Zo, na de hele ochtend tevergeefs gewacht te hebben tot de regen wat af zou nemen, ben ik uiteindelijk toch in de stromende regen gaan lopen. Uiteindelijk maar 20min. gelopen, maar dat was wel ok, ik was helemaal doorweekt. Uiteindelijk 3.22km gelopen. Niet zo vlot als ik gewend ben, maar ben morgen ook 8wkn zwanger. Stiekem dus toch wel een beetje trots op mn prestatie
Wilde vanochtend, maar kwam dat uur tekort en het zeek eruit. Dus ik ben rond 17.15 even gegaan. Droog, beetje zon, helaas nog wel veel wind. Maar toch 5k in 5.48 gemiddeld per km. Voor het eerst in 2 weken ook eens lekker gelopen.
Zijn er hier ook mensen met aardig wat overgewicht die zijn gaan hardlopen? Vroeger heb ik gelopen. Na met Evy opgebouwd te hebben liep ik 5km. 1keer zo lekker dat het ineens 7km werden, helemaal trots. Een paar keer later een blessure aan mijn hamstring helaas. Herstel duurde erg lang, daarna werd ik zwanger, verhuizen, fulltime werken dus oppakken kwam er niet van helaas. Inmiddels 2 kinderen verder die al 8 en 9 zijn. De kilo's zijn erbij gekomen in de jaren (heb mezelf aardig weggecijferd en als ik moe ben ga ik eten , en te moe om gezond te kiezen als tussendoortje) de sportschool is leuk, maar de groepslessen zijn beperkt te volgen, bodypump is leuk, maar door mijn onregelmatige werk in de zorg en kinderen die ziek zijn of vrij hebben, is het niet te doen om consequent regelmatig te gaan. Vorig jaar een electrische fiets aangeschaft, dus de dagdiensten kan ik nu met de fiets, helaas zijn het er maar maximaal 4 per maand . Hardlopen vond ik heerlijk en zou ik graag weer doen, maar ik wil mezelf niet de vernieling in lopen. Vandaar dat ik graag tips en ervaringen hoor Wat betreft de hardloop kwaaltjes die ik lees: ga eens naar een osteopaat. Mogelijk zit er iets niet helemaal goed waardoor je overbelast en klachten krijgt. Ik had vroeger iets in mijn enkel niet goed zitten waardoor ik als ging compenseren en uiteindelijk vreselijke pijn in mijn rug kreeg.
Ik loop al een tijdje hard, maar nu wil iemand met mij meetrainen om sneller te worden. Het doel is 2200 meter binnen 12 minuten te lopen. Mij lukt dit wel, maar hoe moet ik diegene trainen? Het lukt nog niet om met mij mee te lopen. Na 500 meter begint de tussenafstand te groeien. Ik zat zelf te denken aan een interval training. 1 minuut hoog tempo, 1 minuut wandelen. 12 herhalingen. Diegene heeft al een redelijk goede conditie, 5 kilometer hardlopen lukt wel, maar niet snel genoeg. Is dit iets?
Ik wilde eens kijken hoe het zou gaan met lopen. Conclusie: zwaar waardeloos. Drie jaar geleden bijna een volledig schema voor de marathon gedaan en nu is een paar km lopen al een opgave. Drie keer corona als je astma hebt, blijkt in mijn geval geen goede combinatie.
https://www.runnersworld.com/nl/training/looptips/a22733960/vijf-workouts-voor-een-snellere-5-kilometer/
Wat een leuk en inspirerend topic. Goed bezig allemaal zeg, zelfs buiten in de regen lopen, wow! Ik schrijf graag mee als motivatie voor mezelf en stok achter de deur om vol te houden Ik heb een goede basisconditie (wandel altijd veel) en ben twee maanden geleden weer begonnen met sporten en hardlopen. Deze week 10k gelopen in 55:20, doel is 10k in 50 minuten aan het eind van de zomer. Eigenlijk loop ik altijd op de loopband, behalve dat ik het buiten nog te koud vind (ik woon in Zweden) vind ik het moeilijk om een goed tempo aan te houden. Ik begin veel te hard en ben dan na 5 minuten kapot. Hoe doen jullie dit? Hebben jullie een app die het tempo bijhoudt? Of meer ervaring/oefening? Het moeilijkste vind ik het stemmetje in m’n hoofd dat de hele tijd zeurt om te willen stoppen. Lichamelijk vind ik het goed te doen maar het is altijd een strijd met mezelf tegen de verveling en op te willen geven. Misschien toch goed om buiten te gaan rennen? Dan moet je immers altijd weer teruglopen
Je moet met veel overgewicht mss de belasting van de knieën in de gaten houden? Ikzelf heb ook wel een kg of 8 teveel. Hardlopen gaat wel goed maar ik merk wel dat het pittiger is voor mijn lijf als toen ik 8kg lichter woog. (Ik liep 80 minuten hard voor mijn zwangerschappen. 3 in 3 jaar. De jongste nu 7. Ook altijd druk, weinig slaap en weinig tijd voor mezelf gehad de laatste jaren. Beetje zelfde verhaal...) Maar ik ben blij dat ik de start weer gemaakt heb! Jij ook succes!!
