ik heb een stiefdochter van 4 jaar, 1x in de 2weken is ze het weekend bij ons, en nu 1ste kerstdag ook. alleen haren wassen is hier voor haar echt een probleem (bij haar moeder en opa&oma ook) ze gilt moord en brand, we hebben echt vanalles geprobeerd maar weten niet meer zo goed hoe we dit nu aan moeten pakken. hebben jullie nog tips misschien?
Wat hier hielp was hoofdje naar voren en handjes er voor en ik telde steeds tot 3 dus: 1,2,3 tijdens het telen haren nat maken en even wachten 1,2,3 ,, ,, ,, ,, 1,2,3 ,, ,, ,, ,, Tot het haren wassen klaar was...... Nu gaat het prima zonder te tellen...
Hier ook een drama, dus lees ook graag mee voor tips. Zelf de haren wassen met hem erbij, hem bij mij mee laten helpen mijn haren te wassen, achterover, voorover, handdoek voor zijn gezicht, een plantengietertje zodat de straal wat kleiner is, niets helpt echt. Overigens is het huilen ook wel gelijk over als het wassen en spoelen klaar is. Maar zou wel graag hebben dat het over zou zijn tijdens het wassen, want ik merk nu dat ik daarom al tegenop zie hem in bad te doen.
het is bij ons een tijdje een probleem geweest en dan ging ik op de douche vloer zitten met mijn dochter voor mij en dan liet ik haar haar hoofd zo ver naar achter doen dan ze mij kon zien zodat er geen water over haar gezichtje kwam en ze had/ heeft ook een hekel aan water in haar oren dus daar deed ik mijn hand voor. inmiddels staan we gewoon bij het uitspoelen en doet ze het "zelf" dat wil zeggen dat ze zo ver als ze durft met haar hoofd onder de douche gaat en met haar handen van haar voorhoofd naar achteren haar haar schoon spoelt, ik spoel het altijd na. we hebben ook een tijdje haar haren ingesopt en haar daarna lekker laten spelen onder de douche, dan gaat ze altijd gewoon met haar hoofd onder de douche en spoelt het er ook uit.... geen drama zo.... misschien is het een idee voor je stiefdochter om het haar zo veel mogelijk zelf te laten doen, dan heeft ze zelf in de hand wanneer ze onder de water stalen gaat staan. Ik kan me van mezelf herinneren dat ik het heel eng vond dat een ander bepaalde dat er water over mijn hoofd kwam , ja...ik gilde ook en zoals mijn moeder altijd zei "jij kroop haast tegen de tegels omhoog" kan me dat angstige gevoel nog goed herinneren.....
Hier word er naar de lamp gekeken... En dan spoel ik het uit. Maar de grootste truc is gewoon shampoo die daadwerkelijk echt niet prikt. (bijv de kindershampoo van de Aldi met peer of mandarijngeur..)
Mijn dochter vindt t gelukkig allemaal prima. Tip hoe t bij mijzelf ging vroeger; washandje v de oogjes.
Ik lees mee! Hier ook een drama, gillen huilen helemaal overstuur. Ik vertel haar altijd wat en wanneer ik iets ga doen met haren wassen. Laat haar met de sproeier spelen, gietertje geprobeerd en klein bakje maar alles geeft hetzelfde resultaat 😥. Denk zelf dat het ook om het verliezen van de controle gaat. Maar ja hoe los je het op!
Ik wqeet niet of die dingen nog bestaan, maar wij kregen als kind zijnde een soort brede ring om ons hoofd heen. Dan kon je het haar makkelijk uitspoelen zonder dat er water of zeep in de ogen kwam. Ideaal. ff gegoogled (haarwasring):
Wat hier een tijdje goed werkte was haar op haar rug in bad laten liggen en dan even met mijn handen door haar haar. Spoelt misschien wat minder goed uit dan onder de douche, maar de meeste shampoo is er dan ook wel uit. Tegenwoordig doe ik het meestal gewoon snel met de douche of met een fles gevuld met water. Ik help haar dan het water uit haar ogen te wrijven, dat helpt vaak ook. En laat haar tussendoor mijn haar nat maken, met extra veel water in mijn ogen en proesten erbij, vindt ze erg grappig.
Geen drama van maken. Zelf laten in zepen. Pop er bij of wat anders( afleiding.) en daarna even laten spelen onder de kraan of douche en anders even snel een beker water een paar keer er over heen halen. Komt van zelf goed is mijn ervaring. Zelf rustig blijven. en niet dwingen.
allereerst niet meer zwitsal gebruiken, prikt enorm... wij gebruiken nu natusan. ten tweede washandje vr de ogen ten derde met n bekertje langzaam gieten met het hoofd achterover.
hier was het ook altijd een drama, maar we hebben gewoon door gezet en een vaste dag genomen om haren te wassen.
Heb je een bad? Ik liet mijn dochter, toen ze nog kleiner was, altijd op haar rug in het bad liggen (zonder stop, gewoon liggend douchen zegmaar) en op die manier maakte ik haar haar nat, shampoo erin en soppen en daarna weer uitspoelen. Op die manier komt er echt geen water in de ogen...
Hier ook zo gedaan. Het moet toch een keer en welke trucs we ook probeerde het bleef een drama. Dan maar gewoon doorpakken. Het was ook gelijk over na het uitspoelen. Nu is ze bijna 6 en vind het niet meer erg.
Gewoon geen haren wassen als ze dat weekend bij jullie is. Mijn dochter vindt het ook verschrikkelijk, daarom was ik het niet zo vaak (gelukkig heeft ze nog niet zoveel haartjes), maar soms moet het wel he?
Dat gebeurt hier ook. Een washandje en omhoog kijken naar mama. Tegenwoordig is het niet meer zo'n drama.
Er zijn verschillende hulpmiddelen, maar hier gaat het tot nu toe goed door gewoon wat leuks hoog op de muur te hebben (soms helpt mijn man, soms plakken we van die schuimletters hoog op de muur). Dan doe ik een paar bekertjes water over haar hoofdje, terwijl ze steeds omhoog kijkt (Welke letter is dat? Wat zie je daar? Nog een laatste keer omhoog, etc). Meestal gaat het hier prima zo... Anders misschien een washandje voor dr ogen?
Dochter lief is gek op de maan. We wijzen naar de lamp en zeggen kijk maan. Dat werkte zo goed. Nu weet ze dat omhoog kijken slim is zodat het niet in der oogjes komt
ik heb nu dora shampoo van dermo care en nu doet ze redelijk normaal maar ikzelf was ook een drama met haren wassen moijn ouders hebben het toendertijd opgenomen met video8 camera ahhhhhh een moord was er niets bij hoe ik tekeer ging