Hardlopen na bevalling, bekkeninstabiliteit gehad

Discussion in 'De lounge' started by Ukkie1, Aug 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Even voorop gesteld dat ik een hele fijne fysio heb. Maar zij geeft aan dat ik een JAAR niet mag hardlopen na m'n bevalling.

3,5 mnd geleden ben ik bevallen en tijdens de zwangerschap heb ik heel veel bekkenpijn gehad, vanaf de 3e maand al fysio.

Net als na m'n eerste Zwangerschap zijn de klachten heel snel weg getrokken na de bevalling en likt het echt hormonaal. Ik heb geen pijn meer, kan eigenlijk alles weer. Alleen nog niet al m'n kracht terug. Ik wandel rustig 8 km en fietsen gaat ook goed.

Wat is jullie ervaring? Zou ik echt niet binnenkort een klein rondje kunnen maken?

Ik liep niet fanatiek hiervoor, rond de 5 km redde ik net.

Ik wil graag wat kilo's kwijt en vind t een heerlijke manier om er even alleen uit te zijn. Bovendien is t nu nog lang licht en goed weer ( oké, het wordt weer goed weer in te lopen ;) )

Oftewel, wat is jullie ervaring?

2. Diro

Diro Niet meer actief

Heeft ze dat advies op jouw situatie aangepast of is ze sowieso van mening dat je na een bevalling een jaar niet mag hardlopen?
    Is het een advies voor jou dan zou ik dit niet zomaar in de wind slaan. Als je je echt goed voelt, zou je het na een half jaar ofzo weer eens voorzichtig kunnen proberen. Nu is het maar zo kort geleden, gun je lijf nog wat rust. Zeker als je klachten hebt gehad.

Ukkie1 likes this.
  3. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Dat je een jaar na de bevalling niet mag hardlopen is een algemeen advies..
    Als je zoveel klachten hebt gehad, zou ik dit advies wel opvolgen

Fuddey and Ukkie1 like this.
  4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Hmm dan wil ik toch te snel denk ;) dan maar fietsen!!

5. Diro

Diro Niet meer actief

Dat is echt een goed alternatief! En ook heerlijk om te doen!

Ukkie1 likes this.
  6. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik zou maar naar de fysio luisteren als ik jou was. Ik ben ook van het ‘niet lullen maar poetsen’ slag. Met als eindresultaat nu 5 jaar na mn laatste bevalling spelen de bekkenklachten nog steeds op. Dus zou maar zuinig doen, je hebt maar 1 lichaam. Sporten kan altijd nog.

Ukkie1 likes this.
  7. Treez

Treez Niet meer actief

Volgens wie is dit een algemeen advies? Ik kreeg van zowel de gynaecoloog als de verloskundige een ander advies. Dat is wel zes jaar geleden.

Het advies was hier minimaal zes weken wachten en heel langzaam opbouwen. Vooral goed luisteren naar mijn lichaam. Hier echter geen bekkenklachten en dat maakt lijkt mij wel uit.

Geen idee welk advies waarheid is, maar zes weken was hier prima. In jouw geval lijkt het mij wel wat spannender.

Ukkie1 likes this.
  8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik zou het niet doen.

Zelf heb ik het wel gedaan en dat is bij mij niet goed gegaan. Mijn bekken zijn scheef gaan staan en dat deed vreselijk pijn. Toen moest ik nog langer wachten. Na 9 maanden dacht ik wel weer te kunnen hardlopen. Niet dus.

Ik ben gaan fietsen ( spinnen) en dat was voor mij echt heel fijn. Kilo's vlogen eraf trouwens.

Na mijn jongste kon ik pas na 3 jaar weer echt goed lopen.

Nu tijdens de eisprong kan ik nog steeds niet hardlopen. Mijn hormonen verweken lijkt het mijn bekken. Dan doen ze dus gewoon pijn( de banden) Dus dan fiets ik.

Ukkie1 likes this.
  9. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik zou het advies van de fysio opvolgen.
    Hier ook te snel weer dingen gedaan omdat ik nergens last van had en nu een 3 dubbele verzakking en nog regelmatig last van rug en bekken. Je lichaam heeft ongeveer een jaar nodig om goed aan te sterken. Mijn fysio zei dat hwt gemiddeld wel een jaar duurt voordat alle hormonen echt weer op de rit zijn en de zwangerschapshormonen uit je lijf zijn. Die zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat je banden en spieren wat slapper zijn dan normaal dus meer kans op blijvende klachten als je te vroeg aaj de slag gaat.

