Ik ben sinds een weekje begonnen met hardlopen met evy Maar de eerste minuut hardlopen gaat nog wel, dan 2 min hardlopen gaat ook nog wel maar dan krijg ik al zo'n pijn in mijn kuiten dat ik max 1 minuutje kan hardlopen (langzaam) Nu heb ik nog niet echt goede hardloopschoenen omdat ik eerst wou kijken of het wat is voor mij, maar zal dat veel verschil uitmaken kwa pijn in de kuiten (echt de achterkant trouwens) ? Of is het gewoon niks voor mij?
Ja je moet wel oppassen. Hardlopen buiten op straat vind ik in ieder geval heel zwaar en dus gaat het niet zo maar. Pijn is vaak niet een goed teken. Heb je al eens eerder gesport? Ik zou toch wel goede hardloopschoenen aanschaffen en misschien kan je met een hardloopclubje meedoen, dan leer je de technieken er van. Sowieso even opwarmen en na een paar minuten lopen even alles oprekken voorzichtig....en dan verder lopen. Als je zo maar uit het niets begint zou ik het heel rustig aan doen.
Evy bouwt rustig op, ik zou de eerste lessen nog vaker doen en niet te snel gaan. Dus eerst interval van 5 minuten rustig wandelen, dan 1 minuut hardlopen en dan 1,5 minuut rustig lopen en dit herhalen. Voor je kuiten (en straks je schenen) kan je oefeningen doen. Bijvoorbeeld op een traptree staan met je tenen en dan op je tenen gaan staan en hiel weer laten zakken. En dan hiel iets lager dan de tree laten zakken. Verder goed strekken en warming-up doen! Goede hardloop schoenen zijn zeker belangrijk! Op youtube zijn er vast genoeg warming up filmpjes voor hardlopen.
Ja ik denk zeker dat goede hardloopschoenen heel belangrijk zijn. Ik heb vandaag ook hardloopschoenen gekocht en hier werd ook een filmpje gemaakt tijdens het lopen. Hierop was te zien dat ik bij het neerzetten van mn voet iets naar binnen draai (komt vaak voor) en mijn schoenen zijn hier dus op aangepast.
Misschien heb je last van verzuring in je benen...? Probeer dan goed op je ademhaling te letten...niet te snel...misschien ren je net te hard en adem je daardoor te snel...
Goede schoenen zijn een vereiste maar ik kan mij niet voorstellen dat een gebrek daaraan na een weekje twee minuten hardlopen al zo'n pijn kunnen veroorzaken. 😐 Nu is hardlopen an sich helemaal niet gezond voor je botten, spieren en gewrichten. Zeker als je ongetraind bent en misschien ook overgewicht hebt? Mocht dat het geval zijn zou ik eerst afvallen met flink wandelen en andere sporten anders raak je zo ovebelast en dergelijke blessures kunnen héél vervelend en hardnekkig zijn. 😕 Ik ken Evy verder niet maar liep vroegah wel marathons....héél rustig opbouwen, goede warming-up en cooling down elke keer weer en let op je ademhalingstechnieken. En ja, goede aangepaste schoenen dus ga alsjeblieft naar een speciaalzaak. 😊
Goede schoenen zijn een must. Maar na een paar minuten lijkt het me niet aan de schoenen liggen. Bij pijn meteen gaan wandelen en voor-en achteraf goed stretchen. Bouw het echt rustig op, het geeft niets als je snel moet gaan wandelen ipv lopen. Als je gaat forceren gaat de lol er snel van af.
Dit is achterhaald en dus niet correct. Uiteraard moet je rustig opbouwen en naar je (gebrek aan) conditie en (over)gewicht kijken, maar met hardlopen op zich is helemaal niets mis hoor en echt niet slecht voor botten, spieren en gewrichten, in tegendeel. Ik vrees dan ook dat je schoenen gewoon echt niet geschikt zijn voor jou, of je doet inderdaad ergens iets "fout" (te snel, foute ademhaling, niet goed voorbereiden,...). Misschien toch iemand met verstand laten meekijken?
Ik zou een eiwitshake aanraden! Dat zorgt ervoor dat je spieren sneller herstellen en dat je de keer erop minder last hebt.
Magnesiumtekort? Ik had met ballet altijd last van mijn kuiten, terwijl je daar echt heel goed opwarmt. Meer drinken hielp niet, magnesiumtabletten wel.
Daar had ik ook veel last van in het begin, goede hardloopschoenen is echt een aanrader! Ik had het vooral in mijn schenen en voeten dat de botten echt pijn deden en idd kuiten doe spieren wow.... Het is even wennen maar logisch als je net begint , want je bent niet gewend en ze vangen natuurlijk de klappen als eerste op als je rent. Bij mij was het na een paar weken weg toen ik nieuwe schoenen had
Laat ik dat wat meer nuanceren, bij overgewicht al is het maar enkele kilo's. De belasting en impact is anders gewoon te hoog om 'gezond' te kunnen noemen. Wanneer je afgetraind bent wordt het weer een ander verhaal, maar dan nog is het een zeer blessure gevoelige sport.
Absoluut goede schoenen aanschaffen. In goede hardloopschoenen zit extra demping waarmee je de "klappen" opvangt die je maakt met je benen. Gewone schoenen/gympen hebben dat niet.
Ik ken het verhaal alleen heb ik het in mijn enkels. Ik ga van de week weer starten na een week rust. Het brand als een gek. Ik wil dan ook eerst eens goed in gaan wandelen een paar weken en dan gaan proberen een minuut te gaan hardlopen. En dat heeeeel rustig uit gaan bouwen. Ik probeerde het nu 30 sec maar na 3 setjes kon ik niks meer als gaan zitten en wachten totdat mijn spieren weer wat rustiger werden. Leek me ook niet gezond Overigens hier goede schoenen aan laten meten maar een conditie van nul en 12 kilo overgewicht. Dus we hebben nog een weg te bewandelen!