hoi dames, wat is jullie ervaring met de kraamhulp thuis na de bevalling? Het idee om iemand de halve dag in huis te hebben lijkt me best wel heftig op de een of andere manier. Weet ook niet zo goed wat ik er precies van kan verwachten. Hebben jullie vooral positieve ervaringen en hebben jullie bijvoorbeeld ook aangegeven dat het korter kan als je denkt dat het genoeg is geweest?
Ik kon helemaal niets na de bevalling. Ik had niet geweten hoe ik me zonder kraamzorg moest redden. Natuurlijk is het een ding, iemand in je huis, maar ik denk vooral als je je zelf best fit voelt. Als je je heel slecht voelt vind je alles best Ik zie deze keer gewoon uit naar de kraamzorg, heerlijk, ik hoop dat er niet teveel uren op gaan in het ziekenhuis, aangezien het een keizersnede wordt moet ik een tijd blijven.
Worden de dagen in het ziekenhuis dan van de uren kraamzorg thuis afgetrokken als je langer moet blijven?
Ik had een geweldige ervaring bij onze zoon. Heel lief mens, ze was verblind op onze zoon en vond het vreselijk als ze niets voor me kon doen. Zorgde goed voor mij en de kleine, deed kleine beetjes schoonmaken en lette op mijn hechtingen. Geweldig mens, hoop nu weer zo iemand te treffen.
ja, de dagen die je moet blijven worden verrekend met kraamzorg, dus hoe langer ziekenhuis hoe minder dagen kraamzorg er over blijven...
hier alle drie de keren als heel prettig ervaren. Ze laten je wel lekker een beetje je gang gaan en je hoeft echt niet de hele dag met ze socializen als je geen zin hebt... ik vond na de kraamweek wel ook weer fijn dat ze weggingen maar dat is een goed teken denk ik. En je kunt altijd aangeven hoor als je minder uren nodig vind of wilt. Het vervelendste vond ik altijd dat alle spullen in huis soms een andere plek kregen... en ik maar zoeken naar die ene bak of beker....
Ts: ik vond het heerlijk. Bij de eerste maakte het me weinig uit omdat ik toen tijdelijk terug bij mn ouders was dus huishouden etc gebeurde toch wel. Mijn moeder vond het wel fijn, wat hulp in huis en niet verantwoordelijk voor mij ende baby zijn (man was er ook hoor, maar moeders en zorgen...) Maar bij de andere 3... super. Ik deed ook gewoon echt niks die week. En mijn plan is om nu weer zoveel mogelijk op bed te blijven en me te laten bedienen dus ik hoop geen hittegolf dan Voor man ook fijn dat hij niet het huishouden moet bijhouden en de kinderen verzorgen en voor mij zorgen en en en.
Ik vond het wel heel veel, vooral de tweede keer, omdat je dan toch wat meer weet. Daarom besloten om bij een eventuele derde kindje alleen voor moeder en kindzorg te kiezen. Bij de eerste vond ik het wel handig om wat meer advies en zorg te krijgen trouwens. Je weet nooit hoe je je voelt na de bevalling en je kunt in overleg altijd minder uren afnemen
Ik had bij de eerste een stagiaire erbij. Omdat het mijn eerste was, heb ik me eerst laten leiden door de kraamhulp, maar doordat ze ook bezig was met de stagiaire zijn er bepaalde signalen niet op tijd opgepakt.... Als ik het over had mogen doen dan had ik duidelijk aangegeven geen stagiaire erbij te willen hebben (vooral bij de eerste wel een dingetje). Bij de tweede had ik een lieve jonge dame van onze eigen leeftijd. Aangezien mijn man ook thuis was kwam ze eerst 3 uurtjes per dag en later in de week alleen even voor de controles. Ik vond het prima zo en lekker rustig. Moet er wel bij gezegd worden dat ik beide keren relatief snel weer op de been was hoor. Bij een derde zien we wel hoe het gaat en wat er dan nodig is. De kinderen zijn inmiddels oud genoeg om zelf broodjes te smeren en ik ben nogal gesteld op mijn eigen ritme, dus waarschijnlijk zal het niet al te veel uurtjes zijn dat de kraamhulp er is. Zeker nu de partners ook 5 dagen kraamverlof hebben.
Sterker nog, ze komen de hele dag Ik kan ook nooit goed tegen mensen in mn huis die dingen anders doen dan ik, maar had nu en hele leuke e goede hulp! Plus ik had n ks dus kon ook niet zonder. Deze kraamhulp vroeg eerst wat mijn wensen waren en hoe ik bepaalde dingen deed (elke dag stofzuigen of niet etc) en vroeg elke dag of ik tevreden was of dingen anders wilde, echt een topmens! Dus t kan zeker fijn zijn hoor!
