Vis tijdens zwangerschap goed voor baby's Uitgegeven: 15 augustus 2006 11:11 Bron: Nu.nl AMSTERDAM - Zwangere vrouwen die veel vis eten krijgen kinderen die motorisch beter zijn ontwikkeld. Het eten van producten als chips, patat en gevulde koeken zorgt juist voor motorisch minder ontwikkelde baby's. Dat stelt het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). In het onderzoek is volgens het UMCG voor het eerst een verband aangetoond tussen voeding tijdens de zwangerschap en de motoriek van baby's. Vette vissoorten als makreel bevatten veel van de visolievetzuren die een positief effect hebben. Kinderen die voor hun geboorte veel van die vetzuren hebben binnengekregen, struikelen volgens het UMCG minder vaak over speelgoed dat ze zelf hebben neergelegd en bewegen zich vloeiender. Aan het onderzoek, dat negen jaar duurde, hebben ruim driehonderd kinderen meegedaan die na een normale zwangerschap zijn geboren. Door de navelstrengbloedvaten van deze kinderen te onderzoeken, kon worden vastgesteld welke voedingsstoffen ze tijdens de zwangerschap hebben binnengekregen. Transvetzuren Het UMCG stelt ook aan te tonen aan dat de zogenoemde transvetzuren een negatief effect hebben op ongeboren kinderen. De voedingsindustrie maakt volgens het UMCG gebruik van deze niet-natuurlijke vetten. Hoogleraar Neurologie Mijna Hadders-Algra, projectleider van het onderzoek, hoopt dat de voedingsindustrie met de uitkomsten van dit onderzoek het gebruik van de vetten zal terugdringen.
Verbaast me niets, dezelfde voedingsadviezen gelden sowieso voor volwassenen. Dat was allang onderzocht. Mooi zo dat het hier nog weer eens bevestigd wordt.
Ik vind vis helemaal niet lekker. Ik zal het maar weer es proberen want anders krijg ik volgens het journaal een kindje met een slecht motoriek! Is het niet een beetje overdreven? Ben ik nou verplicht om die smerige zoute slijmzooi uit de vervuilde zee te moeten eten want anders ben ik een slechte moeder? Is er geen alternatief?
Dat hoeft niet hoor mirella. Ik heb geen vis gegeten tijdens mijn eerste zwangerschap, behalve lekkerbekkie dan hè..haha. Maar dat meisje van mij was overal vrij vlot mee, grove, fijne moteriek loopt ze voor. (volgens CB dan hè)
nou ik ben vegetarisch/veganist dus mij zie je niet aan de vis!!! ik zorg wel dat ik mn voedingstoffen op een andere manier binnen krijg...
Ik ben ook vegetarisch. Als ik minder patat en chips eet krijg ik toch een motorisch gezond ontwikkled kind. Daarvoor hoef ik dus geen vis te eten.
hmm dan zal de mijne wel lekker houterig worden hahaha ik eet eigenlijk nooit vis behalve heel soms is kibbeling of visstick, maar dat ook net de verkeerde vis haha
Ik ben ook vegetarisch maar ik slik wel zo nu en dan visoliecapsules, dan wel met een vegetarsiche capsule. Mischien een beetje dubbel maar probeer mijn kindje het beste mee te geven.
Ik ben er van overtuigd dat vis super gezond is maar ik denk toch dat het vooral in het kind zelf zit hoor... ik eet 1x per week vis maar heb daarnaast bij mn dochter ook best wat chips en vooral negerzoenen gegeten en mn dochter gaat super snel... Ik hoop maar dat meloenthee ook een gunstig effect heeft want daar ben ik nu gek op...
vis beschermd voornamelijk tegen open ruggetje, dat is al erg lang bekend, de motoriek is iets wat nog in het onderzoek zit, umcg heeft ook aangegeven dat er nog maar weinig 'test' kindertjes zijn en er dus nog geen definitieve conclussie getrokken kan worden. maar vis eten is zeker erg gezond. geen vis? neem dan een visolie capsule. je wilt tenslotte het beste voor je kind en je krijgt niet alles binnen door alternatief te eten.
vrienden van mij, zij slikte tijdens de zwangerschap visolie van herbalife en deed dit ook in het flesje toen de kleine geboren is en nu slikt de kleine ze zo!