Hoi, Ik zit met een probleem. Mijn familie en mijn schoonfamilie zitten vrij anders in elkaar. Waar wij met grote vreugde alle feestdagen uitgebreid vieren en elkaar zelfs met Pasen kleine cadeautjes geven, doen mijn schoonouders daar absoluut niet aan. Een en ander heeft ook met geld te maken. Geen probleem vind ik. Iedereen zit anders in elkaar. Om een voorbeeld te noemen: nu met Sinterklaas heeft onze dochter van mijn ouders 3 cadeaus gehad; van andere opa en oma een heel leuk houten boekje. Allemaal goed. Nu begint het alleen te wringen. Schoonouders willen niet meer geven (hoeft ook absoluut echt niet), maar laten duidelijk merken dat ze het niet leuk vinden dat mijn ouders meer geven. Nu wil mijn man dat mijn ouders minder cadeaus geven en daar over met ze in gesprek gaan. Om die reden wil hij bijvoorbeeld in de toekomst ook niet met de hele familie Sinterklaas vieren en ik vind dat erg jammer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel een beetje mee zit. Ik heb er begrip voor dat mijn schoonouders niet zo koopziek zijn als mijn ouders. Ik wil ze ook niet kwetsen, en mijn ouders ook niet. Als mijn dochter ouder is vind ik ook dat we moeten opletten dat ze niet te veel verwend wordt. Ik weet zeker dat mijn ouders er rekening mee houden als we tactisch zeggen dat SO niet zo veel geld hebben. Bijvoorbeeld met de geboorte hebben mijn ouders zich ook ingehouden en een geldbedrag gegeven (wat wij niet aan SO verteld hebben) in plaats van een groot cadeau. Waar ik mee zit is dat mijn ouders helemaal stapelgek zijn op hun 1e kleinkind en dit een van de manieren is om dat te uiten. Ik wil ze ook niet beperken in hun enthousiasme. Ik denk er dan eerder aan om gewoon maar niet te vertellen dat mijn ouders wat hebben gegeven. En het gaat bij mijn schoonouders ook niet alleen om het geld. Ze houden niet van dat overdreven gedoe, zoals zij het noemen. Ik vind het als ik eerlijk ben soms ook een beetje oneerlijk aan voelen, dat mijn schoonouders gaan bepalen wat mijn ouders doen. Ik zie zelf het probleem ook niet zo. Ik snap wel dat mijn so zich soms bezwaard voelen, maar toen ik klein was had ik ook een oma die geen geld had en waar we nauwelijks iets van kregen (zelfs geen verjaardagscadeau), en we hielden net zo veel van haar als van andere oma. Overigens speelt dit niet alleen rondom cadeaus. Mijn ouders passen 1 dag in de week op. Schoonouders wilden dit niet en dat is hun goed recht. Alleen vinden ze het niet leuk dat mijn ouders oppassen. Wat vinden jullie? Ik ga het er sowieso wel voorzichtig met mijn ouders over hebben voor de 1e verjaardag, zodat er geen pijnlijke momenten ontstaan...
Het blijft een lastige situatie. Bij mij is het zo mijn ouders hebben niet zoveel geld en toch hebben ze kadootjes gekocht voor mijn zoontjes voor Sinterklaas. Terwijl mijn schoonouders bulken van het geld maar een kadootje kan er echt niet af. Ze hebben nooit iets extra's gegeven. Of iets onverwachts. Dat vind ik ook wel eens lastig.
tsja lastige kwesties ouders en schoonouders... haha denk dat iedereen daar zn eigen versie op heeft. mijn zoontje word beladen onder de kados van mn schoonouders terwijl wij dit absoluut niet willen en nodig vinden (en het dus ook lekker terug geven, speelt ie er maar mee bij hun) ik zou het aan je schoonouders aangeven, iedereen is anders en iedereen doet zn eigen ding. wil niet zeggen dat als hun iets niet willen/kunnen niemand het mag toch? jou kindje gaat idd echt wel leren dat dingen anders zijn bij de een als bij de ander... ik vind in ieder geval absoluut niet dat jou ouders hiervoor moeten boeten en moeten minderen met cadeaus en oppassen ed. succes ermee! zal niet mee vallen deze maand!
Eerlijk gezegd.... Het gaat jouw so geen bal aan, wat jouw ouders al dan niet aan hun kleinkind geven. 't Is geen wedstrijd hoor. Als ouders kun je natuurlijk aangeven of je 't wel of niet prettig vindt als je kindje onder de cadeaus wordt bedolven, maar je kunt de gever niet dwingen iets te geven, of het juist niet te doen. Dat zijn toch persoonlijke keuzes? Persoonlijk zou ik blij zijn met elk cadeautje dat voor mijn kind wordt gekocht. Lief, dat er aan mijn kindje gedacht wordt. Jouw ouders hebben toch ook geen zeggenschap over de cadeaus die je so geven? Mijn ouders zijn ook guller dan mijn SO (en dat is niet alleen een centenkwestie), maar dat maakt me niets uit. Ik ga er niet van uit, dat mijn ouders daarom meer van mijn kind houden of mijn SO daarom minder van ons kind houden. Maar mijn ouders hebben (vind ik) niet 't recht om zich te bemoeien met de dingen die mijn SO geven en andersom ook. Zo hebben wij van mijn SO één klein cadeautje gehad met de geboorte van ons kindje (maar wel met zorg uitgezocht) en van mijn ouders een groot geldbedrag, voldoende voor de babykamer. Maar beide cadeaus zijn met liefde gegeven en dus ook met liefde aanvaard. Nu moet ik zeggen, wederzijdse ouders ontmoeten elkaar zelden, en ik ga niet vertellen tegen de één wat de ander gegeven heeft, dus ze weten 't ook niet echt van elkaar.
Dank je. Ik ben het met je eens. Ik denk persoonlijk dat so het zelf als een wedstrijd zien. Als we over de telefoon aan mijn ouders vertellen dat onze dochter een nachtje bij so gaat logeren, vinden mijn ouders dat leuk. Andersom krijgen we alleen "alweer" te horen... En inderdaad, het gaat om het idee achter het cadeau. Niet om wat of om hoe veel het heeft gekost.
Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, maar dan met het verschil dat mijn ouders echt een stuk minder te besteden hebben dan mijn so. Bij mijn man thuis werd vroeger Sinterklaas eigenlijk niet gevierd en verjaardagen maar heel minimaal. Bij mij thuis was het altijd een gezellige bedoening, geen surprises of gedichten, maar gewoon een gezellige avond met cadeautjes. Ik heb er bewust voor gekozen om Sinterklaas niet samen te vieren, om scheve gezichten te voorkomen en wij vieren het dus twee keer. Vinden de kinderen helemaal niet erg en zo houden we het gezellig. Nu zijn mijn so ook gelukkig niet van die mensen die er vervelend over gaan doen, gelukkig. Maar we hebben ook nog nichtjes en zou het niet leuk vinden dat onze zoons worden overladen met cadeau's en onze nichtjes veel minder zouden krijgen. Maar mijn advies: gewoon per familie doen en het gaat je so niets aan wat jouw ouders de kinderen geven. Als zij er moeite mee hebben dan is dat hun probleem en niet die van jullie of van jouw ouders vindt ik. Het is geen wedstrijd!
Eens met Hopefultimes. Het gaat je schoonouders eigenlijk geen bal aan. Misschien kun je "schikken / bemiddelen" door jouw ouders tactvol te wijzen op de geldkwestie, maar meer zou ik niet doen. Jouw schoonouders hebben blijkbaar een probleem, maar daar zou ik zeker niet het probleem van jouw ouders van maken....
Jeetje wat een gedoe. Mijn ouders hebben ook meer te besteden dan mijn schoonouders (wonen niet in Nederland) maar hier heeft nog nooit iemand een probleem van gemaakt! Ze kopen toch allebei wat ze kunnen missen. Daarbij kan mijn schoonmoeder heel leuk breien! Die heeft een hoop leuke mutsen en zo gebreid! Gelukkig hier nog nooit een scheve blik gehad, vind dat heel vreemd dat mensen dat doen. Oke, je mag het dan misschien denken maar zoiets niet uitspreken vind ik.
Wat een gedoe voor je zeg! Om eerlijk te zijn vind ik gewoon dat je ouders moeten kopen en geven wat ze willen ( en. Jullie er natuurlijk zelf gewoon achterstaan) of de schoonouders dat wel/ niet ok vinden , sja is denk ik hun eigen probleem... Zou. T een. Beetje gek vinden als jouw ouders zich moeten inhouden voor je schoonouders...en wat is precies het probleem; de kinderen zijn ook nog klein toch die weten zelf niet eens dat ze van jouw ouders misschien een groter kado hebben gekregen dan je schoonouders....?!