Hardlopen na knip en scheur

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door unknowable, 9 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. unknowable

unknowable Niet meer actief

Dag dames, was voor de zwangerschap fanatiek hardloopster en ik vraag me af hoe lang ik moet wachten voordat ik kan hardlopen 'zonder gevaar'.

Nu zeven weken geleden bevallen. Ik heb een knip en scheur en het gevoel dat het net een beetje herstelt is.

Is er een gevaar dat 'de boel uitzakt' of dat de hechtingen weer open gaan?

Graag jullie mening/ervaringen :D

2. suuuus

suuuus Actief lid

21 dec 2010
    244
    2
    18
    ik denk dat het na 6 weken weer helemaal veilig is, ben ook 7 weken geleden bevallen, geen hechtingen maar wel flinke fluxus gehad, afgelopen week weer 2 keer hard gelopen en het was heerlijk! gewoon aanvoelen wat je lijf weer aankan.

3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Goeie vraag ts!

Ik vraag me hetzelfde af namelijk. Ruim 5wk geleden een vacuumbevalling incl knip gehad. Ik wil de na-fit volgen, vervolg op zwangerfitness. Daar controleren ze eerst of je buikspieren al voldoende hersteld zijn. Maar ik kan pas 31-8 beginnen ivm zomerperiode :(
    Daarom vraag ik me ook af of ik al wel weer mag hardlopen. Nog 2mnd helemaal niks aan sport doen en alleen kleine wandelingetjes maken trek ik echt niet....

4. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij moet je ook even rekening houden met je bekkenbodem, vooral om te voorkomen dat 'de boel uitzakt'. Misschien niet nu, maar wel op latere leeftijd. Tegen mij werd gezegd om zeker drie maanden te wachten met hardlopen.

Hier lees je er ook wat info over: Sporten na een bevalling door Manon Wagenmans – Run2Day Deventer

5. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

9 jul 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben met 6 weken ook weer begonnen met hardlopen. Maar kreeg na 7x last van mn knie. Ben er nu maar weer mee gestopt

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik ben een hardloopster met bekkenbodemproblemen helaas.
    Belangrijk voor je begint is dat je bekkenbodemspier weer voldoende op kracht is om de schokken op te vangen, omdat je anders verzakkingen kunt krijgen. Heb je zelf al oefeningen gedaan voor je bekkenbodem?
    Ik loop bij de fysio en moet mijn spier aan kunnen spannen bijvoorbeeld 3 series van 10 keer 5 seconden aanspannen. Dat is echt een megazware oefening voor mij.

Mij is verteld dat vrouwen zonder bekken(bodem)klachten best toch 3 maanden na de bevalling kunnen wachten met hardlopen omdat het een erg zware belasting is voor je bekken(bodem) en deze toch vaak nog herstellende is. Beter is om dan eerst iets lichters op te pakken zoals zwemmen.

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Volgens de VK mag je in principe na 6 weken alles weer oppakken wat je normaal ook zou doen. Maar wel met het advies: luister naar je lichaam en bouw rustig op. Als je merkt dat een uur stevig doorwandelen nog te zwaar is, ga dan niet hardlopen. Of te wel: gebruik je verstand.

Ik had geen knip, maar wel wat ingescheurd en gehecht. Na 6 weken ben ik gestart met "Evy 0 tot 5 km". Hierdoor bouw ik rustig op met 3x per week hardlopen. Het is even schakelen om weer vanaf 0 te beginnen, want voor mijn zwangerschap liep ik de halve marathon, maar het gaat erg goed. Ik geniet ook echt weer van het lopen, en kijk er naar uit om straks weer langere afstanden te kunnen lopen.

Toch doe ik liever nu wat rustiger aan, en bouw ik langzamer op, dan dat ik in eens te veel doe.

8. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik heb het na 6 weken voor het eerst weer geprobeerd en dat ging best goed. Rustig opbouwen en veel wandelen tussendoor. En als het niet goed voelt, direct stoppen en een weekje later weer proberen. Succes!

9. unknowable

unknowable Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik ben begonnen met snel wandelen, nog-net-niet-joggen. Dit maar uitbouwen en inderdaad luisteren naar mijn lichaam :)

10. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Ik ben onder begeleiding van de fysiotherapeute nagym aan het doen. Ik ben ruim 8 weken geleden bevallen en zij raadt mij af om dit jaar nog te gaan hardlopen of sporten te gaan doen waarbij je lichaam zware klappen te verduren krijgt. Zij geeft aan dat een heleboel jonge moeders te snel beginnen met hardlopen, voetballen en dat soort sporten. Bij deze jonge moeders ziet zij heel veel verzakkingen en incontinentieproblemen. Ook moet je goed naar je lichaam luisteren qua tillen van zware tassen met boodschappen en huishoudelijke klussen die zwaar zijn.
    Ik begin dus dit jaar niet meer met hardlopen. Ben nu lekker aan het wandelen met de kinderwagen en straks weer lekker op de fiets naar het werk toe.

Deel Deze Pagina