Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Vandaag het hardlopen weer opgepakt, na maanden niks doen.
    Viel natuurlijk flink tegen. 4 km gelopen op lage snelheid. Wil wel weer naar de 10 km.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb eerder deze week 20-30 minuten op m'n crosstrainer gestaan. De week daarvoor ook een half uurtje. Was de eerste keer gewoon zoeken, ergens onder een berg kleding 'hoort hier niet ergens nog een fitnessapparaat te staan??' :p

    Na twee keer half uurtje binnen op de crosstrainer, vandaag voor het eerst gaan hardlopen. M'n schema begon met 10 min wandelen. Dat vind ik in deze kou en nattigheid niks om buiten te doen. Dus die 10 min heb ik in een rustig tempo op de crosstrainer gedaan. Daarna 20 min buiten intervaltraining gedaan. Meer gewandeld dan gelopen dus, maar dat is prima. Ik moet echt m'n conditie weer opbouwen.

    Zombie Run is niet spectaculair, maar wel handig dat iemand zegt wat je moet doen. Voorlopig word ik nog niet achtervolgd door zombies omdat ik nog 'op de basis' aan het trainen ben. Misschien wordt het leuker als ik 'buiten de omheining' moet gaan rennen.
    Tussendoor speelt de app gewoon mijn eigen playlist van Spotify af. Lekkere ouderwetse rockmuziek. Dat loopt prima.

    Ik moet alleen nog nadenken over de beloning die ik mezelf in het verschiet kan stellen als ik dit netjes een maand twee keer per week volhoudt. Ik zit nu te denken aan een waterdichte Bluetooth speaker. Die heb ik namelijk nergens voor nodig, maar ik wil 'm!!!
     
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Hahaha
    Die liet mijn man me een half uur terug op zijn tel zien. Zo van. Die wil ik. Dus ik zeg letterlijk: die hebben we nergens voor nodig :roflmao::roflmao:

    Goed bezig met sporten :thumup:
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Net weer een training gedaan. Vanwege de vakantie drie in één week 'omdat het kan'. Vanaf komende week wordt het twee keer per week. (donderdag en zondag)

    Ik had wel pijn in mijn kuiten. Gek genoeg is dat er gisteren ineens in geschoten. We hebben thuis op de bank een film gekeken, met m'n benen relaxed omhoog. Na die film kwam ik overeind: zere kuiten! Ik had de dag ervoor hardgelopen en volgens mij niks geforceerd. Tijdens en na die training in ieder geval nergens last van gehad.

    Nou ja, beetje spierpijn hoort erbij en valt te verwachten. Maar misschien hebben de meer ervaren lopers nog tips?
    Ik ben vandaag ook weer begonnen met 10 minuten rustig aan op de crosstrainer. Daarna even rekken en strekken van kuiten en bovenbenen.
    Vervolgens de intervaltraining (nu 10x 15 seconde rennen, afgewisseld met 1 minuut lopen).
    Dan nog 10 minuten 'freeform' waarbij ik zelf mag bepalen wat ik doe: alleen wandelen of ook nog interval. Ik houd er geen timer bij, maar ik ren dan ongeveer een minuut en wandel dan weer een minuut. Dat wissel ik af.
    En dan eindig ik weer met even rekken en losgooien van de beenspieren.

    Volgende week heb ik nog 1x deze training. Daarna heeft de training nog dezelfde opbouw van 10 min wandelen, dan interval en ten slotte 10 min freeforn. Alleen wordt het interval gedeelte in het midden 5x 30 sec hardlopen, 'heel lifts' en dan 60 sec wandelen.

    Hoe gaat het bij jullie @Mamafiets, @ellalovescoffee, @Feye, @Juffie1984?
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Klinkt goed die training.
    Pijn in de kuiten herken ik niet. Klinkt als kramp?
    Doe je een goede cool down? Dus rustig uit wandelen en dan nog wat strekoefingen oud.
     
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Goede beloning heb je voor jezelf bedacht @tupp. Ik ben nog aan het bedenken waar ik mezelf mee wil belonen. Mijn doel is overigens 10 km in 60min.

    Klinkt goed die interval training!

    Gisterochtend gelopen, maar ging niet zo best. 3 km met een tempo van 6.31 min/km.
    Maar dat ligt ook aan mijn eigen verwachtingen, ik wil/verwacht van mezelf dat ik zo weer 5km loop, terwijl ik maanden niks heb gedaan.

    Vanavond weer een rondje. Ik loop nu ook wat meer. Vanaf woensdag ook weer bootcampen (1 of 2x pw) en dan loop ik denk ik straks nog 1 of 2x in de week hard.
     
  7. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Goed bezig @tupp! Ik had in het begin ook wel eens last van m'n kuiten, maar dat was vooral als ik niet na de training wat rek en strekoefeningen deed. Na een tijdje sowieso geen last meer van. Misschien dat je spieren nog wat moeten wennen?
     
