Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. STine08

    STine08 Bekend lid

    14 okt 2019
    513
    534
    93
    Vrouw
    Zombie Run is inderdaad wel fijn. En griezelig, als ik in bos ging lopen, had ik soms echt schrik :)
    Start to Run heb ik ook. Nu volg ik het 5 km onderhoud schema. Ergens halverwege nu, denk ik. Morgen maar weer een loopje inplannen, vandaag yoga!
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  2. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Ik heb gisterochtend weer gelopen, vind de temperatuur nu echt top. Heerlijk in T-shirt, maar niet zo warm dat je je kapot zweet!
    Ik doe trouwens geen programma maar probeer mezelf zoveel mogelijk uit te dagen....
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.665
    113
    Vrouw
    Pfff.
    Gister En heb ik eindelijk weer eens echt lekker gelopen. Ruim 6,5 km in 55 minuten. Alles viel de gewoon goed en ik begon weer te dromen van langere afstanden.
    Maar vannacht ineens mega pijn aan mijn knie! Kon vanmorgen nauwelijks lopen. Gelukkig trok dit wel bij in de loop van de dag. Voel het nu bijna niet meer.
    Wel nog een beetje spierpijn. Maar dat is goede pijn.

    Volgende ronde toch maar weer even wat korten. Jammer Het was echt zo mooi in het bos. En ik raak een beetje uitgekeken op mijn 5k ronde.

    Het weer kan ik nu ook heel erg van genieten. Dat je niet loopt te bibberen de eerste kilometer. En gewoon lekker met korte mouwen idd.
    Maar als het warmer wordt stap ik liever op de fiets. Boven 20 graden krijg ik al heel snel zo'n mega rode kop en heel benauwd. Op de fiets heb ik dat minder snel. Iets lagere hartslag en meer wind foor de snelheid.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Balen mamafiets! Kun je eventueel niet het eerste stuk fietsen en dan een korter route lopen? Dan heb je het beste van twee werelden: andere omgeving zonder te overbelasten.

    Ik heb gisteren ook weer gelopen. Deze keer stond 8-10-8 minuten op het programma. Ik heb deze keer een andere route gelopen dan normaal. Een wat groter stuk langs de buitenrand van de stad, om een grote vijver heen. Dat betekende dus ook een deel van de route onverhard. En een mooier uitzicht. Ik probeer eigenlijk altijd wel een stukje nèt buiten de bebouwde kom te lopen. Veel leuker dan tussen de huizen.

    Morgen weer een hardloopdag. Mijn man is dan de hele dag thuis. Dus misschien ga ik wel stiekem een keer onder "schooltijd". Ik geef les / ben online beschikbaar van 8.30-9.30, 10.00-11.00 en dan weer van 14.00-15.00. Normaal gebruik ik de pauze momenten voor m'n eigen kinderen (deels schoolwerk, deels qualitytime). Dan kan ik na 15.00 het werk van mijn leerlingen gaan controleren en is het vaak al tegen het avondeten dat ik "vrij" ben. Alleen dan is het altijd weer passen en meten of het lopen (en douchen) nog voor het eten lukt of pas daarna, maar dan is het rond kinderbedtijd.
    Nu mijn man thuis is, kan ik ook voor of na de lunch even gaan hardlopen. Dat moet ik precies kunnen redden voor de middagsessie weer. Dan hoef ik mijn hardloopsessie niet in de avondspits te frommelen. En ik denk dat even m'n hoofd leeg rennen ook wel lekker is, halverwege de dag.
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.665
    113
    Vrouw
    Dat is wel een optie @tupp Maar waarschijnlijk blijf ik dan lekker op de fiets zitten. Ook niet erg trouwens.

    T is een gepuzzel soms he. Maar als je tussen de middag jan is wel lekker denk ik.
    Ik vind het zelf vervelend als ik tijdens het lopen het gevoel heb te moeten opschieten vanwege afspraak of moeten koken of zo. Voelt niet ontspannen. Maar de ruimte die jij tussen de middag hebt moet goed lukken denk ik.
     
  6. STine08

    STine08 Bekend lid

    14 okt 2019
    513
    534
    93
    Vrouw
    Jammer van die kniepijn, @Mamafiets

    Het is inderdaad vaak een gepuzzel, maar nu ik thuis werk (en er zijn nog geen kinderen hier) is het wel makkelijker in te plannen. Morgen nog eens hardlopen (interval), gisteren ook: 4,70 km in 30 minuten. Het gaat steeds beter.
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.665
    113
    Vrouw
    Fietsen en wandelen ging helemaal pijnloos vandaag. Dus morgen weer een stukje hardlopen proberen. Ik moet maar even onder de 5 km blijven voorlopig.

    Lekker tempo. Bijna 5 in een half uur.:thumup:
     
  8. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Heb je wel goede hardloopschoenen? Ik had zaterdag na mijn rondje ook last van mijn knieën en bedacht mij toen dat mijn schoenen alweer bijna 5 jaar oud zijn. Heb er al aardig wat kilometers op gelopen dus denk dat als de Corona crisis wat minder is ik nieuwe hardloopschoenen laat aanmeten...
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het hardlopen tussen de middag lukte toch niet. Man had om 13.00 een videovergadering. Ik ben dus appas na het avondeten gegaan. Veel vliegjes! Ik had een zonnebril op moeten zetten.
    Volgens mij heb ik langzamer gelopen dan normaal, maar wel goed volgehouden. En dat vond ik toch wel weer meevallen, half uurtje na het avondeten (toch nog wel wat vol dus) en vannacht maar een paar uurtjes geslapen. Dus dat ik überhaupt heb gelopen en weer mijn schema heb volgehouden (11-11-8 deze keer) vind ik wel een pluimpje voor mezelf waard.

    Ik heb trouwens na 1 maand hardlopen voor mezelf een Bluetooth speaker gekocht. Na nog eens 2 maanden (dus in totaal 3) heb ik mezelf een goede koptelefoon gegeven. Dat is toch fijner als je met meerdere mensen tegelijk thuiswerkt / thuisleert en ik lesgeef terwijl man vergadert en zoon een les volgt...
    ik heb bedacht hierna voor elke 3 maanden hardlopen (minimaal 2x per week een half uur of langer) een cadeautje voor mezelf te bestellen. Je moet wat. Volgende doel (eind juni) is dan een standaard voor m’n hangmat. :D Ik kijk er nu al naar uit.

    Ik heb trouwens wel (weer) wat last van mijn linker kuit. Beetje spierpijn / kramp achting gevoel. Dus ik hoop dat ik overmorgen niet al te veel last van heb. En anders ga ik dan skaten. Dat telt ook. :D

    Ook voor mij wordt het misschien wel tijd om eens naar betere schoenen te kijken. Dit zijn gewoon simpele van scapino. Ze hebben nadat ik ze heb gekocht, nog maanden ongebruikt in de kast gelegen. Onder het motto “eerst maar eens zien of ik het volhoud”, wilde ik er niet te veel geld aan uitgeven. Maar nu ik het al ruim 3 maanden braaf 2 - 3 keer per week doe, wordt het de investering wel waard. Al weet ik niet of die zere kuit van m’n schoenen komt hoor. Ik ben van een slecht bouwjaar. Slappe enkels, knieën die snel protesteren, slechte rug, vaak nekklachten. Dus misschien ligt het daar wel aan. Of ik loop verkeerd, zou ook kunnen.

    Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het aan mijn loopschema is. Ik bouw echt heel rustig op. Ik kan de trainingen altijd wel goed volhouden. En ik heb het gevoel dat ik wel iets meer zou aankunnen. Maar ik heb ook geen zin in blessures, dus langzaam opbouwen en net iets onder je kunnen blijven is dan denk ik beter. Ik heb toch geen doel waar ik naartoe train, dus er zit geen haast achter. Ik zie wel vooruitgang t.o.v. toen ik net begon.
     
  10. STine08

    STine08 Bekend lid

    14 okt 2019
    513
    534
    93
    Vrouw
    @Mamafiets fijn dat fietsen en wandelen alvast pijnloos is verlopen. Hopelijk het lopen ook binnenkort!

    Goeie loopschoenen zijn zo belangrijk! Zeker als je gewoon op straat loopt. Ik hou het aantal kilometers dat ik met mijn loopschoenen loop bij in een app en die geeft dan een signaal wanneer het tijd is om nieuwe schoenen te kopen. In principe is dat rond de 800 à 1000 km.
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.665
    113
    Vrouw
    Wat voor app is dat? Ik ben wel aan nieuwe schoenen toe. Deze zijn nu 2 jaar oud. Normaal koop ik elk jaar nieuwe, maar heb er lange tijd uit gelegen. En nu wacht ik tot we weer normaal kunnen winkelen. Want dit jan je echt niet online kopen.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Behalve als dezelfde schoen nog verkocht wordt. Sommige modellen blijven best wel lang hetzelfde van hardloopschoenen (behalve de kleur dan ;)). Dan moet je huidige schoen natuurlijk wel goed bevallen.
     
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.665
    113
    Vrouw
    Niet perse. Je voeten kunnen ook veranderen. De vorige keer ben ik van een normale schoen naar een licht corrigerende gegaan.
    En bij iedere keer kijken ze naar het slijtagepatroon van de misschien, wordt een afdruk van je voeten gemaakt en een filmpje van hoe je loopt.
    Op basis daarvan kiezen ze een aantal modellen en die ga je dan proberen.
    Nee... dat doe ik niet online.
     
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Ik ook niet, sowieso koop ik geen schoenen online, want ik heb lastige voeten, maar ik ken genoeg mensen die al jaren elke keer op hetzelfde model hardloopschoen uitkomen. Het was gewoon een tip voor degenen die eigenlijk hun schoenen moeten vervangen.

    Ik denk dat ik voorlopig niet kan gaan hardlopen, dus ik ga dit topic maar ontvolgen denk ik, succes allemaal.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  15. STine08

    STine08 Bekend lid

    14 okt 2019
    513
    534
    93
    Vrouw
    @Mamafiets ik hou dat gewoon bij in mijn Garmin app, maar bij Strava en ik vermoed ook bij andere apps kan je dat ook perfect bij houden hoor. Elke run die je registreert, wordt dan gekoppeld aan je loopschoenen en zou je het aantal kilometers wat bij.

    Ik koop loopschoenen ook liever niet online, maar mijn lief doet het wel omdat hij al jaren dezelfde loopschoenen draagt.
     
