Mijn zoontje (11mnd) heeft ontdekt hoe hij moet klimmen op het peuterbed van zijn broer. Ze spelen vaak samen in zijn kamer die helemaal kind-proof is maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Ik kan ze geen seconde alleen laten of hij gaat er gelijk weer op. Nu heb ik hem 2 keer er vanaf moeten plukken waarvan 1x staand (ik gig heel snel naar de kamer ernaast). En ben echt bang dat hij er vanaf dondert. Iemand nog een idee wat ik hier aan kan doen waar ik zelf misshien nog niet aan heb gedacht of enig idee hoe ik het hem kan afleren want begrijpen doet hij het natuurlijk niet.
Uhm deur dicht houden en ze ergens anders laten spelen? Hij heeft het klimmen wel al snel ontdekt, mijn zoontje doet het pas sinds een maand, maar wel meteen aangeleerd om via de buik er vanaf te gaan. Maar ja, het gaan staan he op de bank/stoel etc. is leuk! Het blijft oppassen geblazen!
Sunlover, juist in zijn kamer spelen ze het liefst. Speelgoedmand en speelgoedkist staan er dus hij vindt het geweldig om daar de hele tijd dingetjes uit te halen en te spelen. En voor mij ook prettig omdat er niks gevaarlijks is ofzo en ik wissel het spelen af in ruimtes maar vooral daar vonden ze het erg fijn. Ik heb hem er eigenlijk nog niet vanaf zien klimmen maar heb hem de gelegenheid niet gegeven omdat hij dan gaat lopen op bed en dat is gewoon echt te gevaarlijk. Maar ook als ik er met ze ben en ik help de oudste met iets zit hij binnen twee sec erop. Maar misschien heb je gelijk en voorlopig even niet meer daar spelen maar ze vermaken zich daar echt.
Thirza deed dat hier niet op bedden, maar wel op de bank. Ik plukte haar hier nooit zomaar van de bank af, maar liet haar er achterstevoren afglijden: precies zoals je zou willen dat ze er zelf af komen. Dan kunnen ze het snelste gewoon veilig spelen. En als dat niet werkt of je wilt dat niet: toch niet op die kamer spelen dan, want dan kan het dus niet zonder voortdurend toezicht
Ik zou 'm leren hoe hij er vanaf kan gaan, mijn oudste zat met 9 maand al op een kwart van de trap. We zijn ons kapot geschrokken (en moesten ook lachen, het zag er zo leuk uit) en hebben hem geleerd hoe hij veilig de trap af kon. Toen hij eenmaal kon lopen eerste iedere keer voor hem aan de trap af en begeleiden in het naar beneden gaan. Hij is nu 3,5 en we laten hem al ruim 1,5 jaar met een gerust hart de trap afgaan. Maar als hij echt gaat springen op bed (maar dat zal hij nu nog wel niet kunnen) dan wordt het wat anders...
Hier klom ze ook met 9 a 10 maand op de bank, inmiddels weet ze heel goed hoe ze er af moet. Maar ik laat haar echt niet alleen nog, 1x wat minder voorzichtig en ze kukelt van de bank...
Bedankt voor jullie tips dames. Roze arijke, misschien inderdaad niet meer zonaar eraf halen maar laten zien hoe dit te doen. Maar ik schrok er zo van. Hij probeerde het vaker maar was denk ik niet lang genoeg en nu wel. En inderdaad altijd onder mijn toezicht. Nu heb ik ze sowieso bijna continu in mijn zicht alleen liet ik ze gerust samen als ik even naar de wc moet bijv. Dat kan nu niet meer. Matras eronder is ook nog het overwegen waard terwijl ik er bij ben om te kijken hoe dat gaat. Sweetamber, mijn oudste klom ook met acht maanden de rrap op (op zijn knieen en handen dus) maar nu hij al ruim drie is durf ik hem nog steeds niet zonder toezicht de trap op of af te laten lopen. Misschien heel overdreven van mij maar ben echt bang dat hij eraf valt en dat kan eht nare gevolgen hebben. Ik wil er dus voor/naast/achter lopen.
Kun je het speelgoed niet op de kamer van je jongste zetten? In ieder geval tijdelijk totdat hij "vergeten" is dat hij kan klimmen? Onze zoon klimt ook graag overal op en af en ook al weet hij hoe hij ergens af moet komen. Het is al paar kee bijna gebeurd dat spelenderwijs ergens vanaf gevallen is (lees zn eigen bed en mijn bed door erop te springen en de bank doordat hij zich omdraaide en ik heb nog net kon pakken anderscwas hij achterover met zn hoofd op de grond gevallen)