  8. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    @Feye: volgens mij gaat het best snel om weer op te bouwen. Maar snap dat het frustrerend is als je beter gewend bent. Jij rent ook gelijk op snelheid? Dat meet ik helemaal (nog) niet. Ik ren best traag, denk ik, maar ik merk wel dat ik in mijn 5km rondje al sneller terug ben. Ben nooit een snelle loper geweest: ik moet het meer van gedraag en makkelijk volhouden hebben :thumup:
     
  9. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    O, vanochtend trouwens eindelijk weer eens echt lekker gerend. Ik was een dikke week ziek. Wel gegaan, maar het was voortslepen... Nu dus weer fijn rondje kunnen doen. Ik moet zeggen dat ik het ook oprecht leuk vind. Heerlijk om al vroeg buiten te zijn als iedereen nog slaapt :)
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wou dat ik het ook leuk zou vinden en ervan zou genieten. Dat maakt het wel makkelijker. Misschien dat je dan van te voren alsnog geen zin hebt, maar dan weet je tenminste dat het het wel weer lekker vindt als je eenmaal bezig bent. Voor mij is hardlopen echt een noodzakelijk kwaad. Maar het is wel lekker laagdrempelig omdat het gewoon vanuit huis kan, op een tijdstip naar keuze. Ik doe één keer per week aan aikido. Dat vind ik wel leuk, maar doet conditioneel niet zo veel. En ik heb vroeger ook geklommen, bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel een maatje hebben die met je mee gaat. En ik vind het ook best prijzig. Zwemmen, ook leuk. Maar dan moet je weer hélemaal naar het zwembad. :rolleyes: Ik ben echt aartslui.
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Als je conditie beter wordt dan ga je het vanzelf lekkerder vinden. Niemand vind zijn eerste trainingen leuk. Dat is gewoon ploeteren. Ik vind het in elk geval vreselijk in het begin.

    Vandaag een rondje gedaan op hartslag. Ik wilde rond de 140 bpm blijven. En dat is nog knap lastig. Tempo was dus drie keer niks. Een half uur voor 3 km :roflmao:
     
  12. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Oh dat heb ik ook. Ik vind hardlopen dus echt verschrikkelijk :| Ik merk wel dat ik er fitter van word, dus daar doe ik het vooral voor. Maar dat gevoel 'ik ga even lekker lopen' ken ik ook echt niet.
    En het is idd handig dat je het vanuit huis kunt doen, dus niet langer dan noodzakelijk weg.
    Man gaat nu de deur uit voor een rondje (had ook geen zin) en ik moet daarna...
     
  13. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Haha, ik hou van analyses en statistieken: hoeveel km, hoe snel, wat was mijn snelste stuk, etc. En dan uiteraard de strijd aan gaan met man. Ik wil wel de snelste zijn natuurlijk.
    Ik ben ook vooral van 1 tempo lopen. Versnellen of een sprint trekken lukt mij niet, maar lange tijd 1 tempo aan houden gaat mij goed af.
     
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Dat heb ik dus ook. Statistieken bijhouden van alles. Ik ben soms langer bezig met het bekijken van de grafiekjes dan met het lopen zelf o_O
     
  15. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Haha herkenbaar. En nu ben ik gegrustreerd: stopt m'n runkeeper er na 2 km mee. Nou kloppen de statistieken niet meer :mad:
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, zo maak ik altijd een grafiek als ik weer wat gewicht wil verliezen. Dat is het enige dat me kan motiveren: dat lijntje naar beneden zien gaan.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  17. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    :roflmao: Dat heb ik dan weer niet, dat van de analyses. Nu ik wat verder kom, zou ik wel eens de vooruitgang willen zien, maar dat is bijzaak voor mij. En ik ben ook totaal niet competitief, haha, moest wel lachen dat je beter dan je man wilde zijn :D Maar dat is wel een goede motivatie, toch? :thumup:

    Wel opvallend dat jullie het lopen als noodzaak zien. Ik heb ook wel eens dat ik een keer vooral uitzie naar het moment dat ik weer terug ben, maar over het algemeen vind ik het heerlijk om te lopen. Ik ben graag buiten bezig en vind het ook heel mooi om de seizoenen dan te zien veranderen en zo, haha, beetje zweverig :p
     
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Helemaal niet zweverig. Dat heb ik dus ook.
    Afgelopen jaar kon ik door omstandigheden niet lopen. En dat was heel erg niet leuk. Heb het zo gemist.
    Wel gefietst, maar dat is toch anders.

    Het opbouwen was wel weer vreselijk. Moeizaam en snel buiten adem. Maar nu begint het eindelijk weer een beetje lekker te worden. Dus ik verheug me alweer op de eerste echte runners high :D
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  19. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Ik heb vanmorgen weer voor het eerst gesport sinds meerdere maanden (krachttraining met een beetje pilates erachteraan), ging best goed, maar ik heb ook erg lichte gewichten gebruikt, haha. Ik heb altijd heel veel spierpijn de eerste weken, dus probeer zo rustig mogelijk op te bouwen. Wel gezweet, dus voelt als een goede workout.
     
    ellalovescoffee en Mamafiets vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Ik ben gisteren gestart met start to run.
    De 1ste les was natuurlijk poepsimpel maar ik ga wel volledig volgen wat gezegd word.
    Vandaag dus niet lopen en morgen terug.
    Ik ga lopen rond 19u30 à 20u
    Gisteren ging 1 van de oudste mee, morgen gaan ze wss alle 2 mee.
    De jongste heeft dan effe rust met de papa.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina