Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.028
    15.566
    113
    Vrouw
    Ik loop altijd dezelfde route omdat die route de enige is zonder echte bergop.
    1stukje valsplat zit er in dus best oké.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik schaats en skate al van jongs af aan en altijd blijven doen. Skaten wel met bescherming hoor. Je bent in het verkeer toch wat kwetsbaarder. Bovendien blijft remmen lastig. Een noodstop kun je eigenlijk alleen maar maken door te vallen.
    Ik hoor wel meer van mensen van mijn leeftijd (rond de 40) dat ze er niet meer aan durven beginnen. Vroeger wel gedaan, maar jarenlang niet. Ik kan me voorstellen dat het dan minder veilig voelt. En juist als je bang bent, val je.
     
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.048
    3.512
    113
    Vrouw
    Skaten lijkt mij idd ook fijn om te doen. Ik heb het echt nooit gekund (kan ook niet schaatsen).

    Net weer gelopen, 5km en het ging echt lekker. Blijkbaar loop ik goed op slechte muziek: had het foute uur van qmusic op staan :D
    Runkeeper wilde helaas niet mee werken, nadat ik ruim 2km had gelopen werd mij medegedeeld dat ik 1km op weg was in 17 min :|
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.788
    25.874
    113
    Vrouw
    Schaatsen kan ik wel. Die het af en toe. Maar rondjes draaien op de ijsbaan wordt al snel saai. En idd. Ben de 40 ruim gepasseerd :|

    Net terug van een rondje intervallen. Was lekker.

    Balen @Feye Als je er 2 hebt gelopen, dan wil je ook een 2 op je teller :mad:
    Maar wel lekker gelopen dus :thumup:

    Ik had stevige rock op mijn oortjes. Rammstein, Motorhead, Metallica. Dan will je ook vooruit :D
     
  5. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Leuk om de routes te lezen!

    @Mamafiets: de parelloop ken ik wel. Dat lijkt me inderdaad een fijne wedstrijd. Ik kom oorspronkelijk uit die streek: daar is rennen toch echt anders! Elke keer een heuvel op (en ok, ook wel weer eens af...) :rolleyes: Rende destijds vaak door de Brunssumerhei; zand en heuvels. Veel meer afzien dan die geasfalteerde kilometers lange vlakke paden hier in de Randstad ;)

    Skaten lijkt mij ook leuk, maar inderdaad: durf niet goed... Ik zou dan ook echt met de auto een stukje moeten rijden, want hier in de wijk of het park kun je sowieso niet fijn hard skaten, lijkt me.

    Goed bezig iedereen!
     
  6. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Weet iemand hoe de trainingen van de Evy app van het programma Start 2 Run Onderhoud opgebouwd zijn?
    Ik zie nu alleen extensief of intensief en hoe lang het in totaal duurt, maar wat doe je tijdens extensief en intensief? Zijn het sprints, interval, duurloop, etc.?

    Wil er nu echt mee verder, maar weet graag wat ik ongeveer kan verwachten. Dan kan ik bijvoorbeeld een keer een training wisselen als ik een ochtend minder tijd heb of geen zin heb ik sprints of zo.
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.788
    25.874
    113
    Vrouw
    Als je in de app op de training tikt dan krijg je een overzicht van wat je moet doen.
    Bij intensief zie ik in de meeste gevallen interval staan. Screenshot_20200115-143704.png

    Ik loop zelf met hartslagmeter. Er zijn 5 trainjngszones ingevoerd (formule van mysports). Deze komen overeen met het aantal > die achter de training staan.
    Zone 2 is rustig lopen. Je moet nog een gesprek kunnen voeren zonder hijgen extensief dus)
    Zone 3 (bij de interval op plaatje) is pittig tempo. Praten wordt lastig, maar je raakt niet buiten adem.
     
