kitten 7 maanden oud is te fel in zijn spel

Discussie in 'De lounge' gestart door oxbow, 11 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

We hebben sinds 2 maanden een geweldige maine coon kater van nu 7 maanden oud.
    Dat we hem kregen was hij 5 maanden en al een mooie grote kater, weegt nu 6 kilo met 7 maanden.
    Volgens de fokker een geweldig lief dier voor kinderen en dat is hij ook echt een knuffelkont en ook met de kinderen wil hij graag knuffelen.

Alleen zoals bij alle kittens is hij ontiegelijk speels.
    Heel leuk en helemaal niet erg, maar hij speelt met zijn nageltjes.
    Soms trekt hij ze wel gewoon in, maar hij kan zo ineens in zijn spel zijn nageltjes is je handen slaan of als hij achter je ligt en je wil hem aaien dan doet hij dit ook.
    Het is echt een spelletje van hem en geen boosheid (hebben nog 4 katten en al vaker kittens gehad).
    Maar dit is erg vervelend want hij haalt je handen open.
    Je kan je hand stilhouden en dergelijke maar dit maakt niets uit.
    Hij kan dit dus ook ineens doen na je voeten toe als je langs loopt.

Voor ons vervelend, maar met de kinderen vind ik dit heel vervelend en die vinden hem ook echt niet leuk meer.

Hoe kan ik hem dit afleren? Zouden jullie een plantenspuit gebruiken.
    Ik ben bang dat hij dan helemaal niet meer durft te spelen met ons

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Lastig, een kat van ons deed dat eerst ook. Toen hij iets ouder werd, werd hij ook rustiger. Hij ging overigens wel lekker naar buiten, om zijn energie kwijt te kunnen.
    Misschien binnen ook voor voldoende uitdaging zorgen, krabpalen, speelgoed. En op de één of andere manier toch corrigeren.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Heb je ook een speciaal nagelknippertje voor je kat? Ik knipte bij mijn katten af en toe de nageltjes, want anders zijn het net vlijmscherpe naaldjes.
    Wel uitkijken dat je niet in het leven knipt!

Verder is een kitten nogal speels. Ik zou het niet weten hoe je een kat zou moeten aanleren zijn nageltjes in te trekken tijdens het spelen.
    Als je de kat straft tijdens het spelen met bijvoorbeeld een plantenspuit, lijkt het me eerder dat zo'n beestje het gevoel krijgt niet meer te mogen spelen!

4. urmylove

urmylove Niet meer actief

niet straffen. heeft geen zin. gewoon nageltjes knippen. tja het blijft een jong ding en dat wil spelen en vooral katten zijn eigenzinnig. een kat heeft geen baas maar dienaren wordt er niet voor niks gezegt.

wil je een beest dingen afleren of aanleren dan neem je een hondje :) en zelfs die bijten weleens uit speelsigheid.. of kunnen scherpe nageltjes hebben..

5. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier hadden we ook zo'n kitten. Straffen helpt niet. Veel met hem spelen (met hengel oid niet met handen) zodat hij zijn energie kwijt kan. Bij ons ging het pas over nadat hij gecastreerd was en iets ouder was. Nu is hij echt een lieverd;).

6. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap trouwens dat dit echt heel vervelend is voor jou en de kinderen. Soms werd ik er echt knettergek van. Maar het is goed om in je achterhoofd te houden dat het met de leeftijd echt beter wordt. Hier was de omslag rond een jaar.

7. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Oh alsjeblieft kijk uit!! Mijn hele armen zitten vol met kleine littekens door mijn kitten, ik besefte niet dat het zo erg was. Vond het allemaal erg schattig.

Mijn katten doen het nog steeds, dus ik speel gewoon niet meer met mijn handen met ze. Als ik ze aai over hun rug doen ze het niet, maar als ik aan hun buik zit beginnen ze meteen. Probeer gewoon alleen maar met speeltjes te spelen en als ze alsnog krabben dan laat ik wel merken dat ze stout zijn.

Uiteindelijk word het natuurlijk wel minder, en uiteindelijk gaan ze ook minder met hun nageltjes uit lopen. Eerst alles waar ze op sprongen bleven ze aan hangen met hun nageltjes dat is gelukkig niet meer zo.

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Niet met je handen spelen, een bepaald woord gebruiken als je kitten het doet (nee/foei oid) en dan een speeltje aanbieden. Eigenlijk net zoals je het bij een baby zou doen.

Verder veel spelen met propjes papier bv zodat hij lekker zijn energie kwijt kan.

En idd nageltjes knippen.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

nageltjes knippen had ik inderdaad nog niet aangedacht.
    de andere katten waren minder fel in hun spel en we hebben nog een kitten rond lopen van rond de 9 maanden en die is ook niet zo fel als deze rakker.
    Hij speelt wel heel veel met onze andere kitten, maar die is 2 keer zo klein als hij en ik merk dat die hem soms ook te pittig vind want dan gaan ze te keer en dan vliegen de kattenvachten door de kamer.

het foei zeggen en hem wat anders aanbieden is ook een goeie.

Bedankt voor de tips en reacties allemaal

10. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Dit dus eigenlijk... Want dan blijft een kat jouw hand (en ieders hand) zien als speeltje... En vooral met kids kan dit lastig of pijnlijk worden... Succes!

11. lucymila

lucymila Niet meer actief

Onze kitten (poes 6 maanden) doet het soms ook. Dat grijpt ze mijn hand alsof ik haar prooi ben. Ze bijt en met haar achterpoten schopt ze. Als ik zeg "ZACHTJES" stopt ze, maar wil het meteen weer proberen. Tja, het blijft haar spel. Gelukkig heeft ze deze bui maar af en toe.

Ik zit ook onder de krasjes, maar het wordt wel minder. Toen ze kleiner was gebruite ze ons als klimpaal, dus ook krasjes in mijn benen. Nu alleen mijn handen nog. (Ik leek wel mishandeld).

En als ze iets doet wat niet mag gebruien wij gewoon de plantenspuit hoor. Nu is ze al weg zodra ik m wil pakken of er alleen maar mee schud. Je hoeft niet bang te zijn dat de kat daardoor niet meer wilt spelen. Het blijft een nieuwsierig dier. Dat is tenminste onze ervaring met Mila.

12. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    bij onze kat ging het over toen hij naar buiten mocht!
    en na sterilisatie wordt het ook echt minder!

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik vraag me af of hij al geholpen is? Want dat zou ik als eerste doen.
    En inderdaad niet meer met de hand spelen, maar met een hengeltje, touwtjes en dergelijke.

14. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Onze 'kittens' doen dit ook, ze zijn nu 10 maanden. Maar wij laten ze ook vooral met een hengel achtig iets spelen en onze handen zijn er om ze te aaien of met ze te knuffelen.
    De kinderen vinden die hengel prachtig.

Wel moet ik zeggen dat mijn bank en eettafelstoelen inmiddels flink begaaid zijn door ze. Ondanks de grote krabpaal

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Gewoon z'n nagels knippen

Deel Deze Pagina