Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Echt? Toen ik die eerste les liep, stond ik nog te hijgen alsof ik een marathon gelopen had, haha! Maar desondanks ging het snel met weer opbouwen - gelukkig. Succes en veel plezier!
     
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.104
    15.618
    113
    Vrouw
    Als ik naar de lessen kijk dan zou ik volgens mij op les 6 kunnen starten maar ik ben het type die snel te veel wil en dan binnen de kortste keren met scheenbeen of knie problemen zit door te snel te veel te willen ;)
    Dus deze keer volg ik echt het schema
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Goed bezig allemaal!

    Ik ben vandaag ook wel trots op mezelf. Eigenlijk stiekem alweer een paar avonden iets te laat naar bed. (Ik moet nog in het werkritme komen.) Ik heb me voorgenomen om elke donderdagochtend en zondagochtend te gaan rennen. Maar vandaag had ik toevallig 's ochtends nog een -eerder gemaakte- afspraak staan. Dus ik kon vanochtend niet. En ik was moe. En had ik al verteld dat het óók nog regenachtig weer is vandaag...Maar ik ben vanmiddag toch gegaan! #trots!!

    Ik had vandaag weer een half uur interval training van wandelen en rennnen. Ik heb nu 3x dezelfde training gedaan. De volgende drie moet ik wat langer gaan rennen. Het gaat dan van 15 sec naar 30 sec. Nog steeds maar poep-stukjes dus, dat houd ik makkelijk vol. Tijdens de 10 minuten 'freerun' ren ik steeds ongeveer een minuut.
    Maar ik volg toch maar braaf het schema, net zoals Neuzeke zegt. Ik heb in het verleden inderdaad wel eens last gehad van mijn scheenbenen (Waarom? Zitten daar überhaupt spieren??) en knieën. Dus ik laat mijn lichaam maar braaf wennen. Sowieso omdat ik nog niet helemaal op volle sterkte ben na dat gedoe met m'n evenwichtsorgaan.

    Ik heb na vandaag echt het gevoel: oké, ik ben zelfs vandaag niet afgehaakt, terwijl ik echt Heel Erg Niet Wilde. Dus ik ga het gewoon volhouden deze maand! Ik ben een stuk optimistischer dan toen ik eraan begon. Al ben ik pas 1,5 week onderweg natuurlijk. Maar één maand als eerste doel is ook wel te overzien.
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
    Goed bezig @tupp
    Ik heb gisteren voor het eerst dit jaar een training overgeslagen. Vanwege event op het werk laat thuis. En dat event was 5 uur lang staan en lopen. Dus zeer vermoeiend. Vanaf daar ook een dik kwartier stevig doorstappen naar station, dus ik vond het wel goed geweest.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Vooruit, ik keur 'm goed. ;)
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Omdat ik al wist dat ik vandaag nier zou kunnen hardlopen, heb ik m'n training gisteren al gedaan. Eigenlijk wilde ik gewoon 's ochtends lopen, maar er kwam iets tussendoor waardoor ik uiteindelijk vlak voor het avondeten heb gelopen. Het begon toen al te schemeren. Op mij loopkleding zit wel reflectie, maar ik heb geen lichtjes. Ik vraag me af hoe hard dat nodig is. Ik loop gewoon op de stoep.

    Het hardlopen zelf ging prima. Ik had niet eens Heel Erg Geen Zin voor ik vertrok. Gewoon het gevoel "ik ga dit doen."
     
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Als je op de stoep loopt, lijkt dat me niet nodig (of ze moeten wel heel gek autorijden bij jullie ;)), als ik hier weer zou gaan lopen, dan loop ik buitengebied in, dus zonder verlichting of stoep, dan zou ik wel voor lampjes gaan (maar ik loop eigenlijk liever niet in het donker).
     
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
    Ik loop ook liever in het licht. Maar gaat af en toe niet anders.
    Wanneer je op de stoep loopt, en er is gewoon straatverlichting, dan zijn lichtjes niet nodig lijkt me.
    Ik neem vaak het fietspad het bos in en daar kan het erg donder zijn. Dus ook voor mezelf om te zien waar ik loop heb ik lichtjes.
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
  10. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    #51 ellalovescoffee, 12 jan 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2020
    Ja, hier ook: voor het eerst sinds ik eind september begon deze week maar twee keer gegaan ipv drie keer. Mijn vriend moest heel vroeg naar een congres, dus ik kon alleen om 6u in de ochtend gaan. Ik heb het overwogen, maar na een eerste hectische werkweek en een verkouden baby dus weinig uren slaap, vond ik dat toch echt even geen aantrekkelijk idee....

    Baalde er wel van. Gelijk de eerste week na m'n verlof al niet volgehouden. Ik was ook even bang dat ik gelijk m'n hele opgebouwde conditie weer kwijt zou zijn, maar dat was gelukkig niet het geval. Dit weekend weer heerlijk soepel kunnen lopen.
    En ik miste het ook! Juist als het thuis/op het werk zo druk is, is het toch wel heel fijn om even de deur uit te gaan en goed bezig te zijn.

    Nou ja, deze week weer nieuwe kans op drie trainingen :thumup:
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  11. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Nu het zo over in het donker rennen gaat: hoe is jullie renroute? En ren je altijd ongeveer hetzelfde, of ook andere routes?

    Ik ren het eerste stuk hier door de wijk. Dus over de stoepen en langs huizen (verlichting). De wijk is gelukkig rustig, dus oversteken is nooit een probleem: ik heb mijn route nu zo gekozen dat ik nergens verkeerslichten of drukke wegen over moet.
    Dan ren ik het park in en dat doorkruis ik zo'n drie keer, over verschillende paden. Dat vind ik het mooiste en fijnste deel van de route: geasfalteerde paden, dus weinig oneffenheden. Wel in de vroege ochtend nog mega donker daar! Ik ren zonder lichtjes, maar misschien toch maar eens aanschaffen. Ik ren een deel van het pad op goed geluk, want daar zie ik echt niets.
    Laatste stukje weer door de wijk (via de andere kant) terug op huis aan.

    Ik heb bijna nergens hellingen of zo, dat scheelt. En onveilig voel ik me eigenlijk ook niet. Wel eens honden gehad die dan met je mee rennen of springen. Ben er niet bang voor, maar wel vervelend omdat je dan uit je ritme bent. O, en van de week schoot er een dikke rat vlak voor m'n voeten het struikgewas in: gatver!!! Ben daar nu maar even aan de overkant gaan rennen ;)
     
  12. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    En laatste ondewerp van mij: wedstrijden... Iemand hier had zich toch ingeschreven voor een run, dacht ik? Ik twijfel. Er is in maart een run waar ze vanuit mijn werk aan meedoen. Op zich zou ik wel eens willen testen of ik dat kan en hoe zoiets is. Maar ik vind het ook wat "vroeg". Ik ren nu heerlijk alleen, vaak in het donker, en ik weet niet of ik erop zit te wachten om dat nu met publiek te doen en met collega's... :oops:
     
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
    Dat was ik.
    Ik doe mee aan de parelloop in Brunssum op 15 maart.
    Het feit dat ik sta ingeschreven motiveert enorm.
    Tip is wel om als beginner een redelijk grote run te kiezen. Dat lijkt tegenstrijdig. Maar in een grote groep zijn er altijd nog meer dan genoeg die ook traag zijn. Dus dan loop je niet in je eentje ergens ver achteraan.
    De marikenloop is een hele leuke. Ladies run, dus geen overcompetitieve mannen om je heen. En er doen echt veel beginners mee. Parcours is heel goed te doen. Dat is ooit, lang geleden, mijn allereerste echte wedstrijd geweest.
     
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
    En over routes.
    Ik heb hier meerdere mogelijkheden. Ik woon aan de rand van het dorp en ben binnen een paar honderd meter op een fietspad het bos in. Korte ronde blijft grotendeels in het bos en laatste stuk door de woonwijk.
    Lange route gaat nog een eindje langs weiland/akkers en komt aan andere kant van het dorp weer uit. Dus iets meer binnen bebouwde kom.
    Nog langere route gaat een ander bos in en via vakantiepark en meertje terug naar dorp. Maar die moet nog even wachten. En daarna komt mijn favoriet. Die gaat via het bos naar Duitsland. Stukje onverhard en met een nichtje weer terug naar Nederland. Langs bossen, velden, licht glooiend landschap en een paar beken. Maar is 8 km. Nog effe trainen dus.

    Alle routes zijn via verharde fietspaden en enkele rustige weggetjes.
     
  15. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Die is natuurlijk stiekem voor als je de zeven heuvelenloop nog niet aandurft ;)

    Sorry, kon het niet laten, ik heb heel lang in Nijmegen gewoond. Maar nooit een wedstrijd gelopen (wel als tiener, toen zat ik op atletiek, maar woonde ik nog niet in Nijmegen).
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
    Hahaha. Wel zelfde organisatie idd
     
  17. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.524
    113
    Vrouw
    Mijn favoriete route is op de dijk, het water, stukje bos, langs de weilanden (om vervolgens langs hoge flats terug naar huis te komen :D).
    Wij wonen in een (voormalig) achterstands wijk, met veel hoog bouw, maar 200 meter van ons huis ligt het water en vanaf daar kan ik heel een eind op de dijk lopen, en vervolgens een stukje bos en daarna nog langs weilanden. Dat is een ronde van 5 km, maar niet verlicht. Die route wel ik in de zomer weer pakken. Dan kan ik er nog een stuk aan vast plakken voor 8 tot 10 km.
    Nu ren ik rondjes door de wijk, minder leuk maar wel verlicht.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #59 tupp, 12 jan 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    Ik kom nog niet zo heel ver. De eerste 10 minuten sta ik op de crosstrainer en daarna ga ik met die intervaltraining ook niet zo heel hard. Dus ik maak een rondje van iets meer dan 3 km gewoon hier in de wijk. Ik begin met een wat grotere ronde, de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Daarin zitten wel wat kleine variaties, lusje meer of minder. Aan het einde maak ik nog wat kleine lusjes dichterbij huis. Dat is echt 'de tijd volmaken', dan vind ik het wel lekker om wat dichter bij huis te zijn.
    Een deel van de route loopt langs een fietspad; veel groen en hier en daar waterpartijen. Dus wel leuk om te lopen op zich. Maar het is niet buitenaf ofzo, je ziet constant wel huizen. En het is dus verhard. Er is hier vlakbij wel een onverhard wandelpad, dat stuk is wat groener. Maar op dit moment erg nat, ook veel natte bladeren en dus vrij glad. Dus daar loop ik niet hard, beetje zonde als ik geblesseerd raak doordat ik een rare glibber maak.

    Als ik echt een stukje buitenaf wil lopen, ben ik heen- en terug een kilometer of 5 onderweg. Zodra ik in m'n app zie dat ik dat haal, ga ik die kant wel een op. Als ik dat überhaupt ga redden, niet te optimistisch worden. Eerst deze maand maar eens volhouden.

    In de zomer skate ik af en toe, dan rijd ik ook op dat stuk. Wel wat verder trouwens, dan maak ik zo'n 8 à 9 km. Het is heerlijk asfalt, deels langs riet en deels zie je de beek waar het fietspad langsloopt. Het asfalt is daar heerlijk glad om te skaten, dan lijkt het net of je schaatst. Alleen dan warmer. :cool: We fietsen dat stuk ook geregeld met de kinderen.
    Misschien moet ik het hardlopen gewoon volhouden tot het skateseizoen begint. Eventueel afgewisseld met de crosstrainer als het weer erg slecht is. En dan weer lekker gaan skaten zodra het weer dat toelaat, maar dan echt twee keer per week in plaats van zo maar af en toen.
     
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.826
    25.924
    113
    Vrouw
    Skaten lijkt me echt heerlijk. Durf er eigenlijk niet goed mee te beginnen. Bang om te vallen.
     

Deel Deze Pagina