Ukkie1 likes this.
  10. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Ze hebben de laatste jaren meer aandacht gegeven aan de bekkenbodem. Dit was een paar jaar geleden een onder geschoven kindje. Bij ons in de regio werken de bekkenbodemfysio en verloskundige meer samen. En geven zij beiden dit advies.
    Ik ben ook bij de bekkenbodemfysio geweest en die gaf ook het advies van 1 jaar, los van mijn verloskundige

Ukkie1 likes this.
  11. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Zou zeker wachten.

Ik loopt met een hardloop groep en 1 van de dames is ook begonnen na de zwangerschap, had al wat klachten.. resultaat scheve bekken en nu jaar later zit ze met een hernia

Ukkie1 likes this.
  12. Treez

Treez Niet meer actief

Ik heb dan mazzel gehad zes jaar geleden en stiekem blij dat ik weer snel kon hardlopen. Ik heb echt zitten aftellen tot ik weer mocht. Nu had ik waarschijnlijk een jaar moeten wachten. Ik liep wel bij de bekkenfysio ivm een blaas- en baarmoederverzakking, maar deze is niet erger geworden. Door het vele sporten (niet enkel hardlopen trouwens) zelfs beter volgens de bekkenfysio. Terwijl ik in eerste instantie volgens de gynaecoloog enkel met een operatie geholpen kon worden. Haar advies was overigens toentertijd wel om op verende ondergrond te lopen ivm de impact op het bekkengebied. Goed dat er nu wel veel meer aandacht voor is. Het is een kwetsbaar gebied.

Ukkie1 likes this.
  13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik heb ook ernstig bekkeninstabiliteit bij deze en de vorige zwangerschap.

En mijn fysio zegt ook "niet sporten onder 1 jaar" ik zou ook echt op mn donder krijgen als ik dat negeer.

Ze zeggen het niet voor de grap, denk ik dan maar :) maar als jij twijfelt, kun je ook om de onderbouwing vragen. Mijne geeft deze ook altijd

Ukkie1 likes this.
  14. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Ik ben zelf na 6 weken gaan sporten. Geen hardlopen en springen maar heb tot ruim een jaar klachten gehad. Als de fysio jou dat advies geeft zou ik zeker even overleggen of ze alternatieven heeft. Fietsen is namelijk zonder schokken (tenzij je een bospad neemt natuurlijk) dus er zijn vast opties. Frustrerend he, ik snap je wel. Tegen mij was niks gezegd trouwens, ik las overal 6 weken na je bevallig mag je sporten.

Ukkie1 likes this.
  15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dan was er bij jou ook geen reden om het niet te doen. En dat is alleen maar heel fijn!

Ik loop onder hele strenge controle bij de fysio (normaal al, maar zwanger al helemaal) ik mocht bijv pas na 4 weken na de bevalling bij dr komen en daarvoor al helemaal niks bewegen.
    Daarna ging ze het bekijken, ik dacht ik begin met een na gym cursus, stelde geen hol vol, en na twee keer heb ik dr jankend opgebeld ondat ik amper kon lopen. Toen mn fysio de "bewegingen" checkte stopte ze me na twee oefeningen al met grote ogen, leuke nagym.voor mensen met een goed lijf, maar voor mij dus echt funest.

Ik mocht ook echt niet Zwaar sporten. Zwemmen en wandelen wel, rn ook rustig fietsen maar verder niks. Ook niet eerder dan binnen het jaar denken aan zwanger worden.
    Wel grappig, ik wist net een dag dat ik heel pril zwanger was, en stond naakt voor dr (altijd controle) en ze draait om me heen en zegt "je bent zwanger he"
    Mn lijf verraad dat klaarblijkelijk :p

Ukkie1 likes this.
  16. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Ik ging niet meer naar de fysio op het laatst. Mijn vergoedingen waren er door en wat ze deed hielp heel goed, helaas maar een dag. Dus ik vond het een te duur grapje worden. Heb niemand er specifiek over gesproken eigenlijk, alleen de gynaecoloog met nacontrole maar die controleerde alleen het herstel van de sectio ;)
    Of er ook echt reden was valt niet te zeggen, heb na drie kwart jaar nog extra controle gehad omdat ze me verdachten van een hernia. Het is gewoon een groot gammel stuk dat bekken :roflmao: Heb er nu gelukkig geen last van, tenzij ik het echt te bont maken en daar ben ik heeeeel blij mee.

Bubblez and Ukkie1 like this.
  17. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Jeetje heftige verhalen hier. Ben zelf echt ernstig verbaast hoe snel ik opknap. Kon de bank niet meer af, zakte vaak door een been heen etc. Maar ik heb eigenlijk nooit meer last ..... Vandaar .maar ik hou me in!! Ik ga braaf luisteren :)

Madelie likes this.

Share This Page