ik heb net Start to run met Evy gedownload. Nu wil ik straks les 1 gaan doen, ik vroeg me af of jullie ook nog tips hebben? -nemen jullie bv water mee met warm weer? -lopen jullie wel als t zo warm is? enz enz........wie kan me tips geven ben nog maar een leek die 24 kilo moet afvallen dus alle tips zijn welkom!!
Zo warm is het nu toch niet? Als het nou boven de 30 graden was zou ik niet gaan, maar het is nu net boven de 20...
Ten eerste zou ik zorgen voor minimaal goed schoeisel ( hardloopschoenen met goede demping) Rustig aan beginnen, niet forceren & je rustdagen nemen. Ik ben sinds januari bezig met hardlopen, toen ik zo'n 40 minuten achter elkaar liep is mijn enkel band ingescheurd en sinds 3 weken loop ik weer met Evy. Ook met warm weer loop ik gewoon, vorige week was het een keer 28 graden s'avonds en heb toen wel een flesje water meegenomen, maar van te veel drinken krijg ik een klots maag en wordt ik misselijk tijdes het hardlopen. Tip: loop niet met een te volle maag/vet eten. Krijg je geheid last van! Heel veel loop plezier.
Hey, ik heb ook samen met Evy gelopen; erg leuk! Nee, ik nam geen water mee. Ik vertrok vanuit huis en de eerste lesserie ben je steeds met 30 minuten weer thuis. Hoogzomer liep ik rond 22uur en anders 2 uur na het eten, eerder wordt afgeraden. Eet ook niet te zwaar op je loopdagen. Zorg idd voor goed schoeisel, je kan speciale hardloopschoenen krijgen en als je er lol in hebt; echte hardloopkleren zaten mij in ieder geval erg fijn met lopen. Euhm, goed naar Evy luisteren. Niet iets verder denken te kunnen en ook de rustdagen in acht nemen! Heel veel plezier en geniet van je 'runners high'
dat zijn al vele tips! ik ga voor het eten lopen rond een uur of 4.....als ik t goed begrijp dus niet elke dag lopen?
Ik liep met bijna alle weersomstandigheden. Als het warmer wordt, moet je wel je inspanningsniveau aanpassen, het wordt dan al sneller een zware belasting. Bij 20 graden begint het al wel warm aan te voelen tijdens het hardlopen; al is dat ook van persoon tot persoon wel verschillend. Zodra ik meer dan een half uur van huis ging om hard te lopen (incl wandelstukken) nam ik wel water mee. Het is even wennen om te drinken tijdens het hardlopen (kleine slokjes, eerst slok in je mond nemen, flesje van je mond halen, dan pas doorslikken). Prima opbouwschema van Start to Run. Leg de lat niet meteen te hoog. Zelf vond ik het veel beter werken om met een groep, met trainer te lopen. Dan let er gelijk iemand op je looptechniek (want echt, wat worden er een hoop onnodige blessures veroorzaakt door verkeerd lopen). En de groep houdt je wel gemotiveerd! Ik liep dan 1 keer met de groep+trainer, 1 keer alleen en de 3e keer of alleen, of met een klein groepje/trainingsmaatje. Doe iedere training het zelfde warmingup ritueel. Daardoor conditioneer je je lijf op het leveren van een prestatie na dat ritueel en kom je steeds sneller in een fijn ritme. Neem ook wat limonade o.i.d. voor het hardlopen. Geen grote plens (dat loopt niet lekker) maar een klein glaasje roosvicee of zo is erg goed, wat suikers als brandstof voor je spieren. Na de cooling down: even wat drinken en evt. koekje erbij. Koolhydraten direct na het hardlopen zijn super voor je verbranding! Geen vette koekjes, maar iets met wat suikers is echt veel beter dan niets nemen na het hardlopen. Je houdt je lichaam als het ware nog even op de turbostand qua verbranding. Luister heel goed naar je lijf. Je zult het verschil moeten leren ervaren tussen 'last' hebben van iets (doorlopen) en 'pijn' hebben (tandje terug). Zorg voor goede loopschoenen, die bij jouw voeten en manier van lopen passen. Zeker als je wat te zwaar bent is overbelasting van je gewrichten een risico; bij iedere pas krijg je ongeveer 3x je gewicht op je enkel. Als je die niet goed ondersteunt is dat vragen om problemen... Geniet ervan, van het buitenzijn, van het bewegen. Laat je door niets of niemand opjagen, maar doe het op jouw tempo. En als het even kan, bij jou in de omgeving, ga op zoek naar een goede loopgroep / looptrainer. Ervaring leert dat je het zo veel makkelijker en beter volhoudt.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Probeer rustig te lopen op je eigen tempo. Probeer als je het moeilijk krijgt toch door te zetten en je te concentreren op je ademhaling. En adem door je mond, diep inademen middels je buik en in fases uitademen.
ja via een andere link van me andere topic. Die link van jou had ik ook al geprobeerd maar om de een of andere reden wil die maar niet. Nu heb ik les voor les via windows live gedownload het enige is dat ze nu doorelkaar staan dus daar moet ik nog ff wat op vinden.
