Ik mag vanaf 14 maart weer aan het werk. Nu ben ik bij mijn middelste kind dat ik toen ben gestopt met borstvoeding omdat ik gewoon te weinig kolfde. Had zeker 2 kolfbeurten nodig voor 1 fles. Dat is nu niet anders. Ik kolf vaak tussen de 50-100 ml ipv een voeding. Waarvan links vaak het meeste (rechts soms maar 20). Pim neemt nu genoegen met 140ml, meer is teveel maar minder blijft hij onrustiger door. Ik wil heeeel graag zeker 6mnd borstvoeding blijven geven en weet dat door veel te kolfen en aan te leggen het haalbaar is... Alleen dat is met 3kinderen bijna niet te doen. Ik werk 28uur. Nu denk ik dat het misschien meer rust geeft om zo nu en dan flesvoeding te geven.. Maar hoe pak ik dat aan?? Dan dus alleen voor als ik niet kan voeden en de voorraad op is.
Ik zou zeggen, maak het voor jezelf niet ingewikkelder dan het is. Op de dagen dat je werkt, kolf je op de voedingsmomenten. Wat je kolft dat krijgt je kindje. Is het niet genoeg, dan vul je aan met kv. Belangrijk is dat je wel kolft, zodat je borsten leeg zijn en dus de stimulans krijgen die ze nodig hebben. Welke kolf gebruik je? Toen ik overstapte naar dubbelzijdig kolven, zag ik wel een behoorlijk verschil! Ik heb overigens ook vaak moeite gehad om genoeg te kolven,ondanks een goede kolf, goede productie en een prettige kolfruimte.
Ik kolfde bij mijn oudste ook als ik werkte. Omdat ik ook minder kolfde dan ze dronk kolfde ik smorgens na de eerste voeding, omdat ik na de nacht altijd meer melk had dan ze dronk. Die melk gebruikte ik om het tekort aan te vullen. Toen ik later geen tijd meer had om te kolven smorgens ging ik op mijn werk om 10,13 en 16 uur kolven terwijl dochter om 11 en 15 uur d'r flessen kreeg. Zo kolfde ik in drie sessies twee flessen bij elkaar.
Ik heb een goede dubbelzijdige kolf. Het idee is om idd 3x te kolven, maar ik weet niet of dat altijd lukt qua drukte op werk. Alles wat lukt is mooi meegenomen. In de ochtend kolf ik wel eens, maar meneer komt soms nog 2x in de nacht (meestal 1x), waardoor het soms de moeite niet is. Maar door dit af en toe wel te doen heb ik nu iig voorraad van ongeveer 700ml. Ik kolf in de ochtend vaak 50ml. Het is echter ook wel eens echt spitsuur in de ochtend zodat ik eigenlijk geen tijd en zin heb ook nog te kolven. Hoe dan ook; dank voor meedenken. Mensen om mij heen zeggen: dan stop je toch .. Maar ik wil mijn laatste kindje zo lang langer voeden.
Ik doe het precies zo! Hij drinkt elke ochtend en avond live en op werkdagen kolf ik. De eerste maanden kolfde ik in 3x wat S in 2x opdronk, maar dat was wel erg belastend op mijn werk en het is zo'n hongerlap dat dat niet meer voldoende was. Sinds hij 6 maanden is kolf ik standaard 2x, wat genoeg is voor minimaal 1 voeding. de tweede voeding is dan soms volledig KV en soms half-half. Hij krijgt er ook al flinke porties bijvoeding bij (wat ik al zei, het is een hongerlap). Op de dagen dat ik niet werk drinkt hij elke voeding live, dan vraagt hij er meestal 5 in totaal. Ik was wel een beetje bezorgd dat hij anders zou reageren op de kunstvoeding, maar dat ging heel soepel, hij vindt het allemaal prima. Ik geef wel nog de nummer 1 en niet de opvolgmelk (die had ik al een tijdje in huis voor noodgevallen en maak ik dus ook maar eerst op).
Hoi Fleurop, Bekijk het volgende, als je tijdelijk de ruimte/tijd vind om iets vaker zelf te voeden/kolven, krik je je productie weer op. Kans dat je zelf dan ook langer kunt blijven voeden is wel groter. bv is een proces van vraag/aanbod. Kun je die ruimte/tijd niet vinden/maken (het bekijken van die mogelijkheden is aan jou, kan me daar met 3 kids wel alles bij voorstellen) kun je met kv aanvullen. Dan kijk je gewoon hoe ver je komt. Dubbelzijdige kolf scheelt in elk geval de wereld. Als het kolven moeilijk gaat kun je nog voor oxytocine neusspray gaan i.o.m. je huisarts Doe wat voor jou beste voelt.
Zolang je gewoon blijft kolven op zijn voedingsmomenten of evt iets vaker kan je de flesjes die je te kort komt gewoon fv geven. Wel kan het een idee zijn om eens te kijken waarom het kolven noet goed lukt. Ik begon ook dubbelzijdig bij de oudste (die door z'n onrust de eerste 2 mnd niet aan de borst drink) maar kwam er al snel achter dat mijn borsten bij kolven compressie nodig hebben. En dat lukt me niet bij dubbelzijdig kolven. Misschien eens uitproberen of dat scheelt?