Oh ik vond het heerlijk! Zowel de eerste als de tweede keer. Misschien de tweede keer nog fijner. Het hele ‘alles staat op gekke plekken, m’n was hangt anders als anders’ heb ik gauw los gelaten. Heb m’n wasruimte gewoon de hele week niet bezocht
Ik vond het heerlijk. De eerste week echt helemaal niks gedaan, lekker hele dagen baby knuffelen en mee slapen met de baby. Bij de tweede idem. En inderdaad, ik kwam de kraamweek gewoon niet uit bed/ bank haha.
Ik zag er ook best een beetje tegenop zo'n vreemde in je huis. Had een fijne organisatie en heb gevraagd om iemand met ervaring zonder stagiaire. We kregen een fantastische hulp met ruim 40 jaar ervaring. We hebben een prachtige kraamtijd gehad.
Bij een keizersnede krijg je er weer twee dagen bij aangezien je meer zorg nodig hebt dus per saldo blijft het aantal uren hetzelfde als bij een gewone bevalling (tenzij je langer dan twee dagen in het ziekenhuis verblijft natuurlijk)
Ik zag er op voorhand ook heel erg tegenop. Ben heel netjes en kan er niet zo goed tegen als dingen in huis ineens anders gaan. Maar het is me goed bevallen. Ik had een keizersnede gehad en kon niet zo veel. Ik heb me heerlijk laten verwennen. Ik kon er zelfs wel om lachen dat ik drinken kreeg uit glazen die ik zelf nooit gebruik.. Het enige lastige vond ik dat ik me ging ergeren aan dingen in huis die niet schoon waren (stof hoopte zich op naar mijn idee), ik durfde niet zo goed te vragen aan de kraamhulp of ze dat wilde schoonmaken. Ik was bang haar iets te vragen dat misschien niet haar werk is.
Ik vond de Kraamzorg ook heel fijn. Heb twee keer een keizersnede gehad en de eerste keer was echt de hel met zoveel pijn en ik was zoo moe. Ze maakte elke ochtend een heerlijk ontbijtje, en lunch en tussendoortjes, fruit noem maar op. Het hele huishouden werd bijgehouden, nou top! Ik was ook elke keer erg verdrietig als de Kraamzorg weer voor het laatst was. Maar zo fijn dat je dan niet gelijk het huishouden weer volop moet doen, alles was op orde en ze hielpen ook met de kraamvisite (zorgde er ook voor dat als ze aan mij zagen dat de visite lang genoeg geduurd had, heel tactisch te zeggen dat ze weer weg moesten) Het ligt er natuurlijk ook aan of je een klik hebt met de kraamverzorgster maar je kan altijd bellen met het bureau als er geen klik is, en meestal zorgen ze dan voor een ander) Nu ben ik ook heel blij dat Kraamzorg bestaat, straks krijg ik weer een keizersnede en heb er al twee rond lopen, lijkt mij erg fijn dat er dan voor hun ook wat aandacht is.
Ik vond het eerst ook een heel vervelend idee dat er iemand voor mij (&baby) kwam zorgen en in mijn kasten zou zitten. Had het liefst op voorhand alles afgezegd. Maar werd tegen gehouden door mijn omgeving. En ik ben ontzettend blij dat ik dat gedaan hebt. Een kindje krijgen (zeker de eerst) is heel heftig en dan is het zo fijn dat er iemand is die je helpt en het allemaal gewoon weet. En je niet druk hoeven maken om hoe schoon of vies je huis is. 100% gedraaid dus echt hulde voor onze kraamzorg.
Eerste kraamzorg was van de oude stempel. Mijn lief werd er steeds it gestuurd om weet ik veel wat te halen en ze stuurde bezoek weg... Ik had nergens last van, dus vond het onzin dat ze moesten gaan! Maar verder was ze heel behulpzaam en maakte lekkere lunches! De tweede had ik er ook een stagiaire bij en dat gaat nu niet nog een keer gebeuren. Ze waren meer met elkaar bezig en lieten mij alle praktijk uitvoeren. Opzich prima om het zelf te doen, maar ik hoef hen daar niet voor te betalen... Bij deze kleine wil ik dan ook minimale kraamzorg en geen stagiaire. Ik weet nu wel hoe ik ben tijdens de kraamtijd en wat ik wel en niet wil. Hulp bij voeding geven en even er weer inkomen en dat is genoeg.