  8. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Aha, dus die streepjes en > geven het aan! Dank je, dat had ik nog niet door :rolleyes:
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb vandaag weer gelopen. Op de helft van mijn geplande hardloopmaand. Zo langzamerhand begin ik toch steeds meer te gaan denken dat ik dit misschien langer moet gaan volhouden. Alleen ben ik echt te krenterig om straks € 6,49 per maand te gaan betalen om achtervolgd te worden door zombiegeluiden... Aan het einde van de maand ben ik precies door mijn gratis trainingen heen. Ik heb nog MP3's van Evy. Dus ik kan daar gewoon mee aan de slag. Toch wel lekker dat iemand een seintje geeft voor de intervallen. Een half uur aan een stuk hardlopen, gaat 'm nog niet worden. Tijdens de 10 minuten dat ik het zelf mag indelen, heb ik vandaag 'een heel liedje' gerend. Minuut of 3 dus. Dan ben ik ook echt wel weer aan een minuutje wandelen toe! En daarna lukt nog eens een liedje rennen ook prima.

    Ik zit alleen te bedenken of ik dan toch ook een app wil die bijhoudt hoe ver ik gerend heb. Nutteloze statistiekjes zijn leuk. Nadeel dat ik er niet voor wil betalen. En bij gratis apps betaal je met je privacy.

    Welke app(s) gebruiken jullie?
    En wat is je favoriete hardloopmuziek?
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  10. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Dat gaat goed vooruit @tupp!

    Zo'n seintje voor intervallen is inderdaad fijn, vind ik ook. Ik heb ook de oude mp3's van Evy waar ik mee begonnen ben. Ren daar nu nog steeds mee (wissel tussen de laatste drie trainingsweken), omdat ik het zo prettig vind dat Evy coacht en zegt wanneer wat en hoe.
    Als het lukt, ga ik morgen voor het eerst aan de slag met de Evy app (onderhoud). Ik ren eigenlijk niet graag met m'n telefoon. Krakkemikkig ding en ik ben bang dat 'ie halverwege uit valt of zo. Dan is m'n mp3-speler uit het jaar 0 betrouwbaarder :D

    Dus naar apps of programma's ben ik ook op zoek; ik lees dat graag mee.

    Tot nu toe op de Evy muziek gerend en dat vind ik wisselend. Het zit wel lekker qua tempo, maar het is niet altijd mijn smaak. Ben meer van het wat hardere werk...
    Als ik nu een rondje ren op eigen muziek zet ik eigenlijk altijd een lange mixlijst '90 nummers op :rolleyes: Echt te fout voor woorden, maar wel vaak het juiste tempo en vind het wel grappig om die klassiekers te horen :roflmao:
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.788
    25.874
    113
    Vrouw
    Ik heb een sporthorloge (TomTom runner) die alles bijhoud wat ik doe. Daar kan ik ook eigen trainingen in zetten. En geeft leuke grafiekjes over snelheid en hartslag Ed. Deze synchroniseert ook met Runkeeper. War je dan dezelfde grafiekjes in ziet (Runkeeper had ik daarvoor al, dus ben ik blijven houden)

    Als je niet wil betalen is Runkeeper een leuke app. Je kunt er ook trainingen in zetten (zelf maken) en de app tegen je laten praten.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik zit nu op 2x per week sporten, vandaag heette mijn training “brutal butt and thigh workout”, nou als fitnessblender iets brutal noemt, dan is het dat ook ;). Ben benieuwd of ik morgen nog kan lopen, haha.

    Ik denk dat ik in het voorjaar er dan bij wil gaan lopen dus. Hier gaat mijn route de wijk uit en dan door “agrarisch cultuurlandschap”, wel ok, maar ik loop liever in het bos. Toen ik nog in Nijmegen woonde, kon ik zo naar een stukje bos waar een coopertestbaan was uitgezet (is 3 km, kon je precies zien welke afstand je liep en hoe snel (was voor de tijd van de smartwatches/phones, liep gewoon met horloge met stopwatch ;))).
    We zijn op zoek naar een ander huis in een andere wijk en dan kan ik lopen in 2 arboreta, een bospad en uiterwaarden.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Donderdag had ik een ziek kind thuis en heb ik niet hardgelopen, maar wel een half uur crosstrainer gedaan en daarna nog wat losse oefeningen. Vandaag heb ik weer netjes hardgelopen. Mijn schema eindigt nu met twee keer 8 minuten ‘freeform’. Ik heb beide keren de volledige 8 minuten gerend. Tussendoor 2 minuten wandelen & rekken. Het middenstuk bestond uit 5 keer 1 minuut rennen / 1 minuut wandelen. Dan zorg ik wel ik dat het tempo hoger ligt, zodat ik die minuut echt nèt volhoud. Ik moest ook nog kneelifts doen tussendoor. Wat volgens mij gewoon neerkomt op huppelen?

    Al met al 43 minuten weg geweest en ruim 5 km gelopen. Ik vergelijk gewoon lekker niet met anderen, voor mezelf is het veel als ik kijk naar het begin van de maand. Ik heb nog 2 trainingen met dit schema over. En daarna ga ik de MP3’s van Evy een keer gebruiken en een eigen schema in Runkeeper i.c.m. Spotify. Dan kan ik bekijken wat me het beste bevalt. Ik moet dan alleen wel gaan nadenken over wat een fijn schema is. Het lijkt met niet goed om bij Evy bij week 1 te beginnen straks.

    Ik ben trouwens vandaag de 300 minuten grens gepasseerd, die ik voor 1 februari als doel had gesteld. En ik moest vandaag toch in de buurt van MediaMarkt zijn, dus ik heb m’n Bluetooth speaker vast gekocht. :D Eigenlijk een beetje valsspelen, maar ze hadden nu nog die actie ‘btw weg ermee’ dus ik vond het ook zonde om hem dan een week later pas te kopen. Dus nu ga ik lekker douchen, met m’n nieuwe speakertje aan.
     
    ellalovescoffee en Feye vinden dit leuk.
  14. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.048
    3.512
    113
    Vrouw
    Hardlopen gaat steeds lekkerder. Net 5km gelopen en ik zat wel lekker in het loopje. Scheelt wellicht ook dat ik 5kg minder gewicht hoef mee te dragen :D
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.788
    25.874
    113
    Vrouw
    Lekker @Feye
    Vergelijken met anderen heeft geen zin @tupp . Gewoon lekker je eigen tempo volgen.

    Afgelopen weekend niet gelopen. Wel heel vaak met een mega zware 4 persoons zwembad op mijn nek een trap van 100 treden opgelopen.
    En daarna de waterglijbaan in :D
    voel het goed in mijn kuiten, dus ik vind dat ik wel een training kon overslaan.
     
  16. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Grmbl... De Evy app blijft maar vastlopen bij mij. Zelf trainingen maken vind ik niet fijn, heb liever gewoon een prefab lijstje :) Iemand nog een tip voor een app met schema? Blijf nu al weken hangen in hetzelfde rondje en dat gaat vervelen :confused:
     
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.788
    25.874
    113
    Vrouw
    In Runkeeper kan je zelf schema's aanmaken.
    Andere apps zijn er vast, maar geen idee welke goed zijn.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind die zombie-app best aardig. Wel grappig dat er een verhaaltje in zit. Het is trouwens in het Engels, dus dat moet je dan wel kunnen volgen.

    Vandaag heb ik weer gelopen. En dat is heel bijzonder, want het oorspronkelijke plan was 1 maand hardlopen, zodat ik bij de goede doelen actie niet dood van de spinningfiets zou vallen. ;) Ik ben afgelopen weekend het uurtje spinnen goed doorgekomen. Dus doel behaald. Maar hoewel ik hardlopen nog steeds stom vindt, is het met een muziekje erbij best uit te houden. En ik ben toch wel weer trots op mezelf elke keer. Dus ik heb nu voor maar liefst 2 maanden een planning gemaakt voor mezelf. Donderdag en zondag hardlopen. Of als alternatief dus crosstrainen, skaten of iets anders zoals schaatsen of zwemmen ofzo. Maar die twee ochtenden per week, moet ik van mezelf iets sportiefs doen.

    Het lopen ging vandaag wel lekker. Ongeveer 3 kwartier onderweg geweest, ruim 5,5 km. Ik kom nu wat verder, waardoor ik wat leukere routes kan lopen. Het is de afgelopen dagen droog geweest hier, dus ik heb ook een paar onverharde of half-verharde paadjes meegepakt. Dan loop je toch wat meer tussen het groen. Dat vind ik leuker dan over de stoep langs allemaal dezelfde rijtjeshuizen.
     
    Mamafiets en ellalovescoffee vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.788
    25.874
    113
    Vrouw
    Mijn training wil even niet lukken door rond zwevende virusjes.
    Ik ben niet heel ziek. Maar niet lekker en verhoging. Effe rustig aan dus.
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mamafiets vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina