Eczeem

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Yummy, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Sinds 2 weken zit ik er weer onder: eczeem.
    Als klein meisje had ik er enorm veel last van. Het zat gelukkig niet in mijn gezicht maar wel in mijn knieholtes, op mijn bovenbenen en bij de binnenkant van mijn ellebogen.
    Toen ik een jaar of 13 was verdween het ineens en heb ik er geen last meer van gehad.

Tot 2 weken geleden. Inmiddels zit het op alle plekken waar het vroeger ook zat, maar het gast nu ook richting mijn buik, rug en onderarmen.

Ik weet dat vet houden bij mij echt niet helpt en dat het er juist erger van wordt dus ik smeer er tot nu toe maar niets op. Vroeger was er maar 1 ding wat hielp: zwemmen in de zee. Maar vind ik nu met iets te koud haha.

Zijn er vrouwen die dit herkennen? Kan dit met de zwangerschap te maken hebben? Toen ik in verwachting was van onze zoon heb ik nergens last van gehad.

En is hier eventueel iets voor wat zou kunnen helpen?

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Heb je een bad thuis ??? Of ken je iemand waar je in bad zou mogen ???

Ik zou dan soda in het bad gooien en lekker badderen. Verzacht en ontsmet. ( net als de zee)

3. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    of idd zeezout in het water doen en lekker gaan liggen weken! misschien een zonnebankje erachteraan voor de zon ;) Ik houd mijn exceem onder controle door maar 2 keer per week te douchen en ik gebruik olijfoliezeep, misschien ook iets voor jouw? (wel natuurlijk wassen aan de wastafel)

4. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    door verandering van hormoon samenstelling kan het veranderen.
    voor zwangerschap enorm last van eczeem, tijdens zwangerschap was het zo goed als weg. en nu komt het weer op.
    wat ook goed helpt is dodezee zout in bad doen van zarqa of onder de douche licht "scrubben" met het zout. of zinkzalf smeren op de plekken waar je last hebt van eczeem (voor de nacht dik insmeren en dan evt een gaasje er overheen doen zodat het goed kan intrekken in de huid). als het in je gezicht zit adviseer ik amandelcreme van weleda. zijn allemaal natuurlijke producten die geen invloed hebben op je zwangerschap. hopelijk werkt het bij jou ook een beetje. soda vind ik zelf te pijnlijk, had altijd wel open stukjes dodezee zout vond ik fijner. van de hema hebben ze ook een hele dodezee lijn, die is ook heel erg fijn en wat goedkoper dan de zarqa.

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Bedankt voor de reacties!

Helaas weet ik vanuit het verleden dat een zoutbad nemen niets helpt :( maar ik ga het wel proberen! Ik denk dat het meer de combinatie is van zon, zee en zand.

Ik ga de dingen die jullie verder noemen ook een voor een proberen, hoop zo dat er iets tussen zit dat helpt! Overdag is het wel te doen, maar zodra ik 's avonds in bed lig is het echt verschrikkelijk.. :(

6. Bailatamara

Bailatamara Actief lid

14 feb 2012
    207
    0
    0
    Zumba® geven!
    Ik heb al mn hele leven last van eczeem, wat versterkt wordt door allerlei allergieen. Tijdens de pubertijd veel gesmeerd met hormoonzalf, daar dat het enige was dat hielp. Er werd altijd gezegd dat je op een aantal momenten in je leven (pubertijd/ zwangerschap/ overgang) van je eczeem af kon komen maar nu zit mijn gezicht, hals, nek en armen helemaal onder. Het doet zo'n pijn :( Natuurlijk smeer ik nu GEEN hormoonzalf meer (had al niet meer verwacht dat ik zwanger kon worden dankzij die troep) maar ik weet niet meer wat ik nu kan doen. Zelfs vaseline prikt als een gek!! Kent iemand nog een wondermiddel dat niet schadelijk is voor het kindje?

Een vriendin van mij heeft een zoontje met eczeem dat veel baat heeft bij Grahams eczeem creme misschien kan het jou ook helpen? Sterkte!

7. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    Haarlem
    amandelolie schijnt heel prettig te zijn, vooral ook omdat het op plantaardige basis is en niet op basis van minerale oliën (vaseline en vaseline lanette e.d. is ook op basis van minerale oliën) Sommige mensen kunnen door te vaak gebruik te maken van spul op basis van minerale oliën het eigen vethoud systeem van de huid stilleggen waardoor die gigantisch extra uitdroogd en je steeds meer moet smeren. Dus probeer olijfolie of amandelolie e.d.

Wat ook kan helpen is wolvet (lanoline) met zo min mogelijk toevoegingen. Ik weet ook dat een vriendin van mij altijd compleet onder de exceem zat. Bleek na jaren onderzoek en ellende toch een hardnekkige en zeldzame schimmel te zijn in plaats van atopisch exceem, die is toen met een orale antischimmelkuur heel erg geholpen, alleen dat is niet handig als je zwanger bent want dan mag je die medicijnen niet

Ohw, als zwemmen op het strand goed helpt zou je ook kunnen overwegen om een zonnebankkuurtje te doen icm die zoutbaden ;)

8. Bailatamara

Bailatamara Actief lid

14 feb 2012
    207
    0
    0
    Zumba® geven!
    thnx syrae,

ik ga olijfolie proberen want ik ben allergisch voor amandelen :s en wolvet (kun je dat bij de drogist krijgen?
    Zon helpt idd, maar ik ben wel een beetje bang voor een zwangerschapsmasker (of kan dat nog niet in je eerste trimester?)

bedankt voor je hulp!!

9. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    Haarlem
    ff googelen, dan kom je het snel tegen. Wordt ook veel gebruikt als tepelzalf bij borstvoeding en kloven omdat het heel goed helpt genezen (maar ook wel een beetje dichtsmeerd dus niet te veel smeren ;))

Zwangerschapsmasker.... geen idee ik heb er gelukkig geen last van gehad (vakantie in Italië, gevolgd door mn eigen huwelijk en daarna huwelijksreis in Turkije ;)) Heb wel standaard in het begin van de zomer een lijn sproeten op mijn bovenlip die lijkt op een snor tot ik bruin genoeg ben om die sproeten niet meer te laten opvallen... als ik eraan denk en sunblock opsmeer is er niets aan de hand... ik zou zeggen probeer anders eens op een hele lichte zonnebank en dan lekker kort? Als het helpt tegen de exceem zou ik er wel erg blij mee zijn en dat masker wat minder problematisch vinden, camouflage en poeder doet daar namelijk ook een hoop in (dan wel van clinique of een ander hypoallergeen merk waar je goed tegen kan natuurlijk)

10. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Hier mijn hele leven lang last van eczeem, ook vanalles geprobeerd.

bij de zwangerschap van mijn dochter, was mijn hormoonhuishouding zou veranderd dat ik er de gehele zwangerschap geen last van heb gehad.

Nu bij deze zwangerschap 2 weken geleden bij 20 weken een hele uitbarsting gehad, ik mijn gezicht, hals en op mijn armen.
    Al mijn hormoonzalven had ik al in de prullenbak gegooid, want dacht dat je die toch niet mocht gebruiken. Maar ik hield het niet uit van de pijn, dus ben naar de huisarts gegaan, heb een hele lichte hormoonzalf (cutivate) gekregen en vette zalf cetamacrogolcreme met 20% vaseline. Hij zei dat op doktersadvies een zwakke hormoonzalf doorgebruikt mag worden , wel zo min mogelijk en in lage dosering, omdat het nauwelijks in het bloed wordt opgenomen. Want zo je hele zwangerschap doorbrengen is ook niet te doen.

gewoon een bezoekje brengen bij de huisarts, heeft mij HEEL ERG geholpen, was zo blij en opgelucht, dat ik 3 dagen later zelfs tompoucen ben gaan brengen (werk in hetzelfde gezondheidscentrum, dus vandaar)

Deel Deze Pagina