Help! Bijen!

Discussie in 'De lounge' gestart door HvO, 30 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

HvO Niet meer actief

Ik zit net met mijn zoontje op de bank en zie tot mijn schrik dat er echt honderden bijen/wespen (?) voor onze ramen vliegen.

Heb alle ramen, deuren en roosters meteen gesloten.

Ik weet dat bijen/wespen enorm belangrijk zijn voor onze natuur en milieu. Maar vind het toch niet zo tof om er honderden (het zijn er echt heel veel) hier te hebben.

Iemand enig idee wat ik kan doen of dat ik wellicht de gemeente moet bellen?

2. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat zijn waarschijnlijk zwermende bijen. Die zijn net zo snel weer vertrokken als ze gekomen zijn.

HvO vindt dit leuk.
  3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Politie bellen voor advies? Kan je er een foto van maken, om te bepalen wat het voor beesten zijn? Honingbijen kunnen gevangen worden door een imker, een wespennest komt waarschijnlijk eerder een verdelger voor.

HvO vindt dit leuk.
  4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Niks aan de hand met een zwerm bijen hoor, al kan het wel angstaanjagend klinken het lawaai wat er vanaf komt :)

Ik heb gelezen dat imkers heel blij zijn als je een zwerm bijen hebt, hij komt ze dan graag ophalen. Maar ik weet niet of ze doorvliegen of in jullie tuin blijven?

Als het wespen zijn is het anders natuurlijk.

HvO vindt dit leuk.
  5. HvO

HvO Niet meer actief

Ik kan(wil) zelf niet naar buiten om een foto te maken van zo een beestje aangezien ik allergisch ben. :oops:

Ze concentreren zich allemaal rond een boom die voor ons huis staat. Kan het zijn dat ze daar een nest maken?

6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.284
    17.169
    113
    Kan heel goed. Zijn het bijen: bel een imker, die is er vaak blij mee. Weet niet waar je woont maar mijn broer is ook imker

HvO vindt dit leuk.
  7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan zit daar waarschijnlijk de koningin. Probeer een imker te bellen, die zijn er vaak heel blij mee

HvO vindt dit leuk.
  8. HvO

HvO Niet meer actief

Ik woon in Overijssel! Maar als ze een nest maken in die boom kan het geen kwaad toch? Zolang je ze met rust laat?

Het is in de “voortuin”. Daar zal ons zoontje in de toekomst verder niet gaan spelen.

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.284
    17.169
    113
    Dat is te ver uit de richting.

Kwaad kan het niet als je ze met rust laat, je hebt er alleen meer vliegen dan anders. Zelf heb ik ze liever bij de imker zitten dan in mn tuin ;)

HvO vindt dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.171
    35.831
    113
    Nou als je allergisch bent zou ik persoonlijk dat risico niet willen nemen.

HvO vindt dit leuk.
  11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Probeer door het raam te kijken of het bijen of wespen zijn.
    Bijen zijn mooi en schattig en donkergeel oranje.
    Wespen zijn angaanjagende felgele monsters.

Bij bijen kan je een imker bellen. Dat zijn nuttige beestjes.
    Bij wespen een verdelger. Die wil je echt niet in je tuin hebben. Zeker niet in augustus als ze extreem agressief worden.

Bijen
    honey-bee-250x250.jpg

En een wesp
    duitse wesp.jpg

12. Debjola

Debjola Actief lid

16 aug 2015
    114
    19
    18
    Dit word gedeeld op Facebook :
    Mag ik vragen om dit bericht zo veel mogelijk te delen. Het zwermseizoen van de bijen is weer van start gegaan. Een zwerm bijen doen u niets. Maar kunnen alleen niet verder overleven. Ziet u een zwerm bijen ergens hangen. Aarzel dan niet om een imker in uw buurt te contacteren. Die komt deze gratis scheppen. Graag zo veel mogelijk delen aub. Dit komt allemaal de bijen ten goede.

Hier kunt opzoeken waar er een imker is in uw buurt en kunt u ze contacteren.

https://www.bijenhouders.nl/afdelingen

masami, mamabri, rums en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ow hoe kan dat? Komen die dan als een zwerm als hun nest kapot is gegaan ofzo? Dat ze dan een nieuwe zoeken maar niet lukt?

HvO vindt dit leuk.
  14. Debjola

Debjola Actief lid

16 aug 2015
    114
    19
    18
    Ik heb echt geen idee als ik eerlijk ben. Zal het vanavond eens aan mn man vragen die is lid van een imker groep .

HvO vindt dit leuk.
  15. Mery

Mery Bekend lid

24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Ik breek even in,sorry.Ik zag gisteren in ons tuinschuurtje ter grootte van een groot ei een grijsachtig ding hangen.Met wat ik denk wespen eromheen.Is dat een wespen hol? En hoe halen we dat weg?

HvO vindt dit leuk.
  16. Debjola

Debjola Actief lid

16 aug 2015
    114
    19
    18
    Deze foto stond erbij op Facebook

Bijgevoegde bestanden:

HvO vindt dit leuk.
  17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Niet. Wespennest echt niet zelf aan beginnen. Is veel te gevaarlijk. Nooit de film 'my girl' gezien?ik heb daar nog nachtmerries van. :roflmao:

Bijen vallen ook aan als je het nest kapot maakt en die steken zijn veel pijnlijker dan een wespensteek. Bijen vallen wel alleen maar aan bij groot gevaar zoals dreigingen dat m'n het nest kapot gaat maken.

Is het een oud nest van vorig jaar?
    Dan laten hangen! Wespen maken geen nest in de buurt van een ander nest vanwege territorium.

Kijk effe op google.
    Bijennest.
    Screenshot_20180530-103909.jpg

En wespennest
    Screenshot_20180530-103921.jpg

Ysabella en HvO vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou inderdaad proberen te ontdekken of het bijen of wespen zijn of iemand anders vragen dat te doen als je zelf allergisch bent. En anders desnoods een imker bellen en vragen of die kan komen kijken.

Bij wespen een verdelger laten komen...die zijn iets minder fijn dan bijen en die wil je zeker niet bij je huis in de buurt... Ik tenminste niet. :oops: Wij hadden ze vorig jaar in de spouwmuur van de achtergevel zitten...verdelger gebeld, toen waren ze gelukkig heel snel weg!

HvO vindt dit leuk.
  19. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Dat is een zwerm, dan is er een tweede koningin uitgekomen en zoeken ze een plek om te verzamelen. Meteen een imker bellen die komt ze gratis weghalen. Zijn ze erg blij mee.
    Maar doe je het niet dan zoeken ze uiteindelijk een plek om een nest te bouwen (hopelijk niet in je tuin) en vliegen ze weer weg.

Als ze bij jou zitten heb je waarschijnlijk wel een imker in de buurt.

Whysteria en HvO vinden dit leuk.
  20. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Wespennest. Lijkt op papier maché. Daarvoor heb je een verdelger nodig.

HvO vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina