Hoi, Ik loop sinds een maand of tien hard. Ik doe al een tijd vrij lange afstanden. Laatst een halve marathon net binnen 2 uur. Ik ren deze dagen vrijwel nooit minder dan 9 km, 2 tot 3 keer per week. De eerste 10 km loop ik altijd pijnloos, echter, na 17 km kreeg ik op mijn Decathlon schoenen van +/- 35 euro pijn in de gewrichten van mijn voet. Met name de bal van mijn voet. Conditioneel kon ik dus meer en sneller aan, maar de botten in de bal van mijn voet hinderden. Dit was gelukkig over nadat ik thuis op blote voeten, hakken of platte schoenen liep dezelfde dag. Geen blessure, enkel de belasting van de schokken van het rennen dus. Wat raden de kenners mij aan? Ik zoek schoenen die helpen op dit lange afstand probleem in de bal van mijn voet, liefst niet al te duur
Als de bal van je voet pijn doet omdat je voeten bijvoorbeeld doorgezakt zijn of je een andere voetprobleem hebt dan kan een podoloog je met de steunzolen helpen. Je kan ook eerst naar een speciaalzaak gaan (heb ik ook gedaan en moest toch naar de podoloog), daar maken ze een film van hoe je loopt en dan kiezen ze de juiste schoenen voor je uit. Is wel duur maar als het de oplossing voor je pijnprobleem is en je langere afstanden kan lopen lijkt het me het geld waard.
Dank voor jouw reactie! Ik probeer een speciaalzaak denk ik, de noodzaak voor een podoloog is wellicht iets wat daar duidelijk wordt. Heb jij een tip voor een goede zaak in gedachten hiervoor? Kan ik bij een Decathlon/Perry sport goed terecht voor deze vragen, of Nike of andere zaken die ik niet ken? Voet 'problemen' zijn me op zich vreemd, maar na 17 km hardlopen niet dus.
Ik heb mijn hardloopschoenen in 2013 bij Runners World gehaald en ben er nog steeds erg blij mee! Tuurlijk betaal je er meer voor dan in bijv. de Perry.. maar er word wel een filmpje gemaakt van hoe je loopt en aan de hand daarvan worden er een aantal paren schoenen uit het rek gepakt. Dankzij deze schoenen heb ik nog maar zelden last van mijn hypermobiele enkel terwijl dit met mijn eerdere schoenen elke keer was. Mijn schoenen waren overigens 130 euro..
Ik ken Decathlon niet, maar ik denk dat het voor zich spreekt dat een schoen van 35 euro technisch niet zo goed in elkaar zit en uit goede materialen bestaat als eentje die dat wel allemaal heeft. Kijk eens naar Saucony bijvoorbeeld. Het beste kun je natuurlijk naar een sportwinkel waar iemand je helpt die veel verstand heeft van hardlopen en de producten die hij/zij verkoopt goed kent.
Ik ben gek op de Run2day winkel hier in de buurt. Je moet daar lopen voor de camera, dan wordt op de computer bekeken hoe je landing is etc. en aan de hand van die gegevens wordt bepaald welke schoenen het beste bij je passen. Ik heb 1,5 jaar fantastisch gelopen op een paar Asics en nu pas een paar nieuwe Brooks gekocht. Je betaalt wel wat meer, zo rond de 150 euro. Maar verder is hardlopen een goedkope sport, dus dat scheelt weer.
Ik zou eens naar een speciaalzaak als runnersworld gaan. Zij weten er een hoop vanaf en kunnen naar mijn ervaring heel goed adviseren. Ik loop nu op Brooks.. Zijn wel een stuk duurder dan 35 euro.. Je kunt in dit geval beter even wat dieper in de buidel tasten voor een paar goeie loopschoenen. Zeker wanneer je lange afstanden loopt.