Draagzak/draagdoek/etc???

Discussion in 'De babyuitzet' started by frummelk, Aug 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Hai,

Ik ben me aan het orienteren op een goede draagdoek. Bij mijn eerste had ik een van mini monkey maar daar was ik niet tevreden over. Ze liggen er in een hele gekke houding in, tenminste bij mij...

Nu wil ik dus een andere draagdoek. Maar welke?
    Ik wil het liefst niet zelf hoeven knopen. En de kleine moet er lekker in liggen. En het liefst niet te duur...

Graag hoor ik jullie ervaringen met draagdoeken/draagzakken (wat is het verschil eigenlijk?)
    Waar let je op bij de aanschaf, etc?
    Welk merk/ type is jouw favoriet en waarom?

Alvast bedankt!

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Een draagdoek is een doek die je zelf moet knopen. Een zak is voorgevormd en heeft vaak gespen.

Kijk naar een ergonomische drager zoals een manduca. Een baby bjorn is niet goed voor de heupjes aangezien die niet ondersteund worden en de kleine dus op zijn kruis hangt. Niet prettig.

Qua prijs zit je al snel op de 80-100 euro voor echt een goede. Marktplaats kun je ook op kijken al wordt daar best nog veel gevraagd.

3. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Ik heb veel gehad aan het advies van een draagdoekconsulente.
    Verschillende doeken geknoopt (ook goed leren knopen) en daardoor in het begin bij onrustige momenten veel en comfortabel gedragen.

Mijn kleine meid is nu alweer een jaar en een kilo of negen. Vandaag toevallig een zak te leen gekregen omdat me dat handiger leek dan knopen bij bijv een dagje weg. Dan merk je echt direct dat een zak veel minder stevig is en minder lekker draagt (is een baby bjorn). Voordeel is natuurlijk dat je niet met die lappen bezig bent.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vond, na veel dragers geprobeerd te hebben, de storchewiege babycarrier echt het fijnste voor kleine ukjes. Die kan op maat gemaakt worden tussen de beentjes, dus smal bij kleine kindjes en breed bij dreumessen. En hij droeg vond ik voor ukjes veel fijner als manduca, bondolino, beco, boba, ergo bij elkaar. Toch voelt een doek nog fijner maar voor even snel - bv bij de auto - is een drager toch wel fijn. Je kindje zit in een goede drager altijd rechtop, buik tegen buik. Altijd met het gezichtje naar je toe, ouder draag je ze op de rug, tegen je aan. Nooit met het gezichtje naar voren op je rug.

5. Danoek

Danoek Bekend lid

Nov 30, 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    De eerste 4 weken heb ik een baykay te leen gehad. Voor een pasgeboren baby ideaal, daarna vind ik het iets minder, maar dat is persoonlijk. Ik heb nu een bondolino. Wel duur, maar het draagt heerlijk.

6. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier een grote fan van Mei Tai.
    Kan vanaf de geboorte gebruikt worden.
    Is makkelijk in gebruik (vind ik) en niet al te duur.

7. Verox

Verox Niet meer actief

Ik heb een babybjorn tweedehands gekregen.
    We waren ook al een tijdje op zoek naar een echt goede om zelf te kopen, en hadden al ontdekt dat het naar beneden hangen van de beentjes slecht kan zijn voor de heupgewrichten.
    Ik lees dus graag mee om te zien wat jullie adviezen daarover zijn.
    Zelf denk ik de Babybjorn gewoon te gaan gebruiken. Ik zal hem hoogstens een keer gebruiken om samen een boodschapje te doen als ik de kinderwagen onhandig vind. Maar zou dat ergonomische aspect een stuk serieuzer nemen als je van plan bent je kindje ook in huis veelvuldig rond te dragen.

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ga zelf een draagdoek uitproberen. Ik heb er dus nog geen ervaring mee. Wil je alleen wel de tip aan de hand doen op te passen met van die buidels. Dat zijn dus van die dingen die je schuin draagt.
    Ik ben het op verschillende plekken tegengekomen. Een helder artikel lees je hier: Draagdoek.nl - Draagdoek veilig!

9. Verox

Verox Niet meer actief

Oei... Ik had vanmiddag juist de Premaxx Babybag ontdekt tussen de spulletjes die ik van iemand gekregen heb.
    Was er wel blij mee omdat er over de Babybjorn die ik al had wat negatieve betichten waren.
    Maar ik vind de berichten over de Babybags toch verontrustender!
    Misschien moet ik maar gewoon helemaal van een draagzak/draagdoek afzien. Klinkt toch wel gevaarlijk allemaal.

10. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat geldt alleen voor draagzakken waarin de baby in een kommahouding ligt (of banaanhouding).
    Ik was niet bekend met de Baby bag, maar heb even via google gekeken. Volgens mij is dat, net als de minimonkey, een draagdoek waarbij een baby dus in kommahouding ligt.
    En ja, dat is niet goed voor de baby.

Maar een goede, ergonomische doek/zak is echt heel erg fijn.
    Mijn meisje wordt er super relaxed van (en ik dus ook haha).
    Als je een doek of zak hebt, waar je kindje in de juiste houding in kan zitten (buik tegen buik bijvoorbeeld, met goede ondersteuning van de heupjes) dan is 't echt veilig hoor, om ze te gebruiken.

11. Ikapika

Ikapika VIP lid

Oct 21, 2012
    5,073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik heb een tweedehands draagdoek gekocht op MP van ByKay voor 20 euro. Hij was nauwelijks gebruikt aangezien de stof te warm was voor een zomerbaby. Wij krijgen een herfstkindje. Het knopen vind ik vrij makkelijk. Ik ben benieuwd hoe het me gaat bevallen. Mijn collega vond hem superhandig ook voor de klussen in huis wanneer ze even de handen vrij moest hebben.

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,122
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Alle dragers waarin je kindje ligt, vormen een risico. Het kan de ademhaling belemmeren. Ze liggen in de 'bananenhouding' of 'kommahouding' erg in elkaar gedoken. Ga als je wat langer zwanger bent zelf maar eens 'dubbelgevouwen' liggen, dan voel je snel genoeg wat we bedoelen. (Met 8 maanden zwangerschap je veters strikken geeft ook wel een idee. ;))

Als je een kindje in een drager doet waarbij het kind als het ware rechtop tegen je aan 'zit', dan is dit gevaar er *bij juist gebruik* niet.

Wel is het zo dat je ook bij die draagsystemen betere en slechtere hebt. Over het algemeen worden de dragers waarbij de beentjes 'bengelen' als niet zo goed gezien. Kijk maar eens naar een foto van een baby in bijvoorbeeld een BabyBjörn of Stokke draagzak: daarbij zijn de knieën lager dan de heupen. Dit betekent dat het gewicht van de beentjes echt aan het heupgewricht hangt en dat is waarschijnlijk niet echt goed voor de heupjes.

(Ik zeg waarschijnlijk omdat het heel veel wordt gezegd, ook door mensen zoals fysiotherapeuten waarvan je kunt verwachten dat ze er verstand van hebben. Maar het is -voor zover ik heb kunnen vinden- nooit echt uitgebreid wetenschappelijk onderzocht. Ik moet zeggen dat het mij niet onlogisch in de oren klinkt. En dat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is, hoeft niet te betekenen dat het niet waar is.)

Bij een goed geknoopte draagdoek of een ergonomische draagzak zitten de beentjes van je kind in de 'kikkerhouding'. De onderbenen worden helemaal ondersteund. De knieën zitten even hoog of zelfs iets hoger dan de billen / heupen. Dit geeft een veel betere ondersteuning en is dus (waarschijnlijk) beter voor de heupgewrichten.

Overigens zie je soms ook plaatjes van baby's in de kommahouding in een draagdoek. Dit is ook 'fout' en deze liggende houding zal door de meeste consulenten en ervaren dragers echt afgeraden worden!
    Wees niet bang dat je kindje niet kan slapen als het zo rechtop zit. De meeste kindjes vinden het heerlijk: lekker tegen mama (of papa) aan. Ze voelen en ruiken je aanwezigheid, horen je hartslag en de ondersteuning van de drager geeft een geboren en veilig gevoel. Net als in de baarmoeder!

Share This Page