Kinkhoest epidemie in NL...

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Debby1985, 9 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debby1985

Debby1985 Lid

6 jan 2012
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi meiden,

Van de week hoorde ik dat er momenteel een kinkhoest epidemie heerst in Nederland. De GGD is een campagne gestart voor ouders met een baby jonger dan 6 maanden, om deze groep mensen in te lichten en alert te maken op de symptomen van kinkhoest.
    Voor baby's jonger dan 3 maanden kan het zelfs dodelijk zijn of er is grote kans op hersenbeschadiging door zuurstoftekort doordat jonge zuigelingen ademstops krijgen tijdens de hoestbuien en dan (bijna) stikken...

Het schijnt dat, ondanks dat wij als volwassenen zijn ingeent, je toch kinkhoest kan krijgen, omdat het vaccin maar 10 jaar optimaal werkt en daarna niet meer goed genoeg.
    Echt ontzettend bang ben ik sinds ik dit nieuws gehoord heb.
    Mijn dochtertje is nu 2 maanden oud en heeft nog geen inenting gehad. Deze week krijgt ze die wel, maar dan nog werkt het niet meteen, want met 3 maanden en 4 maanden krijgt ze die prik nogmaals en pas als ze alle 3 de vaccinaties heeft gehad, is ze beschermd tegen deze ziekte.

Ik ben echt ten einde raad, want de angst overheerst zelfs mijn hele dag. Het is namelijk zo, en ik wil jullie eerlijke mening graag horen, ookal is het misschien hard voor mij om te horen, maar mijn schoonmoeder werkt op een kinderdagverblijf en is daardoor een extra risicofactor. Kinkhoest epidemieen komen voor op kinderdagverblijven, omdat de kindjes elkaar daar makkelijk kunnen besmetten en dus ook de leidsters. De ziekte begint met een verkoudheid en is dan het besmettelijkst, het probleem is alleen dat als je verkouden bent, je echt niet meteen aan kinkhoest denkt, maar dus al wel anderen aan het besmetten bent.
    Ik durf dus mijn eigen schoonmoeder niet meer op bezoek uit te nodigen, maar ik besef me heeeel goed dat ik haar niet kan weghouden tot mijn dochter 4 maanden is en alle inentingen heeft gehad. Wat moet ik hiermee?

Het is echt levensgevaarlijk als ze dit oploopt en ik wil elk risico uitsluiten. Zo ben ik zelf ook bang om besmet te worden, dus ik pas zelfs mijn eigen leven aan door zo min mogelijk op openbare plekken te komen.
    Heb dus ook moeite met bezoek op dit moment, maar ik wil zooo graag onze familie en vrienden onbezorgd langs laten komen, maar de angst houd me tegen.

Mijn vraag aan jullie is, hoe doen jullie dit of hoe zouden jullie dit doen wanneer je een kindje zou hebben onder de 3 maanden. Zouden er plekken zijn die je zou vermijden of niet?
    En hoe moet het met mijn schoonmoeder..?

Ik kan wel tegen een stootje, dus jullie eerlijke mening is van harte welkom :D

2. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    mij is aangeraden tot de 1e inenting de kleine bij andere kinderen uit de buurt te houden en daarna volgens mij niet meer. maar ik ga het vragen bij cb als hij komende week prikje krijgt.

3. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Onze uk is al met 6week ingeent ivm de epidemie. De tweede keer was afgelopen dinsdag. Ze zijn idd niet volledig beschermd maar de ziekte verloopt milder.
    Ik vermijd zelf geen openbare plekken oid en heb er ook nog 1 van 3 rondlopen Sie misschien iets over kan brengen maar niek gaat niet bij mensen op schoot die verkouden zijn.i

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    'Ik kan wel tegen een stootje, dus jullie eerlijke mening is van harte welkom'

Oke...dan zeg ik...meid...waar maak je je druk om!!

Jullie baby is twee maanden. Als de kinkhoest heel dichtbij zou zijn geweest, dan was jullie dochter bij het eerste bezoek aan het CB, dus met vier weken, al ingeent. Blijkbaar zit je niet in een gevarenzone. En al zat je daar wel in...hoe groot is het risico om kinkhoest op te lopen? Is de kans dat je tijdens het autorijden een ongeluk krijgt niet groter??
    Echt...alles in het leven heeft een risico...als je zo gaat denken maak je het voor jezelf wel heel lastig.
    In een dorp hier 3 km vandaan is ook kinkhoest. Deze mensen komen in ons dorp boodschappen doen. Maar dat betekent niet dat ik nu de winkel vermijd...

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.303
    36.167
    113
    Ja, ik zeg ook, maak je niet te druk zeg! Er zullen ergere dingen voorbij komen dan dit hoor. Tuurlijk is kinkhoest een nare ziekte en het kan gevaarlijk zijn, maar die 1e inenting is geweest, dus klaar.

En idd, toen mijn zoontje net geboren was heerste hier ook kinkhoest, hij was nog geen eens 4 weken toen hij daarom al werd ingeent.

6. Olly

Olly Actief lid

27 jan 2008
    322
    0
    0
    Van wie heb je gehoord dat er een epidimie is?
    Op de site van het RIVM staat alleen dat er een toename van het aantal gevallen is, maar niks over een epidimie?
    Ik neem aan dat het anders wel meer in het nieuws was en het CB ons er ook wel over in zou lichten.

7. misa

misa Niet meer actief

Ik sluit me hier bij aan. Het klinkt en is zeker eng (ik hoor het nu voor het eerst). Maar probeer realistisch te blijven. Mooi voorbeeld dat de kans op een ongeluk krijgen waarschijnlijk vele malen groter is.

En het advies wat iemand beschreef om je kindje tot de eerste prikjes bij andere kinderen weg te houden vind ik erg vreemd. Hoe wil je dat doen met alleen al eigen broers en zusjes die naar een kdv, psz of school gaan? Onmogelijk dus!

Meid laat je niet gek maken. Wie weet kun je je ha of het cb eens bellen voor geruststellende woorden?

8. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    tja, ik herhaal alleen maar wat het cb hier verteld, tot 1e prikje je kind bij andere kindjes uit de buurt houden.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Er komt idd momenteel vrij veel kinkhoest voor. Mijn jongste heeft het gekregen toen hij vermoedelijk 3-4 maanden oud was. We hebben alleen gemerkt dat hij verschrikkelijk hoestte, veel en zwaar, en dat een half jaar lang. Hij is er verder niet heel ziek van geweest.
    Dus als ze het krijgen is het niet gelijk een ramp.

10. Linana

Linana Niet meer actief

Nou fijn om dit topic te lezen... Mijn zoontje is net 4 maanden en is verkouden, denk ik. Hoest ook sinds een paar dagen. Nu lijkt het alsof de verkoudheid op zn eind is. Je weet wel hoe dat bij volwassenen gaat; je hoest je slijm weg etc.
    Maar zal wel ff vragen bij het cb, ik ben vrijdag al geweest maar toen alleen tijdens inloopspreekuur. Donderdag heb ik een afspraak voor entingen...

Maar on topic: zal me er niet te druk om maken. Kinkhoest is niet einde verhaal ofzo. En ook al is je schoonmoeder een groter riciso, ik neem aan dat zij dan als geen ander weet hoe belangrijk hygiene is en dat ze dus haar handen goed wast bij thuiskomst etc ;)

Deel Deze Pagina