Dat is het nadeel van hardlopen Je moet altijd weer bij les 1 beginnen. Niet alleen voor je uithoudingsvermogen... meer nog voor je pezen en spieren. Die kunnen geen km's lopen na zo'n tijd. Baal ik ook steeds van
Welkom! Die motivatie hebben velen van ons nodig! Ik zelf ook. Even een duwtje in de rug. Dat zetje om toch nog even te gaan of af te maken. Daar is deze groep zo fijn voor!
De basisconditie is er op zich nog wel en de pezen en spieren zijn het probleem niet. De longen zijn het probleem op het moment. En dat lijkt echt een gevolg van corona te zijn. Ik neem al extra nog pufjes voordat ik ga rennen, maar dat lijkt niks te doen. Maar goed niks doen maakt ooit geen verschil, dus dinsdagmorgen ga ik gewoon weer een poging wagen.
Wauw 10 km in 55 minuten is hartstikke netjes hoor!! Ik heb een sporthorloge waarop ik mijn tempo kan zien. Dit hou ik vooral in de gaten wanneer ik van plan ben om wat langer te gaan lopen, zodat ik niet te snel start en het niet vol kan houden. Dat stemmetje in je hoofd is zo herkenbaar. Soms gaat het prima, maar is het toch erg zwaar omdat ik te veel in m'n hoofd zit (wat ver nog, geen zin etc).. als we dat toch eens konden uitschakelen. Ik ga nu voor een rondje, nog meer die vandaag gaan lopen? Hier in ieder geval droog en zonnig
O, dit is handig! Ga ik ook gebruiken. 14 mei een 5k wedstrijd in Leiden en wil echt rond de 5.30 min per km uitkomen.
Ik heb ook vaak last van dat stemmetje. Wat mij helpt is muziek opzetten die ik mee kan zingen in mijn hoofd (dus niet alleen een beat). Dan zing ik gewoon mee en dan ben ik zo weer 3 minuten verder. Ook kijk ik graag naar de dieren in de polder; veel vogels, soms schapen/geiten, een ezeltje her en der. Wat mij ook helpt, is weten waar mijn rondje eindigt. Als ik niet van tevoren weet wanneer ik klaar ben, kijk ik continu op mijn horloge om te zien hoe lang ik nog moet. Zodra ik een eindpunt heb, heb ik daar minder last van. Op de loopband zou ik het na een paar km denk ik ook wel gezien hebben, dat lijkt me inderdaad heel saai
Heb net 10km gelopen, 5km in zone 1 en 5km in zone 2. Heerlijk in t zonnetje. Wil zaterdag meedoen met een wedstrijdje 5km, m’n PR is 19.48 maar verwacht dat nu niet te halen, zo net na m’n blessure. Maar hoop wel rond de 20min te lopen. Al wordt er flinke wind verwacht.. :/ Zo een stemmetje in je hoofd dat zegt dat je moet stoppen is herkenbaar hoor, vaak een mentale strijd..
Ik ga zo ook nog lopen. Net huishouden gedaan, wasje gedraaid en boodschappen gedaan. Nu kop thee en het stemmetje zien te overmeesteren. Ja, dat stemmetje herken ik dus ook.
Dankzij jullie mijn stemmetje overwonnen. Heb ook lekker gelopen. Deel 1 "20 minuten hardlopen" vandaag voltooid. Nu door naar deel 2 "30 minuten hardlopen". Wat een heerlijk zonnetje!