepelhoedjes gaan voeden. Luc (mijn zoontje) deed het erg goed, kwam gelukkig goed aan en we genoten samen van de borstvoeding. Enkele keren heb ik geprobeerd om het voeden met tepelhoedjes af te bouwen en over te gaan naar 'gewoon' voeden, maar mijn tepels zijn gewoon ontzettend gevoelig. Dus doorgegaan met tepelhoedjes. Totdat de tepel aan mijn linkerborst kloofjes kreeg (zelf met hoedje) ik bleef erop letten dat Luc goed hapte enzo maar het ging van kwaad tot erger. Uiteindelijk was mijn tepel erg rood, stuk en ontstoken. Zalf gekregen van de dokter. Het zuigen was echt veel te pijnlijk dus ben ik gaan kolven (met 2 maanden) dit deed ook erg veel pijn maar wilde het wel volhouden. Ik kolf nu zo'n 4 keer per dag. Luc had niet genoeg aan alleen mijn rechterborst en dus kolfde ik beide en gaf ik hem de gekolfde melk in de fles. Alleen in de ochtende legde ik hem aan aan mijn goede borst omdat ik dan meer dan genoeg voeding had voor hem aan een borst. Dit ging aardig tot enkele dagen geleden. Hij is nu zo onrustig aan de borst. Hij drinkt maar kleine beetjes en trekt erg met zijn beentjes en schud zijn hoofdje. Dit vind ik wel erg jammer, zou dit zijn omdat hij zo vaak een fles krijgt en niet meer gewent is om aan een borst te zuigen? Is hij verwend geworden door de fles, waar alles zo makkelijk uit komt?? Ik wil graag weer helemaal gewoon voeden, omdat het kolven veel tijd kost (in drie kwartier ongeveer 120ml). Heeft u goede tips? Alvast bedankt.
De beste tip die ik je kan geven is: zoek een lactatiekundige in je regio en bekijk samen wat er precies aan de hand is. Misschien is er qua aanleggen nog best wat te verbeteren! Soms is het zo simpel, maar er moet dan wel even een deskundige meekijken. Blijkt er geen aanlegprobleem te zijn, maar gewoon zeer gevoelige tepels dan nog kan ze je waarschijnlijk helpen. Het is al zo fijn als iemand je een tijdje ondersteund hierbij! Meestal vergoed de ziektekostenverzekering en zo niet dan zijn de kosten meestal beperkt. succes linda
Bedankt, ik was inderdaad al opzoek naar een lacatiekundige toen ik mijn verhaal nalas. Hopelijk kan ze me inderdaad helpen en kan ik nog fijn een tijdje voeden.