Hardloop topic

Discussie in 'De lounge' gestart door Bailey07, 22 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Goedemorgen!

    Ik heb weer iets op mijn bucketlist toegevoegd, namelijk volgend jaar in Disney de 5+10k run. Op dit moment niet helemaal ongetraind, maar wel op hardloopgebied. Ik wandel veel, maar weer geen 10km achter elkaar bijvoorbeeld, en mijn conditie mag zeker ook wel wat omhoog.

    Nu ben ik zeer benieuwd naar wie hier allemaal actief hardlopen, hoe jullie zijn begonnen, of er goede tips en adviezen zijn etc. Kortom; shout!
     
  2. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik loop al 20 jaar hard. Ik ben destijds begonnen omdat ik mijn man ontmoette en die was fanatiek hardloper.
    Ik zou je willen aanraden om goede schoenen aan te laten meten bij een speciaalzaak, als je echt zeker bent dat dit je ding is.
    En ik zou je willen zeggen dat een trainingsschema mooi is, maar dat het om blessures te voorkomen, ook altijd goed is om naar je eigen lichaam te blijven luisteren. Nooit door blijven lopen omdat je schema het zegt, terwijl het niet goed voelt.
     
    Kolibrie2 en Bailey07 vinden dit leuk.
  4. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Hoe ben heb begonnen? Ik wil echt vanaf 0 opbouwen maar heb geen idee hoe te starten, wat een handige opbouw is etc.
     
  5. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.709
    113
    't Gezellige Brabant
    Goede schoenen, rustig opbouwen en naar je lichaam luisteren. Ik had me een paar jaartjes terug ingeschreven voor start to run. Leuk idee, maar het gaat niet in je eigen tempo. Je rent met een groep en je wilt niet achterblijven of juist voorop lopen. Na 3x zei mijn knie "doe het zelf maar" en heb ik de cursus niet af kunnen maken, omdat het tempo toen al veel te hoog lag. Ik koos toen wel voor een groep om een stok achter de deur te hebben. Alleen lopen daar zet ik me echt niet toe, al zou ik wel graag willen. Kies waar jij je prettig bij voelt, alleen of samen met anderen.
     
  6. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Hoi ik ben een tijdje terug weer begonnen met hardlopen. Moest weer helemaal van vooraf aan beginnen. Ik ben gaan rennen met de Evy app. Ik heb gekozen voor opbouw naar 5 km in 10 weken. Gisteren heb ik hem afgerond, super trots.

    Hardlopen is super blessure gevoelig, dus laat je goeie schoenen aanmeten bij een hardloopzaak.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  7. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ik ben jaar geleden begonnen. Nu even pauze met ivm 7 mnd zwanger. Voor mij werkte Evy juist niet. Afwisseling tussen wandelen en rennen zorgde ervoor dat ik in het stuk rennen veel te hard ging. Ben toen overgegaan op 2 km hardlopen op eigen tempo. App erbij en uitbouwen maar. Binnen no time zat ik op 10 km. Gemiddelde training deed ik 7 a 8 km. Kan niet wachten tot ik weer mag en kan! Veel plezier en succes
     
  8. Euphoria

    Euphoria Lid

    29 aug 2019
    34
    32
    18
    Vrouw
    Tip; check eens bij een atletiek vereniging in je buurt of ze een starters clinic aanbieden.
    Ik doe nu ook mee aan een clinic. 2 x per week trainen met een super leuke groep en een 8tal trainers.
    Goede opbouw met aandacht voor alle spieren in het lichaam
     
  9. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.210
    917
    113
    Wat een leuk doel heb je jezelf gesteld. De Disney runs zijn superleuk om te doen. Ik heb dit jaar de 5, 10 en 21 km gedaan.

    Een goede manier om echt van 0 te beginnen zijnd de start-to-run trainingen. Maar die zijn volgens mij net weer gestart, dus weet niet of je daar nog kunt instromen. Anders eens kijken of er een hardloopvereniging in de buurt is waar je mee kunt trainen. Meestal hebben die ook wel groepen die meer geschikt zijn voor beginners.

    De Evy app heb ik ook wel positieve dingen over gehoord.

    En wat ook al werd geschreven investeer in goede schoenen en laat dit doen in een goede winkel waarbij gekeken wordt welk type schoen bij je past.
    En bij pijntjes niet stug door blijven lopen, maar rust pakken!

    Veel succes!
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  10. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Wat tof! Ik heb nu bewust het doel gesteld op 5 + 10, dat moet wel haalbaar zijn. Wil mezelf niet direct overpushen haha. Ben nu alles aan het uitzoeken hoe het werkt etc (ivm kinderen die ook mee gaan voor de kidsrun) maar kan de starttijden etc niet echt vinden. Wij kunnen waarschijnlijk pas vrijdagmiddag na 14.15 vertrekken ivm school, vermoed dat ze geen dag vrijkrijgen om hiervoor naar Disney te rijden... Heb jij daar misschien meer info over? (qua tijden etc) andere tips ook welkom.