Schoenen is idd erg belangrijk! Zoek je eigen tempo, je hoeft niet hard te gaan, je moet het vol kunnen houden. Verder is 3 keer lopen per week voldoende. Ik liep eerst een minuut of 10 stevig door en daarna begon ik pas met het hardlopen. Strekken er na ook zeker niet vergeten! Succes!
Bij het schema van Evy staat ook wanneer je moet lopen, dus 3x om de dag en dan 2 dagen rust. Ik loop nóóit eind van de middag, vind ik veel te warm! Merk echt dat ik het dan niet goed volhou. Ik vind goed (maar niet te veel) eten wel heel belangrijk voor sporten. Ik weet niet of je ernaast ook dieet, maar let er op dat je zo'n 2-1,5 uur voor het sporten nog een goede, niet vette maaltijd zoals brood of pasta eet. Neem een half uur voor het sporten nog een mueslireep en een halve liter water voor het vocht. 's avonds sporten (21.00) vind ik heel fijn, maar ook rond een uur of 10 's ochtends als ik genoeg heb gegeten, gedronken en weer opgeladen ben van de nacht is favoriet. Verder moet je het ook gewoon proberen. Zou met dit weer niet te veel kleren aandoen, je denkt misschien dat het koud is 's avonds maar als je een paar minuten bezig bent moet het vest weer uit zit ie in de weg. Zelf draag ik als het vriest een shirtje en fleecejack, boven nul tot 15 graden een shirt (evt. met lange mouwen) en met dit weer een singlet. En als het nog heter wordt en mijn buik wat mooier ga ik een korte sporttop aanschaffen.... Succes!!
Ik heb verder geen tips voor je die al genoemd zijn. Maar ik wilde je gewoon veel loopplezier wensen!
Ik zou zeker zorgen voor goede schoenen en een lekkere outfit en het tijdstip aanpassen aan het weer. Als het heel heet is, kun je beter heel vroeg of laat lopen. Na elke training een rustdag inlassen, in het begin misschien wel twee. Water is vooral handig als je langer dan een half uur gaat lopen. En een paar suikerklontjes kunnen ook handig zijn, voor als je merkt dat je energie echt heel erg afneemt door een verlaagde bloedsuikerspiegel. En probeer in het begin ook vooral niet te snel te lopen, het is belangrijker dat je het volhoudt. Eerst de afstand opvoeren, daarna pas de snelheid. Succes!
\Dit klopt niet! Na iedere vorm van intensieve beweging is het belangrijk om eiwitten tot je te nemen. Suikers zorgen alleen voor een piek in je suikelspiegel , maar helpt niks mbt verbranding. Eiwitten vreten je vet op en geven je meteen energie. Schijnt het beste te zijn na beweging. Eiwitten kunnen zijn: onbehandelde noten ( doppinda's, walnoten etc) , yoghurt, een ei, glas (karne)melk etcccc.
Warm of koud, nat of droog, ik ga gewoon hardlopen. Heb goede hardloopschoenen aan laten meten en goede ventilerende kleding aangeschaft. Ik eet voordat ik ga hardlopen een banaa, krijg je geen steken in je zij en avondeten doe ik pas na het hardlopen. Ik neem geen water mee, want van drinken tijdens hardlopen krijg ik steken in m'n zij en een klotsende maag.. Als het echt warm is ga ik minimaal een uur na het avondeten hardlopen, zodat m'n eten genoeg is gezakt. Succes! Ik ben al mijn zwangerschapskilo's kwijt (30 kilo) plus nog eens 5 extra en het voelt heerlijk als je weer een les 8er de rug hebt! Liefs Ikheid
wat is die evy toch een topmeid he.. hier ook weer begonnen (al s eerder 5 jaar terug gedaan), ben inmiddels aan les 8 toe. het doet me goed! voor mij is het vooral psychisch heel erg goed, even helemaal je hoofd leegmaken. gewoon gaan als evy zegt lopen en wandelen als evy zegt wandelen i love it! tips zijn allemaal al wel genoemd, ik hoop dat het jou ook bevalt! veel succes!