Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe gaat het met de mede-hardlopers?

    Ik kom net terug van een stukje rennen. Even uitdampen voor ik onder de douche spring. Ik ben nu sinds een kleine week weer aan het hardlopen, na ruim twee weken 'pauze' (skaten en crosstrainen) vanwege een pijnlijke kuit. Net toen ik naar de fysio zou, verminderde de pijn. Nu voelt die kuit soms nog wat stijf. Maar zeker niet pijnlijk meer.

    Ik ben wel even wat terug in m'n schema gegaan om er weer terug in te komen. Best wel trots op mezelf dat ik inmiddels oud & wijs genoeg ben om rustig op te bouwen na een blessure, in plaats van hem meteen weer op te lopen.

    Ik denk wel dat ik dit weekend naar een sportzaak ga om goede schoenen te laten aanmeten. Ik durf het nu wel aan om er meer aan uit te geven. Inmiddels 5 maanden bezig. Twee keer even eruit geweest (1e keer vanwege griep, 2e keer vanwege die pijnlijke kuit). Maar beide keren heb ik het toch weer terug op weten te pakken.

    Ik merk trouwens wel dat, nu ik niet meer volledig uit huis werk, het me weer wat meer moeite kost om te vertrekken. Maar dat zal straks misschien ook weer makkelijker zijn als de kinderen op mijn vrije dag naar school gaan. En ik denk dat ik ook gewoon moet accepteren dat het altijd al het plan was om 2x per week te gaan lopen. Ik heb mezelf weken 'verwend' met om de dag lopen. Nu gewoon weer terug naar de oorspronkelijke planning. Alleen zoals nu (extra vrije dagen door lang weekend) gewoon een keer extra.
     
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.653
    113
    Vrouw
    Goed bezig @tupp
    Ik heb er ook een poos uit gelegen. Mocht de deur niet uit vanwege corona (milde klachten). En daar had ik dan ook echt niet de energie voor.
    Maar nu ben ik weer helemaal gezond en aan het opbouwen. Het viel mee. Rondje van 3 km kon ik in rustig tempo uitlopen. Dus ik hoef niet terug naar schema met minuutjes lopen en wandelen.

    Ik heb er nu ook een buikspier-app bij om thuis te doen. Goed voor de core stabiliteit. En voor een lekker strak buikje natuurlijk :D
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Welke app is dat?

    Ik heb wel altijd het voornemen om buik- en rugoefeningen te doen. Maar ja... :rolleyes: Van een voornemen alleen krijg je geen strak buikje. Van een app alleen trouwens ook niet :roflmao: dus wat dat betreft kan ik er net zo goed niet naar vragen.

    Ik ga altijd weer braaf mijn rugoefeningen doen als ik weer last heb (gehad). En dan pak ik de buik meteen mee. Maar ja, dat stort dan weer in. Stom is dat, ik loop wel hard. Ik zou dus gewoon meteen na thuiskomst gelijk even die oefeningen kunnen doen. Maar ik vergeet het vaak gewoon.
    Misschien moet ik het opnemen in m'n beloningssysteem. :o:
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.653
    113
    Vrouw
    Hij heet verlies buikvet. 30 dagen programma. Ik was er gisteren iets meer dan een kwartier mee bezig. Dat wordt wel meer geloof ik naarmate je verder komt. Ik zie in elk geval op het rond van de maand meer herhalingen/tijd Bij elke oefening.
     
  5. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Hoe gaat het bij iedereen met het hardlopen? Ik probeer nu iedere week 2 keer te gaan en dat hou ik aardig vol. Vond wel dat er de afgelopen week veel wind stond maar temperatuur was prima. Voor mij eigenlijk zelfs net iets te warm.
    Sinds 3 weken weer nieuwe hardloopschoenen. Heb ze laten aanmeten en ze lopen echt top! Kost wat maar dan heb je ook wat!:rolleyes:
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.653
    113
    Vrouw
    Fijn dat het lukt 2 keer te gaan. Weer vind ik ook wel lekker zo. Wel warm nu.

    Afgelopen week weer een paar keer geweest. Begint weer lekker te gaan. Laatste keer was dinsdag. 5 m lekker kunnen doorlopen.
    Vandaag nog eens proberen. Maar wel in de avond.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb toevallig ook van de week dure schoenen gekocht, met extra steun aan de binnenzijde van de voet. Bij zo'n sportzaak die je loopbeweging filmt. Nou ja, prima, dan vind ik het ook niet erg om meer te betalen voor goed advies. Ik heb nu twee keer gelopen met deze schoenen. De eerste keer heb ik wel rustiger aan gedaan. Het leek me een recept voor spierpijn, omdat je spieren iets anders belast worden. Maar nergens last van gehad. Dus vandaag weer gewoon verder in het schema. Lekker gelopen wel. Je merkt inderdaad dat het warmer is. Daarom loop ik 's ochtends of 's avonds.

    Vandaag ben ik na het hardlopen ook nog 10 minuten gaan zwemmen. Wat is dat dan lekker! En 10-15 minuten is ook lang zat, in een badje van nog geen 2 bij 3 meter waarbij je met een elastiek op je plek wordt gehouden. Maar gewoon erg lekker, even in het water plonzen na het hardlopen. Zo lang het weer het toelaat, houd ik dat erin.
     
  8. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Ik probeer ‘s ochtends rond 9.00 te gaan. Maar als dan de zon op mijn gezicht schijnt vind ik het al warm!
    5 km is al een aardig stuk!
     
  9. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Goed bezig hoor, lekker sportief bezig!
     
  10. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Was deze even uit het oog verloren... Gaat het nog goed met ieders hardlooprondje? Tevreden met je nieuwe schoenen @tupp?

    Hebben jullie het ook zo lastig met die hoge luchtvochtigheid de laatste weken? Mijn kortste rondje kon ik amper rennen vorige week! En echt helemaal bezweet en knalrode kop. Dan geef mij maar de herfst of winter: veel fijnere lucht om in te rennen...

    Maar behalve dat gaat het wel met rennen. Eindelijk werkte de Evy app ook op mijn telefoon en ben ik begonnen van 5 naar 7.5 km. Dat gaat goed!
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    M'n nieuwe schoenen bevallen goed. Ik had verwacht dat ik ze moest inlopen ofzo, maar nergens last van gehad. Vreemd genoeg heb ik wèl last van de sokken die ik laatst heb gekocht. Daar krijg een soort doof / tintelend gevoel onder m'n voetzolen van. Maar goed, liever 3 paar sokken van een tientje opzij gooien, dan een paar schoenen van 180 euro.

    Het lopen is inderdaad minder lekker de laatste tijd. Maar ik loop nog wel. Nu de scholen weer open zijn en ik dus weer drie lange dagen werk, ben ik terug naar 2 keer per week hardlopen, in plaats van om de dag. Ik heb het Evy-schema verder gevolgd, waarbij ik om de beurt een les uit 2006 en 2011 deed. Dus qua schema gaat de opbouw dan zeg maar half zo snel. Inmiddels ben ik redelijk aan het einde van het schema. Ik heb nu twee keer een half uur achter elkaar gelopen, zonder wandelen tussendoor. En dan inderdaad op van die plak dagen. Ik heb het echt wel zwaar gehad, maar ben trots dat ik het heb volgehouden!
    Ik loop nu in een half uur ongeveer 4,5 kilometer. Ik ben dan echt ZO blij als Evy zegt dat ik mag stoppen, haha. Normaal liep ik dan over het algemeen het laatste stukje naar huis gewoon hardlopend door. Maar nu is "stoppen" ook echt meteen stoppen met rennen en wandelen! Dat betekent dat ik na dat half uur lopen even 1 of 2 minuten wandel en dan heb ik nog een meter of 200 over die ik op een wat hoger tempo hardloop. Oh, wat is dat persen en forceren! Dan ben ik echt helemaal kapot!

    Deze week ga ik nog twee keer dat half uur lopen en na die 30 minuten het laatste stukje wandelen en als het lukt op het einde nog een sprintje eruit persen. De week erna wil ik eigenlijk gewoon eigen muziek opzetten en proberen om een rondje van 5 km achter elkaar hard te lopen. Ik heb nu twee rondjes uitgezet, zodat ik nog een beetje kan afwisselen.
    Als ik 5 kilometer ren, zal ik dus een paar minuten langer onderweg zijn dan dat half uur. En dat stukje oprekken zal nog best pittig zijn verwacht ik. Ik merk namelijk wel dat ik een half uur lopen met een wandelpauze ertussendoor misschien nèt iets te makkelijk volhoudt dus daar zal qua conditie geen winst meer te behalen zijn. Ook als ik er bijvoorbeeld twee keer 18 minuten van maak, vind ik het goed te doen. Terwijl een half uur (en vanaf volgende week dus langer) wel echt 'oprekken' betekent. Want dan heb ik het echt wel zwaar op het laatst.

    Tot nu toe was mijn doel eigenlijk gewoon: 2 keer per week hardlopen en het schema volgen. Dus die tijden gewoon volhouden tot de wandelminuten. Niet echt een doel qua afstand of snelheid ofzo. Nu ik aan het einde van dat opbouwschema zit, wil ik wel een soort doel. Dus ik ga er echt voor om straks 5 km achter elkaar te kunnen hardlopen. En dan zodra dat lukt, wil ik dat onderhouden. Ik zal ook geregeld de tijd opnemen, mocht het zo zijn dat ik op een gegeven moment 5 km in minder dan een half uur loop, ga ik denk ik weer verder kijken voor een nieuw doel. Maar voor nu vind ik het wel een mooi doel om gewoon die 5 kilometer te halen en dat vol te houden en eventueel toe te werken naar 5 km in maximaal 30 minuten. Ik vind twee keer per week een half uur tot drie kwartier hardlopen ook wel genoeg. En dan in vakanties om de dag. Langer dan 30-45 minuten hoeft het van mij niet te duren. Met omkleden, 'uitzweten', douchen etc. erbij ben ik nu gauw een uur en een kwartier tot anderhalf uur bezig. Dat vind ik lang zat, naast de andere dingen die moeten gebeuren.

    Hoe gaat het bij de rest qua gestelde doelen en vorderingen?
     
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.653
    113
    Vrouw
    Lekker @tupp Ik heb dat ook altijd met nieuwe schoenen. Loopt direct top.

    Hier effe wat minder. Ik heb het idee dat ik nauwelijks nog vooruit kom. Paar rondjes van net 3 km gedaan. Maar dat is echt met moeite.
    Ik blijf het maar even nog rustig aan doen. En kijk na de zomervakantie wel weer verder.
     
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Haha, dat klinkt heeeeel herkenbaar, wat je schrijft over de 5km van Evy, @tupp ! Inderdaad gelijk op de rem zodra Evy zegt dat het erop zit :D Maar super goed dat je het - in deze temperaturen - gered hebt! Daar mag je zeker trots op zijn :thumup:

    Mijn doel was ook om 5km makkelijk te kunnen rennen. Ik ben ook eigenlijk een half jaar blijven hangen op die ronde en die afstand. En wat bleek: makkelijker vond ik het eerlijk gezegd niet worden... Ik had verwacht dat ik die afstand na een tijdje met twee vingers in de neus zou kunnen lopen, maar het wisselde: de ene keer lekker soepel en de andere keer echt voortslepend en blij als ik de laatste hoek zag opdoemen.
    Nu zei mijn broertje (die rent ook) laatst dat, als je 5km makkelijk wilt rennen, dat je dan eigenlijk zeker 7.5 km moet kunnen volhouden. Dat vond ik wel logisch klinken. Dus vandaar dat ik nu eindelijk aan die training van Evy begonnen ben. Vandaag een training van 40 minuten lekker kunnen lopen: dat voelt dan toch weer goed; om weer letterlijk een stapje verder te komen. Ik ben ook een keer begonnen aan de 10km, maar dan zit je al snel aan 50-60 minuten rennen. Dat is precies wat jij ook al schreef @tupp : dat vind ik te lang voor een training. Ik sta om 6.30 op om te hardlopen, ben om 6.45 de deur uit, maar ik wil echt rond 7.30 thuis kunnen zijn, want dan moeten de jongens uit bed, aangekleed, ontbijten en naar school. En ik ga toch echt niet om 6.00 opstaan voor Evy hoor :roflmao::confused: Dus denk dat het bij mij ook max 7,5km en max 50 minuten gaat worden. Misschien een keer in het najaar proberen voor de 10, in het weekend of zo...

    @Mamafiets : heel frustrerend als het zo moeizaam gaat. Komt het bij niet (ook) door het weer? Ik heb laatst nog eens in jouw regio gelopen en het weer is daar echt anders: vaak nog drukkender en benauwder dan hier, dichtbij de kust. Ik kon daar vroeger heel slecht tegen en moest vaak in de zomer helemaal stoppen met hardlopen toen ik nog daar woonde.
    Maar het belangrijkste is toch dat je blijft bewegen :thumup: Al is het rustig aan en al is het wekenlang die 3km: je doet het toch maar mooi!
     
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.653
    113
    Vrouw
    Tja. Momenteel zit ik op alleen wandelen.
    Nee ligt niet aan het weer. Normaal kan ik met 30 graden nog gewoon doorgaan (wel met liters water onderweg)
    Maar nu niet alleen vermoeid, maar ook een raar pijntje aan mijn linker hiel.

    Wel lekker dat je nu richting de 7,5 gaat.
    Ik vond vroeger 10 echt lekker om te lopen.
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb vandaag niet hardgelopen. Volgens mij is dat na een uur of 8 's ochtends echt niet lekker meer. En waarschijnlijk ook niet echt gezond. En om er nu speciaal extra vroeg mijn bed voor uit te komen... ik weet niet of ik zo fanatiek ben :cool:

    Vorige week donderdag heb ik wel 5 km achter elkaar gelopen. Ik was kapot! Maar wel trots. Zonde om het nu te laten verslappen. Zondag heb ik ook niet hardgelopen. Maar wel 4x 20 minuten gefietst en nog 20 minuten geskate. Wel voldoende lichaamsbeweging dus.
    M'n linkerkuit was weer wat aan het vervelen, dus ik vond het wel prima zo.

    Als het goed is, koelt het dit weekend weer flink af. Ga ik dan wel weer hardlopen.
     
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.653
    113
    Vrouw
    Met dit weer is het geen doen.
    Hoewel ik zelf goed tegen warmte kan. Ooit met dik 30 graden een steil bergweggetje op gerend. Ik voel me dan een soort van held of zo. Van top tot teen onder het zweet dat wel :roflmao::roflmao::roflmao:

    Maar ik snap dat het voor de meesten beter is om rustig aan te doen.

    Goed van die 5 km! Lekker bezig. En volgende week lekker door
     
  17. Dame09

    Dame09 Fanatiek lid

    6 mrt 2019
    3.571
    5.519
    113
    Vrouw
    Ik praat graag mee over hardlopen :) ik ben eind januari bevallen.
    Tot ongeveer 14 weken zwangerschap heb ik hardgelopen, daarna was de druk down under niet zo lekker meer. Toen het hardlopen dus even on hold gezet.

    Wandelen heb ik in mijn verlof dagelijks gedaan, elke dag 3km wandelen.
    Na de bevalling was ik ook al snel weer op de been (fietsen en wandelen).
    Zo'n 4 weken geleden ben ik langzaam weer begonnen met opbouwen van hardlopen.

    In m'n rondje wandelen van 3km, deed ik toen km 1. 800m wandelen/200m hardlopen, km 2. 700m wandelen/300m hardlopen, km 3. 600m wandelen/400m hardlopen.

    Keren daarop 300/400/500m hardlopen, 400/500/600m hardlopen, 500/600/700m hardlopen en vorige week 600/700/800m hardlopen. Deze week wil ik 800/800/800 doen. En daarna ga ik maar eens kijken of ik de volledige 3km weer kan doen :D Kortom, het gaat goed. Langzaamaan, want ik wil niks overbelasten (er zijn nog wat kilo's teveel aanwezig)
     
  18. Dame09

    Dame09 Fanatiek lid

    6 mrt 2019
    3.571
    5.519
    113
    Vrouw
    Het was vandaag zo lekker weer. Lees: flink afgekoeld en het regende wat, dat ik toch wat sneller opbouw dan vanmiddag nog geschreven :roflmao:

    Gekozen voor 1000m hardlopen 100m wandelen en dat 3x. Dus 3km hardgelopen vanavond. Volgende keer dan maar zonder de wandelpauzes :D
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Goed bezig, dame09!
     
  20. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Ik kreeg geen meldingen meero_O
    Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Hier is het ook weer gelukt om het hardlopen op te pakken. Tijdens het warme warm vond ik het op ieder moment van de dag te warm om te lopen:|.
    Ik heb afgelopen zondag en vandaag weer gelopen en dat ging prima. Loop nu tussen de 5,5 en 6 kilometer per keer. Dit wil ik ook uit gaan bouwen naar 7,5 tot 8 kilometer. Ben benieuwd hoe dat gaat want ben nu wel echt moe na het lopen.
    Succes allemaal!
     

Deel Deze Pagina