    Goede schoenen wil ik dan inderdaad ook aan meten. Welke winkels zijn daar goed voor?
     
  11. Kuki

    Kuki Fanatiek lid

    12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Ik heb in 2017 meegedaan aan de Disneyrun, de 5 km met mijn gezin en dan zelf nog de 10 km (en nog steeds spijt dat ik niet ook de HM erbij heb gepakt). Ik ga hem zeker nog een keer doen en dan alle races!

    Alle tips zijn hierboven al gegeven. Een geruststelling, je hebt ruim de tijd om de races te lopen, er zijn genoeg mensen die alle races wandelend doen.

    Hou er rekening mee dat het niet goedkoop is, destijds was een startbewijs voor de 5km € 35, de 10km was €55 en de HM was €75. Dan heb je dus verder nog niks, geen overnachtingen, je vervoerskosten, je eten en vooral ook nog geen toegang tot het park (mocht je na afloop ook nog het park zelf in willen).

    In ieder geval ook heel veel plezier met de voorbereiding, ik vond de voorpret van de kostuums bedenken en maken ook geweldig!
     
  12. Duma

    Duma Bekend lid

    13 sep 2007
    973
    908
    93
    Tip: gebruik Strava.
    Erg handig en leuk om alles bij te houden.

    Ik ben in februari begonnen.
    2 min. Rennen/ 1 min. lopen.
    3 min. rennen / 1 min lopen.
    Gewoon zelf wat bedacht.
    Totdat t me lukte om door te rennen zonder te stoppen.

    Inmiddels ren ik 5 km onder de 24 min. en vanmorgen een pr voor de 10km in 51 minuten.

    Ik ren drie keer per week in mn eentje. Dat werkt t beste voor mij.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  13. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Lief, dankjewel! Ik heb ook begrepen dat er challenges zijn, die krijg ik nog niet gevonden tot nu toe.

    We maken er inderdaad een weekend van, Disney sowieso maar gecombineerd met de runs. Dus de bedragen hou ik zeker rekening mee. Kreeg de tip om via loopreizen een arrangement te boeken, all in. Dat dat makkelijker was vaak dan los. Maar goed, nieuw he dus moet alles uitzoeken haha!
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Toen ik begon bestond er nog geen Evy of Strava.... ik had gewoon een route gezocht mbv google maps. Het is fijn om op rustige rechte wegen te lopen, niet teveel stoepen en oversteekplaatsen. Ik had 1 lange weg van 800m naar een park. Dan een rondje park en dan weer terug. Eerste weken kwam ik al uitgeput bij het park aan, dan pufte ik uit; rekken en strekken en even uitlopen tot mn ademhaling weer normaal was. En dan verder. Steeds korte etappes. Als je conditie opbouwt worden de pauze momenten steeds korter en moet je na verloop van tijd langere routes zoeken.

    Winkel voor goede schoenen is runnersworld. Maar het is niet goedkoop.
     
  15. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Dankjewel! Goedkoop vind ik an sich minder belangrijk, goed schoeisel wel... Neem aan dat je er dan ook wel even mee kan doen. Goede tip ook van het rennen. Ik wandel dagelijks een grote ronde met onze hond, die is +/- 3 km, en ligt een mooi geasfalteerd pad. Niet dat ik die in 1x ga rennen, maar daar kan ik wel mee opbouwen. Minuutje rennen, 2 lopen oid. Daar ga ik nog eens op puzzelen.
     
  16. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Ik vind pkrun in Dodewaard een aanrader voor schoenen, daar hebben ze een binnenbaan ipv loopband, daar loop je toch anders op namelijk. Maar ja, dan moet je daar maar net “in de buurt” wonen.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  17. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.210
    917
    113
    Oei als je pas op vrijdag na 14:15 uur kunt vertrekken, dan wordt het heel krap voor de 5 km. De 5 km is namelijk op vrijdagavond. En dan is de start vanaf 20 uur (dit is afhankelijk vanuit welk startvak je mag starten). Je kunt wel iemand machtigen om jou startnummers op te halen.
    De 10km en de halve marathon starten op zaterdag en zondagmorgen al om 7 uur.

    Ik heb voor de 36K challenge volgens mij €157,50 betaald (dit is inclusief 10% korting ivm mijn jaarabonnement).


    Wat misschien ook een leuke optie voor je kan zijn is het Disney run prinsessen weekend dat ze volgend jaar voor de 1e keer gaan organiseren. Daar zijn de afstanden 5 en 8 km en nog een kidsrun.
    Dat is in het werkend van 8-10 mei. Verdere info heeft Disney nog niet bekend gemaakt.

    En qua schoenenzaak ligt het eraan waar je woont. Zelf woon ik in Limburg en ken daar wel een paar goede adressen.
     
  18. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Geweldig doel om naar toe te werken:D

    Genoeg hardlooptips lees ik!

    Ik heb er ook nog één: een goede sport BH:thumup:;)
     
    cowgirl80 en Bailey07 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina