Hoe krijg ik groente in mijn peuter??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tupp, Dec 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,877
    19,323
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Kinderen moeten meer groente eten, las ik laatst weer eens. Maar hoe? Slangetje via de mnd de slokdarm in ofzo? Dwingen wordt afgeraden, maar hoe dan wel?

Omze zoon eet vlees, (gebakken) aardappeltjes, pasta zonder saus en risotto. Rode kool gaat er heel soms nog in (met suiker, kaneel en appeltjes, dus erg zoet). Een enkele keer krijgen we er stamppot in, onder het motto "eerst een hapje boerenkool, dan een stukje worst." Maar ook dat liep de vorige keer op een drama uit. Verder zou ik nog heel optimistisch kunnen melden dat hij wel ketchup eet. ;) En pizza.

Nu wil ik graag groentegaan 'vermommen' in pizza. Dus heel klein gemaakt, desnoods gepureerd, door de tomatensaus. Heeft iemand tips welke groenten je kunt verstoppen in tomatensaus en hoe je dat het beste doet? (Liefst met receptje erbij, ik ben niet zo goed in dingen zelf verzinnen op kook-gebied.)

Of zijn er andere manieren om groenten te verstoppen of leuk te maken? Een vollega van mijn moeder bakt bijvoorbeeld de boerenkool op in een poffertjespan en dan zijn haar kinderen er ineens dol op. :) Bij gebrek aan poffertjespan, heb ik dat nog niet geprobeerd. Maar wie weet kunnen we hier nog meer van dit soort tips verzamelen.

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier maak ik ook altijd pastasaus van verse groenten, dit kan variëren van:
    - broccoli
    - courgette
    - aubergine
    - champignons
    - spinazie
    Of een combinatie van bovenstaande (niet allemaal tegelijk, maar bijv courgette met aubergine).
    Ik kook of wok de groenten eerst gaar en daarna doe ik ze in de blender. Voeg er nog wat tomatenpuree/ creme fraiche/ boursin cuisine oid toe en daarna doe ik ze bij mijn rulgebakken gehakt met een uitje + knoflook.

Qua pasta gebruiken we vaak fusili of penne, daar blijft de saus mooi in en aan zitten zodat ze het ook daadwerkelijk binnen krijgt!

Wat ik zelf wel geschikt vind voor in pizzasaus is bijvoorbeeld courgette of aubergine. Dit in combinatie met wat Italiaanse kruiden of zo...

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

de groentes die je goed kunt vermommen zijn, paprika, courgette. Gewoon heel fijn maken of pureren. Natuurlijk kun je ook verse tomaten nemen, beetje peper en wat (verse) kruiden als basilicum, oragano, tijm.

Wees blij als hij het zo eet. Hier een bijna 5-jarig exemplaar en in verstoppen heeft ze nooit getrapt. Inmiddels dwingen we sinds ze 4 is wel (kun je het beter uitleggen) , maar op die leeftijd maak je er alleen een drama van.

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn jongen eet rauw groenten, na het eten een kom salade. ik begon met komkommer dan paprika cherry tomaat worteltjes witte kool avakado kidney bonen en sla soorten.
    verder eet hij geen gekokte groente behalve bonen erwten.

als je kind gebakken aardappels eet dan kun je van alles rosti maken(geraspte groente(wortel, courgette,knolselderij mengen met geraspte aardappels en bakken) van gebaken groente kun je ook omeletten maken.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Dat van die rosti is een goed idee zeg!

6. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klassieke bolognese zit boordevol heel fijngemaakte en gaargestoofde wortel en bleekselderij.

Verder is mijn ervaring dat het helpt om veel af te wisselen. Ineens is rauwe tomaat "uit" maar eet ze komkommer. Bij het koken een heel lekker dun zoet worteltje opknagen? Prima, zit die er alvast in.

Andere groenten proberen, dingen blijven aanbieden, gister had ze ineens belangstelling voor broccoli - was een tijd geleden.

Pannenkoekjes met bijv pompoen of omelet met spinazie etc gaan er ook niet super in als ik dat nou zo graag wil.

En verder onderhandelen wij veel en gaat ze daar goed op in: ze krigt maar een deel van haar worstje, en als ze nog meer wil moet ze eerst twee boontjes of een hap rijst eten, etc. Doe ik niet met dwang, maar wel met uitleg: van worst alleen word je niet groot en sterk, wel van groente, of als je zoveel worst wilt eten moet je ook wat rijst eten anders kun je pijn in je buik krijgen blabla.

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    En o ja, vergeet de blaadjes (=sla) niet, vindt ze nu ineens interessant en lekker! Rauwe witlof, soms verrassen ze je. En als je veel rouleert zijn ze ook wel eens vergeten dat ze dat niet lustten ;)

8. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Tsja, das altijd een leuke vraag.
    Alles blijven aanbieden, geen drama maken als t niet gegeten wordt.

Eet ie wel fruit?? Hier maak ik wel eens, ipv een schaaltje fruit, een schaaltje met allemaal 'lekkere dingetjes'. Dat zijn dan een paar cherrytomaatjes, stukjes komkommer, stukje paprika en dan een paar stukjes appel erbij ofzo. Gaat altijd op.

Verder eten wij regelmatig tortilla de patatas ( ff googelen voor t recept). Daar kan je ook groente in verstoppen. En van elke stamppot kan je ook kleine 'koekjes' bakken. Moet de je stamppot iets smeuiger maken met een rauw ei erdoor heen geprakt, dan kleine platte koekjes ervan en even in de koekepan bakken.

Succes ermee.

Enne...whahahah, een slangetje direct z'n maag in. Ik zie t al voor me :D

9. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik heb ooit hier wel eens de tip gelezen om roze pannekoeken te maken.
    Gewoon pannekoeken beslag maken en dan rode bieten pureren en door het beslag heen doen.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik weet het niet!
    Gewoon blijven proberen denk ik. Ik heb een zoontje dat helemaal niks samengestelds lust, dus geen bolognesesaus, spinaziepannenkoek e.d.

Gelukkig lust hij een aantal groentesoorten heel graag, zoals: broccoli, sperzieboontjes, rode (punt)paprika, cherrytomaat, komkommer en kidneybonen. Van de zomer ontbeet hij ongeveer met komkommer, nu is rode paprika helemaal hot.
    Gelukkig eet hij ook fruit. Laatst heb ik hem gevraagd spruitjes te proeven en hij moest echt kokhalzen en de tranen sprongen in zijn ogen. Ik vraag hem niet meer iets te proeven. Wel vraag ik of hij nog 3 stukjes wil (3 van 3 jaar) van groente die hij lekker vindt. Dat vindt hij een leuk spelletje.

11. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    zoontje eet graag uit grote salade kom geraspte wortel met n beetje citroensap,olie en zout.

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,877
    19,323
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als ik het zo lees eten de meeste van jullie kinderen in ieder geval nog wel iets van groente. Ik heb in ieder geval weer wat inspiratie opgedaan. Eens kijken of het bij ons binnenkort ook weer eens lukt.

13. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ja, in risotto kun je natuurlijk ook groente verstoppen, gewoon kleine stukjes. Bijv venkel = lekker zoet, maar ook courgette doet het goed, evt geschild, als je de kleur licht houdt valt het niet zo op in de risotto :D

En je kunt ook gewoon kleine pannenkoekjes bakken in de pan he!

Verder nog de tip om te pureren na het koken/bakken. Als je het ervoor doet wordt het in mijn ervaring soms ineens niet lekker gaar.

14. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Hier zijn ze gek op spinazie geprakt met aardappels, snijboontjes lusten ze ook graag. Wij kopen wel om. Zo is onze jongste gek op snoep/kruidnootjes. Bij dingen de hij nooit wil proeven. Zeg ik als jij 3 hapjes neemt krijg jij een klein snoepje. Daardoor lust hij nu steeds meer. Het is helemaal niet een vorm van goed opvoeden. Maar hier werkt het wel !

15. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Dat heb ik hier dus ook ooit geprobeerd en het werkte ook nog!
    Hoe snel ze de stukjes mét schil eruit weet te vissen, zo snel verdwenen ze in haar mond toen de (groene!) schil eraf was :D

16. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    2,636
    1,075
    113
    Hier
    pedagogisch niet zo verandwoord maar hier werkt het prima. filmpje op de laptop aan en we schuiven alles naar binnen.
    onze dochter wou nooit avondeten en met de tv wel. dus dan misschien maar niet volgens het boekje maar hier is het avond eten weer een stuk leuker

17. hamtaro

hamtaro Actief lid

Mar 31, 2009
    293
    0
    0
    Hier ook een peuter die sinds een paar maanden van een hele goede eter naar een hele moeizame eter is gegaan.

Soms kunnen we haar overhalen een paar hapjes te eten, door een stukje vlees op de groente te leggen: Alleen vlees als er ook groente bijzit. Dit gaat dan goed.
    Ook moet ze minimaal 2 hapjes eten.
    En wat wij doen is groenten via drinken geven. Drinken doet ze graag. Daarom kwamen we op het idee om een sapcentrifuge te kopen. Deze zijn ook niet heel duur. En nu persen we een paar sinaasappels, appels of een ananas en voegen hier; wortel, broccoli, selderij, paprika, bietjes, bloemkool, pompoen, komkommer, tomaat e.d. aan toe. Op de een of andere manier smaken deze drankjes altijd fruitig en zoet en komt de groentesmaak niet heel erg naar voren. Aan de mixdrankjes kun je natuurlijk bijna elke fruitsoort nog toevoegen. Ook lekker is een beetje kokosmelk bij de ananas-groenten combinatie.

Lekkere en eenvoudige combinaties zijn:
    - appel, komkommer en bleekselderij
    - sinaasappel en wortel

Ik merk wel vaak hoe meer verschillende dingen je toevoegt, hoe lekkerder de sapjes smaken. Regel is dan vaak: je begint met een appel en je eindigt met een appel.
    Als je twijfelt of een smaak bij de rest past, dan kun je de mixsap overschenken in een maatbeker. En dan de groente of fruit waar je over twijfelt, apart uitpersen. Dit dan met een heel klein beetje van de mixsap in een bekertje proeven. Is het niet lekker, dan zoek je een andere combinatie, of je gooit er maar een klein beetje van bij de mix. Is het lekker dan voeg je het toe. Sapje klaar.

Op internet kun je heel veel verschillende recepten vinden.
    Omdat ik niet altijd de tijd (of de boodschappen thuis) heb om dit elke dag te doen. Maak ik een aantal verschillende drankjes dan in bulk. Je kan ze namelijk prima in kleinere porties verdelen en in de vriezer bewaren. Of als hele fles (bijvoorbeeld een hergebruikte frisdrankfles, plastic melkkan, of glazen fles) kun je ook invriezen. Zo heb je ook altijd wat in huis als je merkt dat je kindje even wat extra vitaminen nodig heeft, of gewoon omdat je het lekker vindt. Maar ook in de koelkast kun je er 1-2 dagen mee doen, mits goed gekoeld.

Poeh! Wat een lang verhaal hahaha. Hopelijk hebben jullie wat aan mijn bijdrage.

groetjes
    van
    Hamtaro

18. hamtaro

hamtaro Actief lid

Mar 31, 2009
    293
    0
    0
    Oh ja, die tip van de bietensap aan beslag toevoegen, vond ik ook heel erg goed. Dit ga ik snel ook eens proberen. En ook ik ben steeds op zoek naar nieuwe ideeën.

Een tijd terug heb ik op tv iets gezien dat de vrouw van Jerry Seinfeld (ik weet haar naam niet meer :x) een boek heeft geschreven met groenten-verstop-tips. Daar werd toen door voedingsdeskundigen wel bij opgemerkt dat het heel goed is om op wat voor manier dan ook voldoende voedingsstoffen bij kinderen binnen te krijgen. Maar dat je wel altijd groenten in herkenbare vorm op hun bord moet leggen. Het idee daarachter is dat ze wel opgroeien met het idee dat groenten belangrijk zijn en het ook zodanig herkennen als wortel, broccoli of boontjes. En dat ze er wel steevast een beetje van moeten (leren) eten. Dit dan zonder al te veel dwang of strijd. Leren ze het eten dan is dat super, maar eten ze het in hun koppigheidsfase nog niet, dan krijgen ze het stiekem toch via soep, in vlees, in sauzen of dranken binnen.

Mocht ik het desbetreffende boek nog kunnen terugvinden op internet dan zal ik dit natuurlijk met jullie delen

groetjes
    van
    Hamtaro

19. hamtaro

hamtaro Actief lid

Mar 31, 2009
    293
    0
    0
    Zoals beloofd: Welcome to do it Delicious

Dit is de website van Jessica Seinfeld met recepten en informatie over haar boeken en methode. Ze stopt zelfs spinazie in brownies hahaha. Ik ben benieuwd of dat lekker is ;)

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snap alleen niet wat men met dat groente verstoppen wil bereiken. 'Verstoppen' is dus: 'we maken de groente onzichtbaar en vermengen de groente met andere smaken zodat het niet opvalt'. Hoe gaat een kind die pure groente dan waarderen? Want dat is toch het doel?

Snoepjes geven na een hap groente vind ik heel vreemd: je wilt dat je kind groente eet omdat dat zo gezond is en dan geef je snoep als beloning?
    Ik geloof trouwens niet in welk beloningssysteem dan ook als het om groente eten gaat; over smaak valt namelijk niet te twisten. Als mijn zoontje spruitjes niet lekker vindt, dan vindt hij die niet lekker, so be it.
    Ik denk echter dat je kinderen die gevoelig zijn voor de beloning met snoep, best een paar happen groente kan laten eten, maar of ze daarmee groente gaan waarderen en die dus uit zichzelf gaan eten, daar twijfel ik ten zeerste aan.

Share This Page