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.665
    113
    Vrouw
    Eens kijken of TomTom runner het ook heeft.
    Runkeeper wel geloof ik. Daar synchroniseert TomTom automatisch mee. Weer alleen niet of ik dan achteraf nog dingen kan invullen.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe gaat het met lopen, dames? Ik heb begin vorige week 2 keer gemist. Mijn kuit doet steeds pijn en er zat een spier in mijn rug dwars. (Voelde alsof hij letterlijk dwars zat ;))
    M'n rug gaat inmiddels beter. Die kuit, tja. Daar is eigenlijk niet mee te lopen. Het doet gewoon pijn en ik weet niet of het de soort pijn is waar je gewoon doorheen moet lopen of dat het juist een signaal is dat ik die spier rust moet geven. Dus voorlopig beperk ik met tot skaten en crosstrainen. Om de dag doe ik één van die twee voor minimaal een half uur. Vandaag 40 minuten geskate. Lekker hoor! Ik vind het echt fijner dan hardlopen. Maar wel meer weers-afhankelijk. Als het een beetje regent kun je nog prima hardlopen, of desnoods tussen twee buien door. Maar op een natte weg kun je beter niet skaten. Dus ik ben blij dat ik ook nog een crosstrainer achter de hand heb. Maar man man man... wat is dat toch saaaaaaai! Ik vind hardlopen nog steeds niet echt heel leuk, maar begon het af en toe wel een beetje lekker te vinden. In ieder geval was het fijn om langs het water of tussen het groen te lopen. En een beetje in andermans tuin te kijken wat er allemaal bloeit in het voorjaar. Het uitzicht bij crosstrainen is nogal eentonig. Toen ik dat ding kocht, dacht ik heerlijk te kunnen netflixen tijdens het sporten. Maar dat valt toch tegen. Ik zit liever terwijl ik netflix. En ik sport gewoon beter op muziek. Dus gisteren heb ik iets ander geprobeerd: op netflix zo'n natuurdocumantaire opgezocht voor het uitzicht, met het geluid uit. En dan m'n hardloopplaylist van spotify aan. Dat is denk ik het beste wat ik ervan kan maken.

    Ik wil in dit kwartaal (april - mei - juni) in totaal aan 1000 sport-minuten komen. Straks als ik weer ga werken, ga ik denk ik weer terug naar 2 keer per week i.p.v. om de dag. Ik moet alleen nog bedenken welke beloning ik mezelf geef als ik het weer haal. Ik dacht eerst aan een hangmatstandaard. Maar ik heb inmiddels in de tuin een plekje gevonden waar de hangmat ook kan. En dan is zo'n standaard maar een sta-in-de-weg. En nu weet ik even niks te bedenken. Terwijl een duidelijk doel wel motiveert. Dus als iemand nog suggesties heeft. :) Sporten jullie voor een beloning? Of heb je genoeg motivatie uit jezelf?
     
  18. STine08

    STine08 Bekend lid

    14 okt 2019
    513
    534
    93
    Vrouw
    Hier loopt het lopen wat stil helaas. Pril zwanger en de misselijkheid begint de kop op te steken, dus echt ideaal is dat niet. Van zodra ik me weer beter voel, ga ik wel terug beginnen lopen. Hopelijk is dat snel :)
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Proficiat! Wat een fantastische reden om even te minderen met hardlopen.
     
    STine08 vindt dit leuk.
  20. Wolfmother

    Wolfmother Actief lid

    16 mei 2018
    302
    254
    63
    Vrouw
    België
    Hoi! Ik kreeg al een tijdje geen meldingen binnen dus heb beetje gemist.

    Eerst en vooral proficiat @STine08 ! Hopelijk kan je snel terug lichtjes starten binnenkort. Ik heb jammer genoeg nooit kunnen of mogen lopen tijdens mijn zw'en.

    Hier een hele tijd ook niet kunnen gaan lopen eerst de ontsteking op mijn voet die maar heel traag genas en dan ook goed ziek geweest ( niet corona ;)) en daar toch ook lange tijd niet 100% geweest. Maar sinds zaterdag terug aan het lopen na een pauze van meer dan 2 maanden.
    Toen had ik 2,5 km op 20 min gelopen ( aan 1 stuk). Kon beter maar niet rampzalig om zo terug te starten. En vanmiddag heb ik 4 km op 32min kunnen lopen, waar ik wel heel blij mee ben!( Hopelijk morgen ook nog, als ik de trap naar beneden moet nemen :roflmao:).

    Qua motivatie heb ik mijn ogen laten vallen op een paar lichte sportschoenen van Nike die ik wel graag wil hebben... Beloning voor mezelf als ik terug 5 km aan een redelijk tempo doe. Mijn initiële motivatie is jammer genoeg door de coronacrisis weggevallen (loopwedstrijd begin juli).

    Ik hoop dat iedereen het goed stelt in deze crisis!
     
    STine08 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina