Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    Pfff hier na een vliegende start al geblesseerd... vorige weekend kon ik amper stappen door pijn in mijn linkervoet. Arts zegt overbelasting van drukpunten... Nu rust en ontstekingsremmers nemen. Ze sprak ook van steunzolen bij langdurig last.
    Hebben jullie steunzolen om te lopen? Zoals ik begrepen heb, zijn die toch nog anders dan gewone steunzolen.

    Met wat soort (loop)schoenen lopen jullie? Momenteel loop ik in een paar van decatlon ( wel een echt paar loopschoenen dus geen rommel) maar nu ben ik aan denken om te kijken voor paar aangemeten door een speciale winkel. Kost hoogstwaarschijnlijk wel wat maar als ik steunzolen aanmoet dan kost het waarschijnlijk ook een aardige duit.

    Fijne zondag nog en veel moed voor de sportievelingen vandaag!
     
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Ah dat is balen zeg!
    Ik loop op schoenen van een hardloopspeciaalzaak. Het goede daar is dat je voeten worden opgemeten en er wordt een filmpje gemaakt van je loop. En op basis daarvan zoeken zij de schoenen uit. Ik heb geen steunzolen maar wel een speciale schoen voor overpronatie.
    Ik ben meestal rond de 150 - 200 euro kwijt. Dus ja... t zijn mijn duurste schoenen.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is balen @Wolfmother, als je wilt en fanatiek start maar zo door je lijf wordt teruggefloten.

    Ik heb vrij simpele hardloopschoenen van scapino. Onder het motto "eerst maar eens kijken of ik het volhoud". Tot nu toe geen problemen ermee. M'n linker enkel sputtert af en toe zachtjes tegen, dus ik doe op de dagen dat ik niet loop wat oefeningen om mijn enkels te versterken. Maar ik geloof dat dat meer aan mijn enkel ligt dan aan m'n schoenen. Het wordt ook al minder nu.
    Ik heb laatst de zolen van mijn schoenen wel bekeken. Ik heb geen vreemd slijtpatroon erin zitten. Dus voorlopig durf ik het nog wel op deze schoenen vol te houden. Mocht ik over een jaar nog steeds hardlopen, kijk ik wel verder. Of als ik eerder het gevoel heb dat de schoenen toch niet goed zijn. Dan is het misschien de moeite om eens voor wat duurdere te kijken.

    Vandaag heb ik weer braaf gelopen, half uurtje met Evy. Het was wel een beetje een stomme podcast, thema ouderdom geloof ik. Ik kreeg informatie over de menopauze en over het feit dat je naarmate je ouder wordt steeds minder zuurstof kunt opnemen. En bedankt hè. Ik hoop dat ze het de volgende keer weer gewoon houdt op "Ik ben ècht heel fier op u!"
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  4. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Balen @Wolfmother. Hopelijk herstelt het goed en/of helpen de steunzolen.
    Ik ben ooit begonnen op mijn gewone gympen :oops: Wat @tupp schrijft, om te kijken of hardlopen iets voor mij was.
    Toch vrij snel daarna schoenen bij een hardloopwinkel gekocht en ze zijn echt een zegen! Loop er nog steeds zo fijn op en ik heb best moeilijke voeten, maar met rennen gelukkig nooit last (*afkloppen*).

    :D @tupp: ja, dat zijn de mindere adviezen van Evy...

    Hier ook vanochtend weer een rondje gedaan. Even geen Evy, want daar zou ik versnellingen en veel opwarmoefeningen hebben deze les en met die windvlagen vandaag had ik daar geen zin in. Dus gewoon wat muziek opgezet en ging echt lekker. Ik zit aan 38 minuten aan een stuk nu. Dat gaat net. Het volgende blok gaat Evy gelijk naar 44 minuten aan een stuk: dat vind ik wel heel erg veel ineens! Dat ga ik ook echt nog niet redden nu, dus ik ga wat lesjes tussen die 30 en 38 minuten herhalen komende weken en dan zie ik wel.
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Over loopschoenen. Als je regelmatig loopt dan wordt aangeraden ieder jaar nieuwe te kopen, omdat de demping na verloop van tijd eruit gaat.

    @ellalovescoffee 44 is maar 6 minuutjes meer dan 38. Rustig aan lopen, dan lukt dat vast :thumup:
    Maar een paar andere trainingen tussendoor kan natuurlijk ook geen kwaad :)

    Ik kwam er ineens achter dat het nog maar 3 weken is tot mijn 5k. Ik kan er nu wel 5 aan een stuk. Maar ik wil ook een beetje een leuke tijd neerzetten natuurlijk. Dus het wordt nu aanpoten.
    Op runkeeper heb ik wat verschillende intervaltrainingen staan. Die wissel ik af met duurloopjes.
     
  6. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Wow, nog drie weken!! Maar dat gaat vast lukken :thumup: Spannend! Volgens mij gaat je tempo vanzelf ook wel wat hoger als je eenmaal in zo'n wedstrijdsfeer rent, toch? Nooit meegemaakt hoor, maar ik kan me daar iets bij voorstellen.

    Heb jij het idee dat die intervaltrainingen werken om bijv. je tempo op te hogen? Ik sla ze tot nu toe over bij Evy, want ik vind daar niets aan en als ik kan gaan rennen, loop ik zoveel liever gewoon aan een stuk. Maar mijn tempo is nog vrij laag, dus misschien dat die intervallen daar wel eens goed voor kunnen zijn?
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Klopt. In een wedstrijd ga je sneller. Het is de hele sfeer om je heen waardoor je meer geeft dan tijdens een training. Beetje kapot lopen op het einde hoort er wel bij dan.

    Intervallen helpen voor snelheid. Maar ook bijv heuvel op lopen of vaartspel (tijdens je gewone training af en toe een kort sprintje of stukje versnellen tussendoor. )

    Ik heb ooit een artikel gelezen over trainingen en daarin werd heel eenvoudig gezegd: wat je wil bereiken moet je trainen. Dus wanneer je sneller wil worden, zul je tijdens je trainingen de snelheid moeten opvoeren. Door bijv interval. Of een kortere afstand, maar wel sneller.

    Runkeeper had een paar jaar terug een uitdaging voor snelheid verhogen. Met daarin 5 verschillende trainingen. Je moest 5 weken achter elkaar 1 van die trainingen doen. En daarnaast nog 2 keer een rustig rondje. Na 5 weken was mijn tijd op 5k echt hoger.

    Hoe lang doe jij nu over 5 km? Ik zit rond de 40 minuten (tijdens trainingen). 15 maart hoop ik onder de 35 minuten te eindigen.
     
  8. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Dat is een goeie... Dan moet ik er toch maar eens aan geloven! Ben gewoon echt geen sprinter, echt he-le-maal niet. Vroeger op gymles bij die test met de piepjes kwam ik volgens mij nog niet voorbij niveau vier :confused: Cooper test, rondjes rennen, was daarentegen nooit een probleem.

    Eerlijk gezegd weet ik het niet heel precies. Ik ren dus met Evy en zij houdt het bij tijd en dat je dan ongeveer 5 kilometer gerend zou (kunnen) hebben. Met zo'n routeprogramma heb ik ooit wel een route van vijf kilometer uitgezet en die ren ik nu rond de 35 minuten.
    Ik zal eens wat preciezer gaan meten, want dan is het ook wel leuk om te zien of ik inderdaad iets sneller kan worden.
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb net ook weer gelopen met Evy. Eén van de vorige keren had ze het over de meno-pauze. Nu over incontinentie :p Het wordt steeds gezelliger met die dame.

    Eén maart is op de meteorologische kalender het begin van de lente. En het weer doet daar vrolijk aan mee. Mooi zonnetje, fris maar zeker niet koud. Ik heb lekker gelopen!

    Ik heb nu geen app meer die de afstand bijhoudt, maar twee weken terug heb ik het met Google Earth nagemeten. Toen heb ik 4,5 km gelopen in 33 min. Dat is dus met intervallen, dus vier keer 5-8 min lopen en tussendoor 1 à 2 minuten wandelen en strekken.
    Ik ben sinds deze week ook begonnen om in de laatste interval steeds een paar sprintjes te trekken. Korte stukjes maar: tussen twee lantaarnpalen. En daarna 3 lantaarnpalen weer in het normale (rustige) hardlooptempo.

    Evy zegt dat je zo hard moet lopen dat je nog kunt praten of zingen. Zie je jezelf al zingend hardlopen? :D Maar ik heb ook het idee dat je om je tempo op te voeren, ook af en toe even wat meer 'pijn' moet lijden.
    Verder huppel ik ook geregeld tijdens de rust-intervallen. Volgens m'n vorige hardloopapp, verbetert dat je sprongkracht en daarmee dus ook je looptempo.

    Doen jullie ook nog andere oefeningen, tijdens het lopen of op de rustdagen? Evy raadt geregeld oefeningen voor je romp aan. Lijkt mij ook wijs, trouwens. Die deed ik toch al, vanwege mijn rug- & nekproblemen. En omdat ik in het begin wat last had van mijn linkerenkel, heb ik de oefeningen om mijn enkels te verstevigen ook weer van stal gehaald. Dat gaat nu een stuk beter, trouwens.
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Dat heb ik weleens echt gedaan.
    Lekkere muziek op de oortjes en in de koffie of nowhere. Af en toe kom je wandelaars tegen. Die kijken je dan best gek aan :roflmao:
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Deze tekst inspireerde me om ook naar buiten te gaan :thumup:
    5 km in 39 minuten. En dat was een lekker tempo. Kon erbij zingen ;)
    Je had gelijk. Het is heerlijk zacht weer. En het was fijn om te lopen.

    Ik doe eigenlijk geen andere oefeningen. Ja.. Af en toe. Dan vind ik dat ik dat ook moet doen. En dan doe ik het 1 of 2 keer en dan weer 3 maanden niet. Dus dat telt niet.
     
  12. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ja, het was inderdaad eindelijk weer eens heerlijk renweer!! Had vrijdag overgeslagen, want ik was zo gedeprimeerd om toen weer de regen, kou en wind in te gaan: kon het gewoon niet opbrengen. Vandaag eens echt een route uitgezet van precies vijf kilometer. Ik rende er 36 minuten over en dat was redelijk rustig tempo met aan het eind wel even een soort van sprintje. Valt toch tegen, dat moet sneller kunnen :thumup:

    Dat zingen inderdaad! :roflmao: Doe ik niet hardop, maar wel in m'n hoofd soms. Dan merk ik ook wel of het nog lukt qua tempo.

    @tupp: ik doe buikspieroefeningen en wat pilatesachtige oefeningen die ik ooit leerde.
    Doen jullie trouwens warm up? Daar zeurt Evy bij mij nu over. Ik strek wel na afloop, maar van te voren doe ik eigenlijk niets :oops:
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik sta meestal wat te huppen en te springen voor ik begin. Dat al wel een beetje de bloedsomloop iets sneller gaat. Vaak ook even met m'n linkerhand mijn rechtervoet aanraken en andersom, terwijl ik in een lichte spreidstand sta.
    Dan begin ik -tot nu toe- meestal met een kort stukje hardlopen van ongeveer 5 min. Dan vind ik het in die eerste wandelperiode daarna wel even lekker om mijn kuiten te strekken en de voorkant van mijn bovenbenen. Dat doe ik elk ongeveer 15 sec. Daarna doe ik gewoon de rest van de training.

    Donderdag heb ik hardgelopen terwijl het vrij koud was. En dat heb ik gedaan voor het ontbijt en ik had ook nog niet veel gedronken (1 beker water). Sindsdien heb ik wel wat last van mijn kuiten. Geen idee of het spierpijn is van de kou of van te weinig vocht (of beide). Na het lopen van vanochtend, heb ik er wel iets meer last van dan gisteren.
    Gelukkig zitten er nu weer wat meer rustdagen tussen. Dus ik ga er vanuit dat het bij de volgende loopbeurt wel weer over is.
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, ik heb niks meer geschreven sinds m'n laatste hardlooprondje. Meestal meld ik me hier op donderdag en zondag even, dat zijn mijn hardloopdagen. Maar gisteren heb ik niet gelopen, ik zit sinds maandag ziek thuis. De spierpijn die ik zondag had, breidde zich ineens uit naar de rest van mijn lijf. 's Nachts koude rillingen erbij en hoofdpijn en keelpijn... Ik heb inmiddels het ergste wel achter de rug, maar ben nog slap en moe. Ik hoop dat ik zondag wel weer wat kan doen. Misschien nog niet gelijk hardlopen maar even een rondje wandelen ofzo. Ik moet even bedenken wat ik nu straks doe met m'n trainingsschema. Wat doe je na een week griep? Ik denk niet zomaar weer oppakken waar je gebleven bent? Wellicht maar even een eerdere training pakken.
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Beterschap @tupp
    Ik begin dan meestal met een kort rustig rondje. Gewoon om te zien hoe het gaat. En als dat lekker gaat de laatste training herhalen die ik voor de ziekte had gedaan.
    Gaat het niet, dan nog even rust of een paar kortere trainingen voor ik doorga met schema.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb gisteren een beetje in de tuin aangerommeld. Dat ging wel. Daarna wel weer heerlijk in een luie stoel neergeploft.
    Ik heb net wat uitgebreider gedoucht (haren wassen) en stond daarna echt te trillen op mijn benen. Pfff, valt tegen zeg! Hardlopen of zelfs een half uur wandelen, zie ik nu echt niet zitten.
     
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Balen.
    Zit niks anders op dan uitzieken.

    Hier vanmiddag een kort rondje in pittig (voor mij :rolleyes:) tempo.
    Screenshot_20200308-224223_Sports.jpg
     
  18. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    Goedemorgen mede sportieve dames!

    @Mamafiets goed gelopen gisteren! Regende het ook zo hard bij jullie gisteren? Hier heeft het gegoten middags.

    Hier ligt het lopen ook al eventjes stil, eerst met mijn voetblessure ( voor 99% terug in orde nu) en daarna ook goed ziek geweest.
    Ik hoop volgende week zaterdag de eerste keer voorzichtig terug te starten. Ben eens benieuwd wat de beentjes en conditie gaan zeggen.

    Lopen jullie allemaal volgens een schema? Ik heb ooit start to run gedaan ( en gehaald) maar het afwisselen tussen lopen en wandelen ligt mij totaal niet. Ik loop liever een tempo dat ik een langere afstand aankan en dan zo opbouwen.
    Ik loop ook al eens samen met iemand die net dat tikje fitter is dan ik. Dan probeer ik hun tempo te lopen en word ik onbewust wat meegetrokken.

    Fijne maandag iedereen!
     
  19. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Nee, dan is het echt nog geen goed idee om te wandelen of rennen. Beterschap! Ik heb ooit ook eens moeten overslaan door ziekte en heb toen de week trainingen herhaald waar ik mee geëindigd was. Dat ging toen, maar ligt er misschien aan hoe lang je niet fit bent. Anders voor de veiligheid gewoon een training beginnen waarvan je zeker bent dat je die kunt? Maar eerst uitzieken hoor :thumup:

    Ziet eruit als een prima rondje @Mamafiets :) Kijk je al uit naar de parelloop?

    Succes met weer opstarten @Wolfmother! Ik heb eerst Start to Run gedaan en doe nu het vervolg erop (van 5 naar 10 km), maar dan heeeeel rustig; waar ik zin in heb. Ik blijf nu al een paar weken hangen tussen een half uur tot drie kwartier aan één stuk. Soms met mijn eigen muziek (ik ken de afstanden ondertussen wel) en soms een Evy training. Ik houd niet van sprintjes tussendoor en ren ook liever "door" in een tempo. Maar ja, als ik mijn tempo ooit wil ophogen, zal ik ook daar met sprintjes e.d. aan moeten gaan werken :confused:

    Gisteren precies tussen de buien door mijn ronde kunnen rennen :thumup: Beetje motregen, maar dat vind ik wel verfrissend eigenlijk.
     
  20. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Het heeft flink gegoten, maar tijdens mijn rondje was het zo goed als droog
    Ene kant wel. Andere kant helemaal niet. Ik heb lang niet zo goed kunnen trainen als gepland.
    En het is weer een hoop drukte.
    Maar een evenementen is ook wel weer heel leuk.
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina