Hooikoorts vragen

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 20 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb wat vragen n.a.v. een eerder topic. Ik ben negatief getest op hooikoorts en toch vermoed ik hooikoorts gerelateerde klachten te hebben. Het belemmert me in mijn functioneren en dus zou ik toch medicatie wilken proberen.

Ik ben in februari ziek geworden. Dat bouwde zich langzaam op vanaf eind februari. Keelklachten, vermoeid en later veel last van longen etc. Begon eind februari, tijdens het eerste mooie weer. Lang verhaal kort; ik ben bezig geweest tot net in de meivakantie. Begin mei. De laatste twee dagen heb ik last van mijn ogen. Ze voelen moe aan. Het best te omschrijven alsof je zo weer in slaap kan valken. Branderig. Gistermiddag was ik in de tuin bezig en kreeg ik last van mijn keel en sloeg mijn neus dicht. Ik ben naar binnen gegaan, gaan douchen en tegen de avond was het met mijn keel weer beter. Neus nog iets dicht.

Past dit, weer- technisch bij hooikoorts? Klopt het dat de laatste 2 a 3 weken wel te doen waren en dat het sinds vrijdag/ zaterdag weer aanwakkert met de pollen etc?

Ik keek gisteren op de hooikoortsradar en daar stond mijn gebied in het rood, maar je kunt helaas niet terug kijken.

Ik ga straks de ha even bellen voor overleg, maar ben even benieuwd naar de " statistieken".

2. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.959
    3.838
    113
    Vrouw
    Hier idem maar ik heb het altijd in maart begin april. Elk jaar verkouden, vermoeiende ogen, hoesten, niezen, moe,...

Ook kan ik niet tegen walnoten. Als ik 1 walnoot eet heb ik het gevoel dat ik wondjes in mijn mond heb en er dan citroen op gedruppeld wordt.

Bij de huisarts een bloedtest gedaan voor allergieën maar ik ben nergens allergisch voor volgens de test.

Ik lees dus mee.

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dat met die walnoten herken ik wel. Maar ik heb het niet met alle.. er zijn meer p rodukten waar ik het mee heb. Tomaat ene keer wel en andere keer niet. Ik ga nu dus een dagboekje bijhouden, want het is gewoon niet comfortabel. Jaren terug heb ik hooikoorts gehad. Toen werkte ik op een landgoed. Ik ben daar toen echt naar huis gevlucht.. dat was bizar.

4. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Hier onlangs uitslag hooikoorts gekregen..
    Mijn symptomen waren/zijn:
    Continu verkouden/niezen
    Neus na een nacht slapen dicht, en in de nacht meermaals wakker ivm verstopte neus
    Slecht daardoor slapen
    Ogen die meer tranen dan anders
    Enorme vermoeidheid overdag

Dacht zelf dat het een langdurige virusje was, maar de huisarts dacht dus hooikoorts..
    Na een neusspray, een zwaardere gekregen en deze werkt wel..
    En die is speciaal voor hooikoorts..

5. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    Ze kunnen zeker nog niet op alles testen. Mijn vader zou er ook geen last van hebben terwijl hij dezelfde klachten als de rest van het gezin heeft.
    Ik zou gewoon eens bij de drogist een Anti allergie tabletje halen dan weet je met een uur of het helpt :)

6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Mijn dochter krijgt hoofdpijn van hooikoorts en pas later tranende ogen...

Ik zou gewoon hooikoortspillen (anti dan..) en kijken wat er gebeurd, maar het duurt wel een paar dagen dus gewoon elke dag 1 nemen.

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ben wel benieuwd welke test ze hebben gedaan, bloedtest of krasjestest. Ik zou nogmaals met je klachten naar de huisarts gaan en desnoods een verwijzing vragen naar de allergoloog mocht je er met de huisarts niet uitkomen.

8. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ben ik ook benieuwd naar.
    Zelf heb ik een stuk of wat pollen allergieën en heb daar het hele jaar last van. Vooral verstopte neus..

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb alleen bloed laten afnemen en daar kwam niets uit. En toch heb ik dus die klachten.

10. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Wat een vervelende klachten, het klinkt zeker als hooikoorts afgelopen weekend was het behoorlijk.

Je kan bij de fysio je rug laten tapen dat helpt bij mij altijd heel goed (en ik heb het flink). Ze verkopen bij de drogist en lidl tabletjes die goed werken.

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb vanochtend gebeld en de tip was om bij de drogist langs te gaan en tabletten te halen. Dat heb ik gedaan. Bij het kruidvat. Ik heb ook een neusspray gehaald. Spray heb ik meteen gebruikt. Tablet heb ik rond 17.30 gedaan, omdat ik niet wist hoe ik er op zou reageren. Mocht het woensdag niet verbeteren, dan kan ik weer bellen en dan ga ik een doorverwijzing vragen inderdaad. Wat een gedoe eigenlijk...

12. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dat tapen vind ik ook nog een goed plan. Ga ik ook achteraan! Hoor er goede dingen over.

13. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik ben met zoonlief naar de acupunctuur gegaan en hij heeft nu voor t eerst in 10 jaar geen medicatie meer terwijl hij elk seizoen/ jaar last heeft van kriebelogen, niezen en vollopende slijmvliezen.

14. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Doorverwijzen met hooikoorts doen ze tegenwoordig niet meer. Het is vervelend maar niet levensbedreigend. En met de tabletten heb je echt na een aantal dagen goed effect.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies. Beleid is ‘werkt het pilletje, dan is het waarschijnlijk hooikoorts’.

16. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Dus die allergologen zitten nu allemaal zonder werk...? Sinds wanneer is dat dan zo? Vorig jaar nog een familielid die gewoon is doorverwezen en dat jaar ervoor zelf nog een doorverwijzing gehad. Bij mij werkt standaard hooikoortsmedicatie lang niet voldoende en de allergoloog weet meer over de verschillende medicatie dan de huisarts. Ook over kruisallergieen en immunotherapieen weten ze meer. Voordat ik zelf naar de allergoloog ging zat ik aan de maximale ‘standaard’ medicatie van de huisarts, hier kon ik het nog niet eens de ochtend op uitzingen, hooguit 2 uurtjes. Tegenwoordig woon ik aan de rand van het bos en de weilanden (had destijds echt niet gekunt) en zijn mijn klachten, dankzij de goed afgestelde medicatie, op dit moment minimaal. Overigens ben ik er ook jaren helemaal vanaf geweest (dankzij immunotherapie), maar helaas is het drie jaar geleden weer in alle hevigheid terug gekomen zonder duidelijke oorzaak.

17. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Lezen is ook moeilijk, dat is niet wat ik schrijf. Bij hooikoorts zal je eerst aan de gewone pillen moeten en een basis opbouwen, dat red je niet voor woensdag.
    Daarnaast als een HA niet direct doorverwijzen maar eerst zelf sterkere medicatie toeschrijven.

Een allergoloog komt pas kijken:bij verdenking van een allergie die niet bij een huisartsenpraktijk zelf is vast te stellen of wanneer de medicamenteuze behandeling van een allergie niet toereikend genoeg is.
    Mijn zoon is anafylactisch allergisch, dan wordt je wel direct opgeschaald.

Natuurlijk is het vervelend en ik hoop dat HA je beter kan helpen maar die heeft echt geen wonder middel.

merah vindt dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ik ben gewoon doorverwezen hoor. Heb het wel heel erg en de medicijnen helpen niet voldoende.

19. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Je schrijft zelf “doorverwijzen met hooikoorts doen ze tegenwoordig niet meer”. Het feit dat jij het misschien niet zo zwart-wit bedoelt als dat je het schrijft wil niet zeggen dat ik niet goed lees. Aangezien het grootste gedeelte van de patiënten in de wachtkamer bij de allergoloog destijds met hooikoortsklachten kampten zou dit dus betekenen dat de allergologen een groot gedeelte in de aanwas van nieuwe patiënten ziet verdwijnen.
    En natuurlijk krijg je niet zo maar een verwijzing, dat gebeurd alleen maar als je er al een traject bij de huisarts op hebt zitten, waar je niet of niet voldoende mee verder kunt. En nee, hooikoorts is niet dodelijk, maar dat zijn heel veel dingen waarvoor mensen naar het zkh gaan niet. Echter kan hooikoorts je leven flink beperken en bijvoorbeeld ook (soms ongemerkt) samengaan met bijvoorbeeld allergische astma. Ik ben van mening dat hooikoorts iets is wat je serieus moet nemen, zeker als je het in behoorlijke tot ernstige mate hebt.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is het eerste advies inderdaad zelf bij de drogist hooikoortstabletten halen, werken die niet voldoende dan kan de huisarts nog iets anders/sterkers voorschrijven. Werkt dat ook niet, dan gaan ze bv een combinatie van tabletten met neusspray proberen. Pas als dát niet voldoende werkt, is het tijd voor een doorverwijzing. Huisarts heeft zelf best veel mogelijkheden dus.

Maar hoe het zit met een bloedtest waaruit geen allergie komt, weet ik niet... hier werd bv bij zowel man als dochter op basis van de klachten door de huisarts gewezen op hooikoorts. Man heeft medicatie op recept, dochter heeft voldoende aan cetirizine van de drogist.

merah vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina