na iedere voeding, uitspugen teveel bv??

Discussion in 'Borstvoeding' started by medinalil, Aug 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. medinalil

medinalil Bekend lid

Mar 25, 2013
    799
    1
    16
    mijn zoontje is nu 5 wk en hij krijgt afgekolfde melk, in het begin kreeg hij 60 a 80 ml maar naar iedere voeding komt er voeding terug,hij komt ongeveer 6 a 8 x, ik dacht zelf aan reflux maar volgens het cb krijgt hij teveel bv...
    hierdoor moet ik hem om de 3 a 4 uur voeden en 125 ml geven maar hij komt al naar 2,5 uur...

wat moet ik hiermee??

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    Sorry maar wat voor vreemd (kunstvoedings)advies is dat. Ik ben zelf CB arts geweest bij een organisatie waar in elk geval veel aandacht besteed werd aan borstvoedingsscholingen (met als belangrijkste boodschap om snel te verwijzen naar een lactatiekundige als het niet lekker loopt) en ben oprecht verbaasd over de adviezen die sommige moeders krijgen..

Borstvoeding mag gewoon op verzoek (zowel qua interval al qua hoeveelheid) gegeven worden hoor, ook als het gekolfde melk uit een flesje is, dus als jouw kindje het beter doet op vaker op de dag een kleinere hoeveelheid zou ik dat lekker doen! Die grotere flessen komen vanzelf wel..

Enne.. bij vragen snel een lactatiekundige inschakelen dus!

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Heel veel kindjes spugen als ze klein zijn, simpelweg omdat hun maagklepje nog niet goed werkt en mensenbaby's eigenlijk niet 'ontworpen' zijn om bijna hele dag te liggen (maar om, net als mensapen, gedragen te worden). Ergens in eerste levensjaar groeien ze daar vanzelf over heen.

Zolang ze goed groeien en er geen last van hebben (veel huilen, onrustig, slecht slapen e.d.) is het geen reflux en vooral een probleem van wasmachine ;).

Ik vond zelf artikelen over spugen op borstvoeding.com heel verhelderend, met veel tips.

Mijn dochter spuugt ook zeer regelmatig (minstens iedere voeding en ook tussendoor), maar is vrolijk en tevreden. Komt ook regelmatig voor dat ze een flinke golf spuugt samen met boertje en daarna weer lekker wil verder drinken. Er staan geen streepjes op mijn borsten, dus ik weet niet wat ze gedronken heeft, dus ik leg haar dan ook gewoon maar weer aan.

Bij afgekolfde melk in flesjes wil het qua spugen vaak uitmaken welke fles je gebruikt. Mijn oudste heeft ook alleen afgekolfde melk gehad en we hebben echt 5 merken moeten proberen voordat we er een vonden waar hij rustig kon drinken met weinig spugen. Ook bij mijn jongste dochter was het zoeken naar een passende fles (nu breastflow geworden, bij avent en difrax spuugde ze ook erg flink).

Qua spugen adviseren ze overigens om juist vaker kleinere porties te geven, in plaats van met grotere tussenpozen een grote fles. Ik zou eerlijk gezegd advies van CB ook helemaal naast me neerleggen en vooral op verzoek blijven voeden (6-8 keer op die leeftijd lijkt mij heeeeeeel netjes! Aan de borst drinken de meeste kindjes 8-12 keer!) en dan met een ander merk fles proberen.

4. medinalil

medinalil Bekend lid

Mar 25, 2013
    799
    1
    16
    super bedankt voor jullie reacties,dit geeft toch meer rust en kache bedankt voor de tips!
    hij is een rustige en tevreden baby,slaapt regelmatig overdag en snachts komt hij 1 a 2 x dus dit lijkt me ook netjes...
    hij huilt eigenlijk alleen als hij " honger" heeft en aandacht wil door op je schoot te nemen...verder eigenlijk niet.
    en hij gebruikt idd de Avent fles, ik ga toch maar wat flesjes uitproberen...

Share This Page